Із середини липня для власників земельних ділянок, що на території Харківської області, стало доступним отримання витягу з Державного земельного кадастру в будь-якому центрі надання адміністративних послуг по всій Україні. До того ж без черг, витрачених нервів та корупційних ризиків. Це стало можливим завдяки впровадженню Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру і Державним агентством з питань електронного управління електронної послуги «Замовлення витягу з Державного земельного кадастру».

На думку заступника голови Харківської облдержадміністрації Юлії Світличної, запровадження електронного прийому заяв розширює вікно можливостей для громадян й водночас зменшує навантаження на ЦНАПи, оскільки частина замовників зможе обійтися без первинного візиту до центрів.

Раніше на отримання потрібного документа власник землі міг витратити кілька місяців. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

«Забезпечення якісного та прозорого процесу надання адміністративних послуг з одночасним переведенням їх в електронну форму повністю відповідає Стратегії розвитку Харківської області до 2020 року», — зауважила вона. — Замовлення послуги онлайн скорочує процедуру оформлення до декількох хвилин, а рознесення функції реєстрації заяви та її обробки зводить до мінімуму можливість зловживань. Раніше етап подачі заяви та видачі результатів знаходився під контролем одного кадастрового реєстратора.

Хто стикався з проблемою отримання витягу, добре розуміє слова заступника очільника області, адже пам’ятає свої митарства, пов’язані з отриманням документа. Необхідно було особисто приїхати до земкадастру, щоб подати заявку, але замість її оформлення там вручали талончик з номером у черзі. Наступний візит (через два-три місяці) міг бути успішним, якщо у вас таки приймали заяву, а ще за кілька тижнів мали змогу отримати вистражданий витяг. Якщо ж людині, котра продавала свою земельну ділянку, час не терпить, їй довірливо вказували на особу, з якою можна «домовитися» і «вирішити» свої питання.

«Практика, коли черги створювали штучно (зрозуміло, з якою метою), процвітала в Дергачівському районі Харківської області. Разом з тим у сусідньому — Золочівському — подібних проблем не виникало, — розповідає член колегії Держгеокадастру Роман Леонов.

Звісно, свою роль відігравав не лише людський фактор, а й те, що у сфері земельних відносин отримання витягу про земельну ділянку — найзатребуваніша послуга. Щорічно в Україні за заявами громадян видають близько мільйона витягів. Цим і користувалися ділки-чиновники.

«Однак сьогодні, коли заходи Держгеокадастру справді спрямовані на спрощення процедури реалізації права громадян України на землю, подібні ганебні факти унеможливлено до максимуму», — переконаний Роман Леонов.

Він детально розказав, як замовити витяг через Публічну кадастрову карту. «Власник має зайти на сайт цієї карти, в пошуковій системі зазначити кадастровий номер своєї земельної ділянки і після появи на дисплеї карти ділянки натиснути на вікно «замовити витяг». Потім за інструкцією заповнити бланк заявки і відіслати. Це проста й зручна в користуванні система з можливістю онлайн-оплати послуги через сервіс моментальних платежів. Вартість цієї послуги — 53 гривні. Підтвердження про сформовану заявку та повідомлення про готовність документа користувач отримує на свою електронну адресу», — каже Роман Леонов.

Він розповів і про недоліки у функціонуванні цієї послуги, зазначивши, що нині йде наповнення Державного земельного кадастру. Ще не всі земельні ділянки, зареєстровані в Державному реєстрі земель, перенесено до цього кадастру. Отож голова Держгеокадастру Максим Мартинюк доручив керівникам обласних управлінь Держгеокадастру взяти під контроль питання перенесення інформації з реєстру до кадастру.