ДЕПОЗИТ. В Україні почастішали випадки, коли банки через постанову НБУ про збір «досьє» на клієнтів, погрожують громадянам блокуванням депозитних рахунків, повідомляє ТСН з посиланням на «Gazeta.ua»

Для прикладу підприємець Віктор з Вінниці не зміг забрати відсотки по депозиту у місцевому відділенні «одного із банків.

За його словами, у фінустанові йому дали анкету, в якій треба було зазначити доходи, перелічити майно, яким він володіє, вказати, коли був придбаний автомобіль і його марку.

Після відмови заповнити анкету чоловікові на домашню адресу прислали листа, в якому банк попереджав, що через незаповнену анкету обмежить право доступу до депозиту та виключать з числа клієнтів.

«В листі посилаються на постанову Нацбанку №22 від 31 січня 2011 року. Згідно з нею, я обов'язково маю заповнити ту злощасну анкету, інакше банк обмежить доступ до моїх грошей. Я знайшов і перечитав ту постанову, там нічого не йдеться про обмеження доступу до рахунків. Звернувся до юриста, мені пояснили, що насправді банк має право обмежити доступ до грошей лише за постановою суду», ─ зазначив чоловік.

Житель Вінниці запевнив, що наступного дня написав заяву, щоб забрати депозит, але грошей своїх не отримав. У фінустанові заявили, що кошти будуть під кінець тижня.

У Банку підтвердили, що розіслали клієнтам листи з проханням заповнити анкети.

«Банки працюють на основі закону України, вказівок Нацбанку та Кабміну. Від нас вимагають, ми так само запитуємо. Жодному клієнту в обслуговуванні не відмовлять і кошти не блокують. Може йтися лише про виключення з числа клієнта. Є люди, які відмовилися від заповнення анкет, але стосовно них і їхнього обслуговування немає ніяких змін. Для них Нацбанк подовжив термін розгляду ідентифікації клієнтів», ─ інформують у банку.

Юристи зі свого боку запевняють, що заповнювати анкету не обов’язково.

«Банк не може обмежити доступ до грошей через незаповнену анкету. При обслуговуванні банк керується договором, де вказані умови для банку і клієнта. Я бачив ті анкети, вони незаконні. Більшість інформації, яку витягують з клієнтів, не має ніякого відношення до Нацбанку. Найбільше мені «подобається» пунк про майно і про попередження банку в десятиденний термін щодо зміни свого майнового стану. Своїм клієнтам я раджу не заповнювати ті анкети», ─ пояснив адвокат юридичної компанії Костянтин Оверковський.

Нагадаємо, своєю постановою НБУ з 22 квітня змінив норми положення «Про здійснення банками фінансового моніторингу» і дав банкам півроку на збір розширених даних про клієнтів. Кожна фізична особа зобов’язана в спеціальній анкеті вказати свої паспортні дані, ідентифікаційний номер, місце роботи, посаду, контактний номер телефону та адресу електронної пошти.

Клієнт також зобов’язаний розкрити інформацію про своє рухоме і нерухоме майно, рахунки в цінних паперах, спрогнозувати обсяг операцій по рахунках і вказати джерела походження доходів. Ідентифікація юридичних осіб, резидентів і нерезидентів, містить повний зріз про проведену ними господарську та фінансову діяльність із зазначенням осіб, які мають доступ до майна підприємств.