ПРОЕКТИ

Зведені воєдино податкові ініціативи уряду і парламенту можуть дати додатково понад три мільярди гривень надходжень 

Наталя ПИСАНА
для «Урядового кур’єра»

Податковий і бюджетний комітети парламенту звели воєдино — в законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо зміни ставок деяких податків і зборів)» (№ 10687) — кілька важливих урядових і депутатських ініціатив у податковій сфері. Зокрема передбачено підвищення ставок екологічного збору, деяких акцизів, податків на використання водних ресурсів, деревини. По-друге, зниження ставок єдиного податку для малого бізнесу. По-третє, запровадження процедури електронних податкових перевірок і удосконалення захисту прав платників податків під час перевірок.

Гроші  на соціалку

Перший заступник голови бюджетного комітету парламенту, народний депутат Владислав Лук’янов схвалює спільну податкову ініціативу уряду й парламенту: «Об’єднання цих законопроектів дає можливість зберегти найкращі напрацювання і депутатів, і експертів-урядовців. Це позитив, бо саме такі спільні ініціативи забезпечують збалансованість нових законів. Це рух у спільному напрямку».

За прогнозами депутата, дія нового законопроекту дасть понад 3 млрд гривень додаткових надходжень. Це немало. Для порівняння, річний бюджет всієї Київської або Житомирської областей навіть дещо менший за цю суму.

«Ці кошти підуть на виконання зобов’язань перед соціально незахищеними верствами населення: пенсіонерами, дітьми війни, чорнобильцями. Обов’язково частину відрахувань направимо на охорону здоров’я (боротьбу з серцево-судинними захворюваннями, з туберкульозом), частину — на державні програми з енергозбереження, розвитку новітніх технологій тощо», — зауважив В. Лук’янов.

Секретар парламентського комітету з питань бюджету Алла Александровська теж позитивно оцінює законопроект №  10687, хоч і вважає його дещо неповним: «Звичайно, запропоновані зміни треба підтримати, але деякі моменти вдосконалити. Наприклад, ми неодноразово говорили, що значна частина екологічного збору має лишатися в місцевих бюджетах, щоб місцева влада на ці кошти могла очищувати місцеві сміттєзвалища, впроваджувати екотехнології. Таким чином ми не лише поповнювали б бюджет, а й стимулювали позитивні зміни у житті регіонів».

Вчасна  пропозиція

«Саме зараз, у передостанній пленарний тиждень Верховної Ради VI скликання, пропозиція звести основні податкові ініціативи  в один законопроект дуже вчасна. Адже є нагальна потреба розпочати прийняття держбюджету-2013 і розблокувати процес прийняття місцевих бюджетів (його заблоковано, бо досі невідомий обсяг міжбюджетних трансферів)», — пояснює економіст, доктор з питань держуправління, радник директора Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України Валерій Воротін. Утім, аби зробити це, треба чітко визначитися з податковою базою нового бюджету. «Зважаючи, що зовнішньоекономічна криза, ймовірно, продовжуватиме ширитися світом і в 2013-му, Україні слід посилити дохідну частину держбюджету — у тому числі за рахунок заходів, передбачених цим законопроектом» — упевнений економіст.

Щоб убезпечити населення України від інфляції, від зростання безробіття і невиплати зарплат і пенсій (як це було в 2008—2009 рр.), у наступний рік країна має ввійти із збалансованим, сильним держбюджетом. Для цього вже розроблено цілком конкретні заходи податкового наповнення бюджету. Тепер справа за парламентаріями.