Суспільний мовець України вирішив з’ясувати, як переглядає і слухає аудиторія телебачення і радіо, що саме українці дивляться і слухають, та  чи подобається їм це. На численні запитання допомагала шукати відповідь консалтингова компанія Pro.mova, а під час роботи над вивченням уподобань аудиторії було залучено ще й експертів, які аналізували медіа із професійної точки зору.

Дослідження показують, що 5% аудиторії не дивляться телебачення зовсім, і більшість робить цей вибір свідомо. Переважна кількість телеглядачів умисно вмикає телевізор, а не випадково долучається до перегляду. У 40% є доступ до багатьох телеканалів, а не тільки до трьох-чотирьох.

Щоб проаналізувати глядацькі вподобання в контенті, його розділили на чотири умовні групи: новинні програми (також підсумкові випуски), розважальні (серед них фільми, серіали, гумористичні шоу, спорт), просвітницькі та аналітика. Більшість респондентів зазначила, що віддає перевагу новинам і аналітиці, рідше — просвітницьким програмам. Однак якщо звернути увагу на рівень обговорення та обдумування контенту, то такий показник низький. Щодо цілісності перегляду (чи дивляться програми повністю), то цей показник вищий за плановість перегляду: переважно глядачі залишаються дивитися передачі, коли випадково натрапили на них в ефірі.

У дослідженні компанія Pro.mova виокремила сім груп глядацьких практик. Перша становить 27,7% — ті, хто дивиться все, часто і фокусується на контенті. До другої групи належать 25,6% глядачів, які дивляться здебільшого новини та розважальні програми, але водночас мало концентруються на контенті. Інші п’ять груп значно менші: третя дивиться переважно новини і розважальні програми — 17,4%, аналітиці віддає перевагу четверта — 9,1%, яка також більше, ніж інші, фокусується на контенті. Ще 8,2%, яких об’єднали у п’ятій групі, зовсім не дивляться аналітики, не концентруються на програмах, а зосереджуються на розважальних програмах. Шоста група, яка становить 7,5%, не дивиться новини, а сьома — 4,5% — дивиться лише новини та освітні програми.

Що стосується радіо, то результати дослідження показують, що більшість українців його не слухає. Так 33% з нас роблять це свідомо, водночас багато хто не має доступу. 91% шанувальників радіоконтенту надають перевагу музиці, а не новинам чи програмам. Найбільше слухають радіо у Чернігівській, Чернівецькій, Закарпатській та Сумській областях.

Ще одна частина дослідження компанії Pro.mova стосувалася ставлення людей до медіа. 42% аудиторії вважає джерелом найправдивішої інформації телебачення, на думку ще 25%, такий інтернет. Для більшості українців інформації, яку надають медіа, достатньо, 12% шукають альтернативних джерел. А ось медіа-експерти й аналітики зазначають, що більшість українців дуже часто вважає професійними ті телеканали й інші медіа, які за оцінками експертів такими не є. 

ПІДСУМОК. Аудиторія розглядає телебачення переважно як джерело новин та розваг, а радіо — як джерело музичного контенту. За висновками авторів опитування, у споживача за останні 20 років сформувалися погані медіа-звички, пов’язані зі споживанням контенту низької якості.

Сергій ДМИТРУК
для «Урядового кур’єра»