Нерівномірне розташування мережі об’єктів роздрібної торгівлі підакцизними товарами призвело до непропорційного наповнення місцевих бюджетів. Фото Володимира ЗАЇКИ

Закарпатська область за обсягами реалізації в роздрібній торгівлі товарів, які підлягають акцизному збору, з розрахунку на середньостатистичного жителя посідає одне з перших місць в Україні. Протягом перших чотирьох місяців до місцевих бюджетів за цією статтею надійшло 135 мільйонів гривень — на 56,7 мільйона більше, ніж за такий самий період торік. Обсяг надходжень зріс в 1,7 раза. Зростання надходжень пояснюють розширенням кола платників податку.

— Бюджетний кодекс передбачає, що акцизний податок від продажу товарів суб’єктами господарювання у тому чи іншому населеному пункті у повному обсязі зараховують до скарбниці органів місцевого самоврядування, — коментує директор департаменту фінансів облдержадміністрації Петро Лазар. — Але є в цій ситуації подвійне дно, яке слід було б врахувати і внести корективи. Річ у тому, що населені пункти перебувають у далеко не рівних умовах. Одні мають на своїх територіях автозаправні станції, супермаркети, ресторани, де реалізовують різні підакцизні товари. Це, як правило, міста, селища та великі села. Але в багатьох зовсім інша ситуація, бо вони лежать віддалік від пожвавлених трас, закладів громадського харчування чи оздоровниці нема. І в них живе багато люду, інколи до тисячі й більше.

Нерівномірне розташування у населених пунктах мережі об’єктів роздрібної торгівлі підакцизними товарами призвело до непропорційного наповнення місцевих бюджетів. Тож попри вагомі обсяги надходжень податку загалом у Закарпатській області, немає змоги використати цей фінансовий ресурс для забезпечення виконання делегованих державою повноважень органами місцевого самоврядування нечисленних і гірських територіальних громад.

Департамент фінансів облдержадміністрації неодноразово звертався до Міністерства фінансів із проханням ініціювати відповідні зміни до Бюджетного кодексу України. Закарпатські фінансисти вважають, що акцизний податок з товарів, які реалізують суб’єкти господарювання, слід перерозподілити і встановити такі нормативи його зарахування: 60% — до бюджетів органів місцевого самоврядування, і 40 — до обласного.

Це, вважають в облдержадміністрації, дасть змогу рівномірно розподіляти надходження від цього виду податків. Якщо зміни ухвалять, то й «неперспективні» щодо збирання у них акцизного податку населені пункти зможуть розвиватися, утримувати в належному стані соціальні об’єкти.