ЖКГ. Cтан ліфтового господарства  на Сумщині й далі погіршується
 

У вихідні зібрався в гості до приятеля, який мешкає в одній із багатоповерхівок Сум. Той заздалегідь застеріг: ліфт не працює понад місяць, відтак слід набиратися сил і духу, щоб пішки підкоряти восьмий поверх. Оскільки звик до пятиповерхової «хрущовки», де ліфтів, як відомо, немає, подібна пересторога майже не подіяла. Разом з тим подумалося: а якщо доведеться діставатися 12 чи 14 поверху? Та й кілька разів на день? А багато ж мешканців багатоповерхівок таки змушені миритися з подібним і регулярно долати маршеві Еверести.

Фінансується один з десяти

Сьогодні в житловому фонді обласного центру налічується 873 ліфти, з яких зупинені 262. Станом на 1 вересня відпрацювали нормативний термін 469 підйомників, що змушує звернути серйозну практичну увагу на кожен з них. Тобто зайнятися модернізацією, ремонтом або просто заміною застарілого обладнання. Не можна сказати, що цієї роботи не ведуть і ліфтове господарство залишене напризволяще. На нинішній рік з Держгірпромнаглядом було узгоджено графік експертних обстежень і капітальних ремонтів 60 ліфтів, що відпрацювали свій експлуатаційний термін. Але виконується він украй мляво, тож найближчим часом годі сподіватися на якісь позитивні зміни. Зокрема в капітальному ремонті лише 44 механізми, з яких тільки кожен четвертий і справді полагоджений. А ось позачергового огляду не проведено в жодному ліфті й жодного із зупинених так і не введено в експлуатацію.

 Непроста ситуація в Охтирці, де нормативний термін відпрацювали 44 ліфти з 69. Але капітально полагоджено тільки 6, ще 3 — в роботі. Якщо такими темпами лагодити підйомники, то знадобиться до десятка років. Утім, не тільки охтирцям, а й жителям інших районних центрів, де не можуть дочекатися пуску зупинених механізмів.

Причина — у відсутності фінансів. Маючи регіональні програми утримання ліфтового господарства, на їхнє виконання з бюджетів виділяють не більше 10% коштів від потреби. А вона, потреба, вже обраховується не десятками чи сотнями тисяч, а багатьма мільйонами. Якщо так триватиме і надалі, то неважко спрогнозувати ситуацію: в кращому разі мешканцям доведеться забути про ліфтове благо, а сподіватися на так званий 11-й маршрут, тобто на власні ноги. Якщо ж і надалі сподіватися, що якось-то воно буде, то  краще не загадувати…

Пломбу —  на «бомбу»?

Кожному зрозуміло: користуватися несправним ліфтом — усе одно, що бавитися снарядом чи бомбою, які до пори — до часу поводяться тихо і мирно. Дехто з керівництва міст та працівників комунальних служб ремствує на фахівців Держгірпромнагляду: мовляв, занадто круто беруться наводити порядок. Але чи має хтось право наражати громадян на смертельну небезпеку? Тим паче сьогодні, коли вже вичерпані заходи впливу на зразок «попередити», «звернути серйозну увагу» чи навіть «оштрафувати».

Тож, як пояснили в управлінні Держгірпромнагляду в Сумській області, залишається один вихід: на всі проблемні і потенційно небезпечні ліфти ставити пломби і так убезпечувати мешканців від можливих неприємностей чи й бід. Варіант не з  найкращих, але…

 Доки констатуватимемо мізерне фінасування ліфтового господарства, доти  і сподіватимемося на кращі часи. Коли вони настануть — невідомо, адже на гроші, як і на погоду, можна чекати дуже довго.