Такі дані досліджень, які проводили різні міжнародні організації. Інші дослідження свідчать, що 50% українців виступають за повну зміну судової системи.

«Під час засідання уряду було схвалено основні засади змін до Конституції, які стосуються судової реформи, — про це на брифінгу, який відбувся 21 жовтня в Кабінеті Міністрів, повідомив міністр юстиції Павло Петренко. — Йдеться про пропозиції, які буде спрямовано до Конституційної комісії, сформованої Президентом, і до парламенту. Сьогодні кінцевого тексту конституційних змін ще немає (триває обговорення, оскільки є кілька різних варіантів, запропонованих представниками громадських організацій і народними депутатами — членами Конституційної комісії)».

Одна з найважливіших пропозицій — повне перезавантаження суддівського корпусу. На думку урядовців, лише оновивши його, вдасться створити справді європейську судову систему. Важливо, що набиратимуть нових служителів Феміди за публічним конкурсом, як під час формування поліції.

Нагадаємо, що в Україні нині приблизно 9 тисяч суддів.

«Доступ до суддівської професії повинні отримати досвідчені юристи, які не працювали в системі, що формувалася протягом 20 років, — наголосив Павло Петренко. — Чинні судді так само матимуть право брати участь у цьому конкурсі.

Щодо механізму роботи судів на так званий перехідний період, то ми вважаємо, що з моменту оголошення конкурсу і до формування нового складу суду нинішні служителі Феміди виконуватимуть свої функції. Якщо чинний суддя пройшов публічний конкурс, то він залишається у структурі, якщо ні, то він звільняється».

Щодо того, чи вистачить у нас фахівців, які зможуть замінити більшість служителів Феміди, в уряді порахували, що в Україні щороку випускаються 12 тисяч юристів, ще є приблизно 40 тисяч адвокатів і майже 8 тисяч нотаріусів. Також ще є кілька тисяч юристів-науковців, які працюють у вишах і зможуть стати кадровим резервом, який сприятиме оновленню судової системи. Адже всі вони мають високий професійний рівень.

Тож фахівці, завдяки яким вдасться перезавантажити судову систему, в Україні є.

«Другий надзвичайно важливий засадничий принцип — перехід до так званої триланкової системи судів. Нині в Україні чотириланкова судова система. Фактично вона дуже перевантажена, через що український громадянин тривалий час шукає правди в судах, — роз’яснює міністр. — Спочатку людина звертається в суд першої інстанції, потім — в апеляцію, згодом — у касацію і насамкінець — у Верховний суд. Розгляд деяких справ затягується на роки. Венеціанська комісія й міжнародні експерти неодноразово вказували Україні на те, що необхідно спростити систему судів, щоб у результаті в судовій системі залишилося три ланки».

Третій не менш важливий принцип — усунення будь-якого політичного впливу на оновлений склад судів і забезпечення їхньої реальної незалежності.

Тож судову реформу слід провести в максимально стислі строки, щоб наша країна змогла отримати справді оновлений суд, якому довірятимуть громадяни.