Скромний нафтосміттєзбирач може стати першою ластівкою масштабної програми з оновлення портофлоту, яку нещодавно презентувало Міністерство інфраструктури.

Портофлот — це невеличкі судна, що мають обслуговувати акваторію портів. Ідеться про буксири і спеціалізовані суденця. Ті, що працюють в українських гаванях нині, мають поважний стаж 20—30 років і вже просяться на спочинок.

Нещодавно питання молодої зміни для них було переведене в русло конкретних контрактів. 24 листопада адміністрація морського порту Южний і Херсонський суднобудівний завод підписали договір на придбання нафтосміттєзбирача. Коли ніщо не стане на заваді, судно завдовжки 22 метри вартістю майже 100 мільйонів гривень наприкінці наступного року прибуде до Южного.

Судно має бути багатофункціональним: крім очищення акваторії, воно зможе гасити пожежі, ставити бони, виконувати буксирування тощо. У тендері на побудову судна брали участь три компанії, зокрема одна іноземна, що пропонувала збудувати судно на голландських верфях. 

«Приємно усвідомлювати, — каже начальник адміністрації морського порту Южний Максим Широков, — що вітчизняний виробник повністю витримав вимоги, які заявила наша адміністрація, цілком у межах нашого фінансування».

Для Херсонського суднобудівного заводу цей контракт додає бодай трішки шансів пережити нинішній вкрай несприятливий для галузі період. «Я дуже вдячний адміністрації порту, — каже генеральний директор заводу Василь Федін, — за те, що вона повірила в потужності українських суднобудівних заводів і дала нам шанс довести, що ми можемо реалізовувати проекти для українських замовників».

Нині Херсонський суднобудівний переживає не найкращі часи. Провідне підприємство галузі, що за останні 10 років збудувало понад 40 суден для замовників із різних країн, порівняно з 2012-м зменшило обсяги виробництва у 4 рази. Головна причина — закордонні партнери не ризикують замовляти судна у нестабільній, на їхню думку, Україні. Вже анонсована масштабна програма оновлення портофлоту навіть у разі її успішної реалізації завантажити українські верфі роботою не зможе. Замовлений адміністрацією морського порту Южний сміттєзбиральник коштує 4 мільйони доларів. Танкери, які Херсонський суднобудівний у кращі роки будував у середньому по три на рік, коштували по 25 мільйонів доларів. Василь Федін вважає, що лише внутрішнім ринком завод не обійдеться.