ПРЕМ'ЄРА
Угорський режисер Бела Меро поставив п'єсу в столичному Молодому театрі
Спільна українсько-угорська робота - відповідь на постановку художнім керівником Молодого театру Станіславом Мойсєєвим "Одруження" в Йокай-театрі (Угорщина, м. Бекешчаба) в рамках проекту "Центральноєвропейське театральне коло". На батьківщині Бела Меро відомий як засновник кількох драматичних театрів, режисер, педагог, автор книжок. У його творчому доробку - 125 театральних постановок. "Той, Тот та інші" - шедевр угорської драматургії ХХ століття - перший досвід режисера на київській сцені.
Автор повісті "Сім'я Тотів" Іштван Еркень - знаний угорський прозаїк і драматург, класик абсурду зі світовим ім'ям. Його твори перекладено російською, польською, німецькою, французькою, румунською мовами. Молодий театр замовив оригінальний переклад твору українською Лесі Мушкетик.
Багатобарвна акторська робота Ярослава Чорненького нагадує спіраль, оберти якої, дедалі більше відштовхуючись один від одного, наприкінці вистави зрештою висвітлюють справжню суть Тота - мудрого й відповідального керманича своєї родини. Особливу увагу привертає і гра народного артиста України Валерія Легіна. Листоноша в його виконанні - це не так "звичайнісінький" дурник, як персонаж, спроможний (чи не найглибше з-поміж інших) усвідомлювати й аналізувати реальний світ і в ньому бодай якось діяти. Треба віддати належне неабиякій майстерності актора: В. Легін бездоганно, а головне - без перебільшень, сказати б, елегантними штрихами, відтворює мову тіла й артикуляцію психічно хворої людини і водночас тримає глядача в особливій напрузі, яка радше нагадує інтерес, а не відразу.
Загалом дійство на сцені засвідчує, що потурання навіть на перший погляд безневинним забаганкам розбещує людину і заганяє її в ілюзію своєї "значущості". І драматург, і режисер, і актори виразно наголошують: головна принада такого потурання полягає в тому, що людині здається, ніби вона в змозі керувати цим світом самотужки. Так, "ідея" амбітна й "чарівна". Майор несамовито ласує нею, розвиваючи її до останньої - згубної - межі, не розуміючи того, що він - лишень хворий чоловік, заражений небезпечним вірусом пихи.
Прем'єра в Молодому, попри те що вона, як зазначили її творці, є трагіфарсом
і, крім того, справді багата іронічними вкрапленнями, спонукає до вельми
серйозних роздумів. Зокрема про "здорову" і "надто здорову" опіку батьків,
безбожний розум (таким він стає, коли місце Бога в людській душі обіймає
хвороблива ідея), щирість і практичність тих, котрих суспільство вважає "не від
світу цього".