СИТУАЦІЯ

Вітчизняному автопрому непереливки

Однією з останніх крапель стало введення Росією з першого вересня утилізаційного збору на імпортні автомобілі. Як вважають експерти, це спричинить здорожчання українських автомобілів у РФ на 10—12%.

Збір уведено, аби захистити російський автопром в умовах різкого зниження мита після вступу РФ у СОТ. Аналогічні кроки у відповідь вжив український уряд.

Проте згадані заходи не могли не позначитися на вітчизняних заводах, які змушені тепер шукати вихід. Як вважає президент корпорації «Богдан» Олег Свинарчук, через уведення згаданого збору продукція корпорації стала неконкурентоспроможною в РФ, а на внутрішньому ринку поки що немає  механізмів, які б стимулювали попит. Виробники дещо зробили, аби пом’якшити ситуацію. Зокрема «Богдан» ще в серпні випустив майже на 80% більше автівок, ніж місяць раніше, — заповнювали склади на російському ринку понад місячну норму. Але це лише тимчасовий захід і аж ніяк не вихід із ситуації, що склалася. Як вважають керівники автопрому, з РФ потрібно домовлятися про взаємне скасування мита, чим, власне, сьогодні й зайняті українські чиновники. Але обіцянки про підтримку вітчизняних автомобілебудівників звучать із вуст чиновників ще з 2008 року. Далі декларативних заяв справа, на жаль, не йде. За словами прес-секретаря корпорації «Богдан» Сергія Красулі, якщо порівнювати всі платежі до бюджету від виробництв корпорації за 9 місяців 2008 року та за аналогічний період нинішнього, вийде 425,6 млн грн до 177,6 млн грн. Тобто втрачає і виробник, і держава. За цей рік збитки виробника вже становлять майже 220 млн грн.

— Для прикладу, Черкаський автоскладальний завод за рік може випускати до 150 тисяч автівок. Та сьогодні він не завантажений і на 10% потужності. А минулого місяця з конвеєра не зійшло жодного автомобіля. Завод на межі повної зупинки! Днями на засіданні правління Черкаського обласного об’єднання організацій роботодавців розглядали питання про проблеми виробництва в ДП «Автоскладальний завод №2» ПАТ «АК «Богдан Моторс». Оскільки попит на продукцію підприємства падає, якщо не вжити відповідних заходів держпідтримки, виробництво доведеться скорочувати. Підприємству для виходу з кризового стану, як вважає директор заводу Владислав Сопіт, украй потрібна держпідтримка. З цим він звернувся до правління обласного об’єднання організацій роботодавців, яке в свою чергу сигналізувало про ситуацію, що склалася в автомобілебудівників, до Ради Федерації роботодавців України.

Ситуацію з можливим скороченням працівників ми попросили прокоментувати прес-секретаря корпорації «Богдан» Сергія Красулю: — Про масові скорочення поки що не йдеться, — повідомив він. — Проте завод на межі зупинки, і оптимізувати кількість працівників вочевидь доведеться. В гіршому разі, якщо не буде конкретних дій від держави, це означає, що тисячі людей можуть таки залишитися на вулиці, а за кожним із них — сім’ї, діти.