Рентабельність вирощування основних культур у 2013 році істотно знизилася.

Якщо спитати селян, чи вигідно їм вирощувати овочі на продаж, більшість дасть негативну відповідь. Особливо це стосується сіл, далеких від великих міст. Адже селяни та фермери із сіл поблизу мегаполісів мають змогу привозити свою продукцію на ринки і продавати її без посередників. Жителі віддалених селищ такої можливості не мають. Тому змушені буквально за копійки продавати перекупникам свою продукцію. Часто оптова ціна не покриває навіть витрат виробників. Тож не дивно, що селяни не хочуть вирощувати продукцію на продаж.

Підтверджує цю тенденцію й опитування незалежних сільськогосподарських підприємств, проведене агенцією AgriSurvey в січні 2014 року.

Результати цього опитування продемонстрували, що рентабельність вирощування основних сільськогосподарських культур, а саме пшениці, соняшнику, сої, ріпаку в 2013 році зросла лише у 23% аграріїв, тоді як понад половина опитаних виробників вказала на зниження прибутковості щодо кожної з рослин. Так, станом на січень 2014 року найбільша кількість опитаних власників незалежних сільськогосподарських підприємств (57%) скаржилася на зниження прибутковості вирощування пшениці.

Згідно з наданою фермерами інформацією про фінансові показники їхніх підприємств, прибутковість вирощування пшениці знизилася приблизно на 5,7%. До слова, за підрахунками асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», рентабельність пшениці в 2013 році — 5% на противагу 11% у 2012-му.

Регіональні відмінності між результатами вказують на значний спад прибутковості основних культур у Сумській та Полтавській областях. Фермери цього регіону найбільш негативно оцінили рентабельність вирощування пшениці, кукурудзи, соняшнику та сої в 2013 році. Натомість аграрії з центральних та південно-центральних областей оцінюють прибутковість свого виробництва найоптимістичніше.

— Попри брак остаточних даних щодо рентабельності основних сільськогосподарських культур, 2013 рік став менш прибутковим для українських аграріїв порівняно з попередніми, — зауважує координатор соціологічних і маркетингових досліджень AgriSurvey Ганна Квіт. — Стрімке зниження ціни на сільгосппродукцію та нестача потужностей для зберігання в період масового надходження продукції змушують продавати сільськогосподарську продукцію на не вигідних для аграріїв умовах. Інтегрованість у світовий ринок завжди пов’язана із вразливістю до його коливань, і лише в лютому 2014 року ціни на основні зернові культури вийшли на рівень, що гарантує беззбитковість виробництва.