Плани керівництва Волинської області — відтіснити ямковий ремонт доріг на другий план і відновлювати транспортні артерії  в інший спосіб — неодноразово озвучував голова облдержадміністрації Володимир Гунчик.   З такою думкою згідні й шляховики. Втім, змінити технологію ремонту доріг області, як і України загалом, зовсім непросто. Адже якщо у держави нема коштів на  капітальні види робіт, ямковий залишається чи не єдиним способом забезпечення автомобільного руху.

Державних грошей мало  й на утримання

Волинська область уже майже десятиріччя не отримує від держави коштів на капітальний ремонт доріг. Це нещодавно заявляв заступник начальника служби автомобільних доріг у Волинській області з експлуатаційного утримання Юрій Ришкевич. Натомість, за його словами, цьогоріч область отримала з держбюджету майже 140 мільйонів гривень на експлуатаційне утримання та поточний ремонт доріг загального користування. Зокрема на дрібний поточний ремонт та експлуатаційне утримання передбачено майже 82 мільйони гривень і понад 58 мільйонів розпорядженням Кабміну  надано на поточний середній ремонт доріг загального користування.

Проте цих коштів замало, особливо їх бракує на експлуатаційне утримання доріг. Адже протяжність шляхів, які обслуговує служба автомобільних доріг на Волині, чимала — 6195 кілометрів. З них 1759 кілометрів — дороги державного значення, ще 4399 кілометрів — це транспортні артерії місцевого значення: обласні та районні.

На жаль, лише 5% з усього переліку доріг відповідають нормативним вимогам, а левова частка шляхів (22%) взагалі втратила несучу спроможність. Тож зрозуміло, що ямковим ремонтом тут не зарадиш.

Фото надане автором

Експериментом  супроти проблеми

Щоправда, волинські шляховики запевняють: ситуація із дорожньою мережею області — не з найгірших в Україні. Адже щонайменше, проїзд дорогами загального користування забезпечували завжди.

Цьогоріч неабиякий акцент на розв’язанні споконвічної проблеми доріг робить і керівництво області. Зокрема визначено перелік об’єктів, які фінансуватимуть у 2016-му за рахунок коштів обласного бюджету, передбачених на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг загального користування місцевого й державного значення та доріг комунальної власності на умовах співфінансування з місцевих бюджетів.

Окремою перевагою для розв’язання проблем із дорогами є втілення в межах Волині державного експерименту. Адже нині область — одна з чотирьох, де реалізовують задум, що передбачає скерування до обласного бюджету 50% суми перевиконання щомісячних планових надходжень митниці на ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення. Аналогічний експеримент намагаються  провести у Львівській, Одеській та Чернівецькій областях.

У  межах експерименту на Волині здійснюють пріоритетний для служби автомобільних доріг та облдержадміністрації поточний середній ремонт 60,7 кілометра автодороги Львів — Радехів — Луцьк. На ремонт цієї  дороги від перевиконання бюджету митниці вдалося залучити понад 203 мільйони гривень, тоді як кошторисна вартість ремонту — понад 456 мільйонів гривень. Нині ж на всьому відтинку дороги проведено підготовчі роботи, фрезерування покриття, облаштовано вирівнювальний шар, укладено нижній шар покриття. На деяких ділянках облаштовано і верхній шар. Одночасно з основними видами робіт проводять ремонтні роботи із облаштування з’їздів, укріплень узбіч, водовідвідних лотків, перехідних швидкісних смуг, а також здійснюють демонтаж бар’єрного огородження.

Зайву вагу поборють штрафами?

А днями на трасі встановили ваговий контроль вантажівок. Тепер перш ніж   пропустити авто, шляховики зважують їх та заміряють габарити вантажу. У цьому допомагають правоохоронці.

Це, до речі, вже дало фінансовий ефект. Адже лише за короткий проміжок часу роботи цього комплексу з’ясувалося: перевізники, які пересувалися дорогами Волині на перевантажених автомобілях, змушені заплатити штрафів на 22 тисячі євро. Наразі добровільно це зробили на 120 тисяч гривень, решту суми стягуватимуть з винуватців у судовому порядку.

Загалом за два тижні роботи вагового комплексу у Гіркій Полонці на дорозі Луцьк — Львів здійснили 232 зважування і щодня виявляли 8—10 випадків перевищення ваги. Однак оскільки комплекс лише один, іншими дорогами таки їдуть перевантажені автівки. Голова облдержадміністрації Володимир Гунчик зазначив, що до кінця року на Волині мають встановити щонайменше три таких вагових комплекси. Тим паче що 40% проблемних доріг — це ті, що зруйновані внаслідок недбалої експлуатації.

Загалом же на Волині,  щоб покрити основні шляхи перевезень проблемного вантажу, треба облаштувати ще  хоча б п’ять таких комплексів.

Лад коштуватиме вісім мільярдів

Нині уряд працює над тим, щоб кошти, які надходитимуть до Дорожнього фонду, використовували за призначенням, і має намір здійснити децентралізацію управління доріг, передавши державні дороги місцевого значення на місця під управління обласних державних адміністрацій. Натомість очільник Волині Володимир Гунчик переконаний, що область готова перейняти функції Укравтодору щодо ремонту та відновлення доріг, щоправда, за умови адміністрування відповідних податків. На його думку, перші кроки до цього область вже зробила. Зокрема деякі сільради нині мають екологічний збір або акциз завдяки тому, що на їхній території розміщені заправні комплекси або нафтобази.

«Але це маленький перший крок. Маючи ж дієвий Дорожній фонд, обласний і районів або міст, матимемо потужну вертикаль, яка реально дасть змогу ремонтувати та відновлювати дороги», — каже Володимир Гунчик.

Він переконаний, що за такої структури фінансування й розмежування повноважень Волинь зможе за 10 років навести лад зі всіма дорогами області, від маленьких сільських до доріг міжнародного значення. Але на це потрібно, за його підрахунками,  близько 8 мільярдів гривень.