Відомий клуб карикатуристів відзначає ювілей традиційною виставкою в Будинку архітектора
Оксана ГОЛОВКО,
Олександр ЛЕПЕТУХА
(фото),
«Урядовий кур’єр»
Сміх — запорука тридцятиліття. Стверджуємо це в контексті нинішньої круглої дати одного з найцікавіших осередків майстрів гострого олівця — київського «Архігуму». Якось кілька молодих талановитих архітекторів, не вмістившись у рамках соцреалізму, вирішили почати із себе. Так 1 квітня 1983 року утворився «Архігум», першими учасниками якого були переважно архітектори, в яких усе гаразд із почуттям гумору. А від дружніх шаржів перейшли до організації тематичних виставок, згодом піднялися на міжнародний рівень і здобули широке визнання. Вони пояснили й іншу версію назви: архігум, мовляв, — це вищий прояв гуманізму.
Один з батьків-засновників «Архігуму» Віктор Кудін (у центрі): дівочий сміх — то найвища оцінка
Те, що рідними стінами для багатьох карикатуристів став столичний Будинок архітектора, — не дивина, бо саме серед представників цієї професії багато відомих майстрів інших жанрів. Архітектура — це універсальна художня освіта, всередині якої вільно почувається будь-яка професія. Недаремно колись казали, що архітектура — мати всіх мистецтв, зазначив «Урядовому кур’єру» нинішній голова «Архігуму», член Національної спілки архітекторів України Віктор Кудін.
— Карикатурист завжди перебуває на барикадах. Він повинен мати критичне ставлення до себе, друзів, суспільства й людини, — каже він. — До 1990 року було дуже цікаво працювати — безліч тем, боротьба з системою. Потім барикади зникли, не стало з ким боротися. Тому кілька років ми не знали, що робити. Не кожен знайшов свою тему й досі… Однак предмет карикатури — це передовсім людина. А ворог не обов’язково має бути політичний чи економічний. Це можуть бути і звичайні людські слабкості та вади.
Загалом на виставці представлено 140 художніх робіт, половину з яких розвісили в холі. Серед них карикатури Юрія Кособукіна, Анатолія Казанського, Олега Смаля, Володимира Казаневського та їхніх молодших колег. Більшість із них друкували в радянських, українських і західних виданнях. Якось вирішили підрахувати, й виявилося, що загалом учасники клубу отримали у світових конкурсах понад тисячу нагород, з них більш як 200 гран-прі та перших призів.
Зазвичай на таких заходах не обходиться і без спогадів. Чимало теплих емоцій викликає згадка про одне з постійних місць спілкування художників — Андріївський узвіз. На щорічних ярмарках художників під час святкування Днів Києва карикатуристи клубу виставляють свої роботи для загального огляду. Кияни за стільки років звикли, що на розі Андріївського узвозу і вулиці Боричів Тік вони зможуть побачити, а за бажання придбати нові роботи художників клубу «Архігум». Завсідники досі згадують, як Юрій Головченко не встигав малювати «кота на трубі» — виривали прямо з рук. Як Віктор Кудін видавав десятки блискучих шаржів-експромтів, а Анатолій Казанський експериментував з його фантасмагоричними перформансами начебто з нічого.
Архігумівці завжди дружили з колегами, тож до них завітала з подарунками чимала делегація колег по цеху з Санкт-Петербурга.
На жаль, цього року на святкування зібралися не всі батьки-засновники й ті, хто в різні роки був причетний до клубу (земний шлях таки короткий). Та їхні роботи можна споглядати не лише на стінах, а й в альбомі, який нещодавно побачив світ. Виставка працюватиме щонайменше до 15 квітня.
Шановні читачі! Звертаємо вашу увагу на правила коментування матеріалів на сайті видання «Урядовий кур'єр».
Коментарі з’являються на сайті тільки після їх перевірки модератором, а не відразу після того, як ви їх розмістили.
У коментарях заборонено антисемітські висловлювання, спонукання до расизму, заклики до насильства, тероризму, збройного повалення чинної конституційної влади.
Просимо вас утриматися від нецензурних слів та виразів, лайок тощо, які ображають людську честь і гідність, а також від комерційних пропозицій, реклами, посилань на інші сайти та ін.
Редакція видання не несе відповідальності за образи, висловлені на адресу інших осіб.