З ПЕРШИХ ВУСТ

Голова Державної
прикордонної
служби України
Микола ЛИТВИН

Сьогодні - День прикордонника. Українських стражів державних рубежів по праву називають візитною карткою незалежної України. Вони гідно продовжують справу своїх попередників, починаючи з часів Київської Русі, доби Козаччини та завершуючи героями, які першими дали рішучий бій ворогові у 1941 році. За останні роки українські прикордонники зуміли наблизитися до європейських стандартів охорони державного кордону. З якими здобутками зустрічають вони своє професійне свято наш власний кореспондент попросила розповісти голову Державної прикордонної служби Миколу Литвина.

- Миколо Михайловичу, новим обличчям українських прикордонників стала, звісно ж, нова техніка, сучасне обладнання та новітні технології. Які ноу-хау вже запроваджені на державному кордоні і чого ще слід очікувати?

- Сьогодні ми будуємо сучасну систему інтегрованого управління кордоном, а без сучасних технологій, можливостей зв'язку, обміну, накопичення, обробки інформації - це неможливо. Зараз у Державній прикордонній службі сформована мережа центрів управління службою, які допомагають керівництву оперативно і об'єктивно приймати управлінські рішення.

У пунктах пропуску встановлюємо сучасні термінали прикордонного контролю і робимо це з огляду на майбутнє. У разі внесення відповідних змін у законодавство це обладнання зможе після незначної модернізації зчитувати біометричні дані. Зараз ми пропонуємо громадянам, які часто перетинають кордон, придбати за собівартістю електронні картки для прискорення перетину кордону. Термінал зчитує дані з такої картки та автоматично перевіряє її власника за базами даних. Після цього інспекторові залишається лише звірити комп'ютерні дані з пред'явленим документом та особу пред'явника з особою на фотокартці. До речі, цей досвід сьогодні вивчають російські колеги.

Водночас наші інспектори можуть здійснювати паспортний контроль без прив'язок до своїх службових кабінок з використанням портативних рідерів або використовувати мобільний комплекс прикордонного контролю "Потік А" на базі автомобіля "Газель", що здатен замінити невеликий пункт пропуску.

Донедавна ми мріяли про прилади тепловізійного спостереження, які раніше з'явилися у наших колег з країн Європейського Союзу. Сьогодні ж маємо такі апарати на всіх ділянках кордону, а також у Національній академії та навчальному центрі Держприкордонслужби для підготовки курсантів. Деякі мобільні тепловізійні комплекси дають можливість за будь-якої погоди та у будь-який час доби виявити особу за її тепловим силуетом на відстані до 12 км, а транспортний засіб - на відстані до 18 км. Наші наряди використовують переважно сучасні позашляховики, обладнані автоматизованими робочими місцями. Інспектори виконують свої обов'язки на мотоциклах. Залежно від місцевості та погодних умов у прикордонних підрозділах користуються квадроциклами та снігоходами. Крім цього, нещодавно у нас з'явилися човни на повітряних подушках, які є найкращими всюдиходами у міжсезоння. Вони можуть йти як по воді, так і по льоду, піску, іншій відносно рівній поверхні.

- А як щодо серйознішої техніки - літаків, кораблів?

- Цей рік є визначальним і для авіації, і для Морської охорони Державної прикордонної служби України. До слова, льотчики вже отримали нові літаки, а моряки в очікуванні абсолютно нового українського катера та корабля. Хоч це задоволення не з дешевих, але згодом Державна прикордонна служба і наша країна лише виграють, адже багато прикордонних літаків, вертольотів і кораблів відпрацювали значну частину свого ресурсу і є енерговитратними. Вже розпочато будівництво сучасних катерів Морської охорони "Орлан". Планується, що перший "Орлан" зійде на воду у 2012 році. Завершено проектування корабля Морської охорони "Корал", будівництво якого планується розпочати у ІV кварталі цього року. Загалом, відповідно до Державної цільової правоохоронної програми "Облаштування та реконструкція державного кордону" з метою оновлення корабельно-катерного складу до 2020 року планується побудувати шість "Коралів", вісім "Орланів", 25 інших сучасних катерів, а також з 2015 року розпочати будівництво багатофункціонального корабля водотоннажністю до 1000 тонн з вертольотом на борту.

Окрім того, нами вже придбано три легких літаки. І згідно з Концепцією розвитку ДПСУ до 2015 року в наступні п'ять років буде придбано ще 3 патрульних літаки, 24 вертольоти та п'ять комплексів безпілотних літальних апаратів, які замінять застарілу техніку.

- Державна прикордонна служба виконує роль важливого інституту національної безпеки країни, гаранта надійного заслону протиправній діяльності на державному кордоні, зокрема й нелегальній міграції.

- Останнім часом кількість незаконних мігрантів, які використовують Україну для транзиту в країни Євросоюзу, суттєво зменшилася. Про це переконливо свідчить не лише статистика Держприкордонслужби, а й дані про кількість незаконних мігрантів, затриманих на кордоні з нашою країною прикордонними відомствами Польщі, Словаччини, Угорщини і Румунії - за 2008 - 2010 роки вона зменшилася у 2-2,5 раза. Прогнозується подальше зменшення цих показників. Сьогодні ми бачимо, що незаконні мігранти з Африки, Близького та Середнього Сходу прямують в Євросоюз так званим Балканським шляхом, а Східний шлях, який проходить через територію Росії, України, Білорусі, за офіційними оцінками Євросоюзу стає другорядним.

- А яка структура контрабанди, що є одним із найбільш дестабілізуючих чинників внутрішнього ринку країни, на різних ділянках кордону?

- У І кварталі цього року під час охорони державного кордону виявлено та передано іншим правоохоронним органам за компетенцією 177 одиниць зброї, майже 55 тис. боєприпасів, понад 25 кг наркотиків, майже 860 предметів антикваріату, а також товарів на понад 93 млн гривень.

Основним предметом контрабанди залишаються підакцизні товари, насамперед - тютюнові вироби, незаконне перевезення яких характерне практично для всіх ділянок кордону. Хочу додати, що недавно на Рівненщині затримали рекордну партію сигарет, яка мала потрапити з України в країни Євросоюзу. У вагоні вантажного поїзда, що прямував транзитом через Білорусь у Литву, під паливними палетами з соняшникової лузги були заховані майже півмільйона пачок сигарет "Regal".

- Трохи більше року залишилося до початку фінальної частини "Євро-2012", яка місія прикордонників під час чемпіонату і наскільки вони готові до її виконання?

- Державна прикордонна служба готується до "Євро 2012" під гаслом "Безпека - швидкість - культура - комфорт". Саме ці слова вписані у спеціальний прикордонний логотип. Він буде розміщений у тих пунктах пропуску, де очікується найбільший потік уболівальників та виконуватиме дві функції - вказуватиме на "євро-смуги", а також сприятиме створенню позитивного настрою у громадян, демонструватиме відкритість та доброзичливість прикордонників. Для цього була проведена, та й зараз триває, різнопланова робота - від створення стандартів відомчої культури, введення нової форми одягу, до запровадження нових механізмів прикордонного оформлення. Більшість цих механізмів базуються на ідеології спільного контролю. Так, на сьогодні спільний контроль успішно проводиться у пунктах пропуску "Устилуг-Зосін", "Смільниця-Кросценко" та "Хирів-Кросценко" на українсько-польському кордоні. Його основні переваги - проходження прикордонних формальностей лише один раз та, відповідно, зменшення часу процедури перевірки.

- Миколо Михайловичу, ваша служба першою серед силових відомств перейшла на контрактну систему комплектування. Як це позначилося на якісних показниках роботи?

- Так, попри обмежене фінансування та інші об'єктивні причини, прикордонне відомство першим з усіх силових структур повністю перейшло на контрактну систему комплектування персоналом і це вже неабияке досягнення. Зі звільненням у запас останнього військовослужбовця строкової служби трагедії не сталося, ситуація навіть покращилася. Держприкордонслужба провела серйозну підготовчу роботу. Сюди включено і кардинальні структурні зміни, і запровадження власної системи добору контрактників, яка є на сьогодні найоптимальнішою і відповідає кращим світовим стандартам, і формування належної бази для підготовки персоналу. Сьогодні охочих поповнити лави прикордонників більше, ніж ми можемо взяти на службу, це дає нам можливість добирати найкращих та формувати кадровий резерв. А в контексті оновлення технічної складової відомства, скажу, що комплектування професіоналами набагато вигідніше. Уявіть собі, скільки часу потрібно для того, щоб навчити людину експлуатувати спеціальну техніку, а військовослужбовець строкової служби може швидше звільнитися у запас ніж освоїть фах. Окрім цього, немає клопотів щодо розміщення, харчування, банно-прального обслуговування, як це було до переходу на контрактну службу. Одначе зауважу, що у нинішньому році програмою забезпечення житлом на 2011 рік передбачено отримання за всіма джерелами 330 квартир та 155 кімнат. Крім цього, нинішнього року бюджетом на оренду житла виділено 6 млн грн, що на 90 % більше, ніж торік.