Як готуються в областях України до нарахування субсидій і компенсацій? «Урядовий кур’єр» дізнався,?як це робиться у Сумській області.

Черг немає, проблем також

ПІДТРИМКА

На Сумщині субсидіями користується ледь не кожна п’ята сім’я

Попри гарячу передобідню пору, в сервісному центрі №1 «Курський» КП «Сумижитло», де розташована філіяНаталія Щавєлєва (ліворуч) допомагає оформити документи  на одержання субсидії сумчанці Зінаїді Туровій. Фото Володимира КОВАЛЕНКА відділу соціальної допомоги управління соцзахисту населення Сумської міськради, майже порожньо. Доки у приймальні двоє пенсіонерів знайомляться з довідковою інформацією, якою рясніє стенд, у кабінеті завершується прийом чергового відвідувача. Як говорить головний спеціаліст управління Наталія Щавєлєва, яка щойно оформила документи мешканки місцевого мікрорайону, відсутність черг — одна з ознак її роботи. Хоч визнає: трапляються «хвилі», коли доводиться максимально мобілізуватися, щоб відвідувачі не чекали.

Соцпрацівники з навантаженням справляються

Про те, що у філії відділу соціальної допомоги по вулиці Ковпака, 49-а громадян обслуговують швидко, ввічливо і кваліфіковано, охоче розповідають самі сумчани. Серед них — пенсіонерка Зінаїда Турова.

За її словами, мешкаючи з чоловіком Борисом Володимировичем, також пенсіонером, упродовж кількох років оформляють субсидію на оплату житлово-комунальних послуг. Не мають жодних проблем. Знаючи, які документи потрібні, разом з Наталією Анатоліївною готують їх, а у визначений день жінка приходить за рішенням. Зінаїда Іллівна називає конкретні суми, які держава виділяє її сім’ї. Приміром, узимку щомісяця за житлово-комунальні послуги Турови повинні сплачувати 613 гривень, а влітку — 263. Завдяки субсидії платять відповідно 155 та 105 гривень. Неважко порахувати, скільки заощаджують ветерани завдяки такій підтримці.

Наталія Анатоліївна, яка працює тут 16 років, уточнює: у Курському мікрорайоні мешкають близько 10 тисяч сумчан, значна частина яких пенсіонери, відтак правом на субсидію користується майже кожна п’ята сім’я.

Філія відділу влітку приймає сумчан у понеділок, середу і п’ятницю, а взимку — щодня. За день щонайменше 10 відвідувачів, хоч буває і до 20-30-ти. Тоді на поміч приходить ще один спеціаліст.

Подібні заклади працюють також у двох мікрорайонах обласного центру. Оформити документи можна й безпосередньо в управлінні соціального захисту населення Сумської міськради по вулиці Харківській. Тобто місто успішно уникає черг.

Щодо майбутніх компенсаційних виплат, передбачених постановою Кабінету Міністрів від 5 квітня цього року, то Наталія Щавєлєва каже, що передбачити конкретні цифри доволі складно. Єдине, в чому переконана — сімей, які претендуватимуть на одержання компенсацій, буде чимало. Вже зараз городяни досить часто телефонують або ж приходять консультуватися.

Найближчими днями у філії встановлять відповідну комп’ютерну програму, за допомогою якої оформлятимуть документи на призначення компенсаційних виплат.

Сумщина належить до областей, де субсидіями користується ледь не кожна п’ята сім’я, або приблизно 18%. Для соціальних працівників це не просто велике навантаження, а й додаткова відповідальність.

Напрацьовано чітку схему

Однак, як говорить начальник відділу соціальних гарантій та загальнообов’язкового державного страхування Департаменту соцзахисту населення Сумської ОДА Людмила Мусіяка, в регіоні напрацьовано чітку схему прийому громадян і нарахування субсидій. Це дає змогу уникати черг, а візити до соціальних працівників не завдають жителям жодних клопотів.

Вона розповіла, що субсидії призначають протягом чотирьох останніх років за спрощеним порядком (на підставі заяви та довідки про доходи). За опалювальний період 2013—2014 років для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за ними звернулися 87,4 тисячі сімей, з яких позитивні відповіді отримали майже 84 тисячі. До слова, з них 35 тисяч зі зниженим відсотком платежу.

Узагальнена статистика така: в опалювальний сезон житлову субсидію отримували понад 78 тисяч сімей, що становить 17,6% від загальної їх кількості. А за 5 місяців цього року відповідно майже 20 тисяч, або 4,5%.

Схема роботи прозора і проста, а в її основі — широке використання переваг єдиної технології прийому громадян. За потреби соціальні працівники територіальних центрів оформляють документи вдома — зокрема, у громадян похилого віку, з обмеженими фізичними можливостями. На селі до роботи залучені 398 уповноважених осіб сільських та селищних рад.

В управліннях соцзахисту населення РДА, міських радах щоденно, в тому числі в суботу, громадян приймають без перерви на обід, записатися на прийом у зручний час можна безпосередньо в управлінні або по телефону. Діють «гарячі лінії» — за вказаними на сайті Департаменту номерами також можна отримати необхідні консультації.

Офіс на колесах

З травня 2012 року в області запрацювали мобільні соціальні офіси, створені при управліннях соціального захисту населення РДА та міських рад. До їхнього складу входять представники Пенсійного фонду, територіальних центрів соціального обслуговування (надання соцпослуг), служб зайнятості, у справах дітей, представники громади тощо. Не виїжджаючи зі свого населеного пункту, громадяни отримують консультації фахівців з усіх питань. Тут само вони здають документи для призначення різних видів соціальної допомоги, компенсації, пільг тощо.

Цього року офіси на колесах виїздили 159 разів, прийнявши 3,2 тисячі громадян, які подали тисячу пакетів документів. Словом, колеса крутяться не тільки в пересувних офісах, а й у повсякденній роботі. А це на користь насамперед тим, хто потребує державної підтримки й уваги.

Чому тарифи в різних регіонах відрізняються?

СТРУКТУРА ВИТРАТ. Ціну на газ встановлено однакову для всієї України, однак тарифи на гарячу воду та теплопостачання — різні в кожному куточку України. Справа в тому, що ці тарифи встановлюють для кожного підприємства теплопостачання окремо. Зважте, не для регіону, а саме для кожного конкретного підприємства, яке надає послуги у відповідному населеному пункті, пояснила «Урядовому кур’єру» начальник управління економіки та систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Наталя ХОЦЯНІВСЬКА.

За її словами, це пов’язано з тим, що різні підприємства надають, по-перше, різний обсяг послуг; по-друге, структура витрат одного підприємства може відрізнятися від структури витрат іншого підприємства.

Наприклад, одне підприємство в структурі витрат може мати більшу витратну частину, а друге — меншу; хтось використовує для виробництва теплової енергії газ, а хтось — інші види палива (мазут, вугілля); у когось встановлене енергозберігаюче обладнання на котельні, а в когось — більш енергомістке тощо. Також має значення для підприємств технічний стан мереж та обладнання, довжина теплотрас, вжиті заходи щодо енергозбереження.

Тобто витрати кожного підприємства можуть значно відрізнятися. Це об’єктивні фактори, які обумовлені технологічними особливостями виробництва та надання послуг.

Крім того, перегляд тарифів, який здійснюють нині, залежить і від того, коли останній раз для того чи іншого підприємства тарифи переглядали. Наприклад, якщо це робили чотири роки тому, то вони зростуть суттєво, а якщо два роки тому, то, звісно, тарифи більш-менш приведено у відповідність до собівартості, тож підвищення буде меншим.