Після аудиту підприємств аграрного сектору системи Держрезерву компанією BakerTillyUkraine, який здійснюють власним коштом, державна компанія планує запропонувати його нову корпоративну європейську структуру. Про це «УК» повідомили у прес-службі відомства.

Три кити для інтеграції

У межах нової структури держкомпанія  «Агрорезерв» об’єднає 10 прибуткових підприємств. У ній буде передбачено створення  незалежної наглядової ради, правління, внутрішній аудит, конкурентоспроможні зарплати. В Агрорезерві буде виокремлено напрям експортно орієнтованих ринків, бо підприємства цієї системи володіють одними із найбільших борошномельних потужностей у країні. До кінця року планують розпочати об’єднання наф токомбінатів у компанію «Нафторезерв», яка зможе зберігати до мільйона тонн нафтопродуктів, диверсифікованих по всій країні. Третя велика компанія, яку планують створити 2017 року, — підприємство  складів і морозильників.

Ці перетворення здійснюватимуть у межах другого етапу консолідації підприємств Держрезерву. Крім того, вперше за багато років він розпочав модернізацію. Гроші на це бере зі своїх прибутків. Комісія Держрезерву з модернізації погоджує операції на суму понад  50 тисяч гривень, які здійснюють через систему ProZorro, де закуповують товари та послуги. На цей рік планують вкласти в модернізацію понад 50 мільйонів гривень.

Цікаво, що цього року власним коштом Держрезерв  запровадив систему електронного обліку зерна. Вартість «Електронного комплексу  1С Управління елеватор» становить 901 тисячу гривень. Ці гроші надано із прибутку аграрних підприємств. Тепер завдання —  об’єднати учасників проекту в єдину структуру, яку буде перетворено в ДП «Агрорезерв». Аналогічні структури мають бути до кінця року на складах та морозильниках і на нафтокомбінатах.

Згідно з Євродирективою 2009 року, стабілізаційний запас нафти і нафтопродуктів має бути сформовано до 2023 року обсягом 61 день середньодобового споживання або 90 днів середньодобового чистого імпорту.

«Обсяг фінансування на ці заходи становить понад $1 мільярд за весь період з урахуванням витрат на зберігання (понад $900 мільйонів на саме накопичення нафти й наф топродуктів і понад $130 мільйонів — на зберігання). Це має бути незалежна неприбуткова агенція з невеликою кількістю людей — 5-10 осіб, з незалежною дворівневою наглядовою радою», — вважає голова Держрезерву Вадим Мосійчук.

Перший рівень наглядової ради представлятимуть фахівці трьох міністерств: Мін енерго, економічного розвитку і торгівлі, Мінфіну, а другий — це рівень так званої виконавчої ради з незалежними членами. Останні унеможливлять вплив політичного чинника (на одного представника держави припадатимуть два незалежні директори).

Така практика існує в Литві і в інших європейських  країнах. Щойно буде запропоновано таку структуру, європейці готові надати на безплатній основі технічних спеціалістів, які мають до кінця цього року розробити законопроект про стратегічні запаси нафти і нафтопродуктів та відповідну нормативну базу. І наступного року можна буде почати створювати таку агенцію.

Уже відбулися попередні перемовини з іноземними банківськими групами за участю Європейського енергетичного співтовариства, що підтвердили можливість тривалого фінансування програми через кредитні лінії. Але для цього слід затвердити виконавця проекту в Україні (Держрезерв), розробити законопроект та прозору структуру управління. «Усі ці пункти вже у процесі виконання і їх слід закінчити до кінця року», — підкреслюють у Держрезерві.

Для гнучкості потрібен ресурс

Керівництво Держрезерву вважає, що для ефективного державного регулювання ця структура повинна мати власний фінансовий ресурс. Де-факто, він є. Це матеріальні цінності, дебіторська заборгованість, грошові кошти на рахунках у Держказначействі. Але наприкінці робочого дня за нинішнім законодавством держ установа повинна мати лише матеріальні цінності (не гроші, а товари). Наприклад, у Франції зерновий резерв країни дозволено зберігати у грошових коштах і в матеріальних цінностях. Америка відмовилася зберігати резерви лише у матеріальних  цінностях у 2008—2009 роках.

Тому тут мріють задля гнучкості системи мати не тільки матеріальні цінності, а й грошові кошти, які можна скерувати в необхідному напрямі. Наприклад, торік було кілька пожеж під Києвом, на які відомство могло б спрямувати кошти для закупівлі пального.

Держрезерв має бути спроможним виконувати завдання не тільки для потреб оборони та безпеки, а також для громадян. Протягом року відомство надавало запаси на Луганську та Донецьку області та безплатно відпускало запаси медичної групи на обл держадміністрації. Тепер на черзі Львівська та Закарпатська області.

За підсумками першого півріччя 2016-го, чистий фінансовий результат державних підприємств системи Держ резерву  зріс у 15 разів порівняно з аналогічним періодом торік. 2014 року підприємства зазнали збитків на 2 мільйони гривень,  а 2015-го вже заробили  5 мільйонів гривень. Цього року планують отримати 10 мільйонів чистого прибутку. Мета на 2017 рік — за маржею не менш як 10%, EBITDA — 20%.

Найбільш показові перетворення у державній організації комбінат «Прогрес» (Київ), що спеціалізується на наданні послуг зі зберігання продукції й має склади і холодильники. Після зміни керівника цього заводу на початку 2016 року підприємство в першому кварталі збільшило надходження на 100%, або майже на 3 мільйони гривень. За результатами восьми місяців воно виконало річний план на 14,5 мільйона гривень.

Тому у Держрезерві вважають несправедливим, що прибуткове підприємство і далі отримує бюджетне фінансування обсягом 7 мільйонів гривень на рік. Через це його керівники підготували необхідні документи для відмови від бюджетного фінансування своїх прибуткових державних організацій.

Держрезерв повідомив Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Міністерству фінансів, що готовий відмовитися від фінансування зарплат і комунальних послуг, тому що ці підприємства де-факто працюють прибутково, а де-юре (за статутом) є неприбутковими організаціями, що  отримують фінансування з бюджету. Для держ бюджету України економія може становити вже цього року 62 мільйони гривень, 2017-го — 72 мільйони.

Якби у країні ставало більше прибуткових організацій, які могли б собі дозволити відмовитися від державного фінансування, то фінанси не співали б романсів.

ДОВІДКА «УК»

Держрезерв забезпечує матеріальні резерви країни. З  39 підприємств установи, які працювали 2015 року, мають залишитися 22. Решту буде приватизовано або вони підлягатимуть процедурі банкрутства.

Нині на 26 підприємствах понад 2,6 тисячі співробітників. Із 2016—2017 маркетингового року підприємства взяли на зберігання понад 200 тисяч тонн зерна. Середня завантаженість промислово-продовольчої групи та складів і холодильників становить 55% та 62%, нафтобаз і комбінатів нафтопродуктів — 24%.