Я одинока мати, інвалід ІІ групи загального захворювання. Також разом зі мною живе моя мати, якій 82 роки, учасник війни, лежача хвора людина. Коли мій син навчався у школі, певний час я отримувала соціальну допомогу та допомогу як одинока мати. А потім раптово їх виплачувати перестали. Коли я поскаржилася, їх виплатили за кілька місяців. Потім суттєво ці допомоги зменшили. А зрештою, коли хлопець вступив до вишу, їх взагалі відмінили. І коли він навчався в аспірантурі, ми нічого не отримували також. Хоч я документально доводила, що родина моя малозабезпечена, змушені жити на мою невелику пенсію, ніхто до мене не дослухався.
Хочу дізнатися, чи це було правомірно?
Також у 2010 році я звернулася по субсидію на комунальні послуги. Але її нарахували якось так, що врешті я сплачую за комуналку повністю. Вважаю, що права моєї родини тут також порушуються. Адже я — пенсіонерка, син — аспірант, моя мама — ветеран праці і учасник війни. Та знову-таки на це ніхто не зважає.
Як моїй родині захистити свої права на отримання соціальної допомоги та субсидії?
Р. СЕРБЕНЮК,
м. Вінниця
Віталій МУЩИНІН,
директор департаменту державної
соціальної допомоги Мінсоцполітики:
— Відповідно до пункту 5 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів №1751 від 27 грудня 2001 року, одинока мати має право на отримання допомоги на дітей віком з 18 до 23 років, якщо діти навчаються за денною формою у вищих навчальних закладах І—ІV рівня акредитації та у професійно-технічних навчальних закладах. Виплата на дітей одиноким матерям продовжується на підставі довідки навчального закладу — до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.
За повідомленням головного управління праці і соціального захисту населення Вінницької облдержадміністрації, ви проживаєте разом із матір’ю та сином 1988 р. н. Ви перебуваєте на обліку в управлінні Пенсійного фонду Вінниці та отримуєте пенсію з 01.01.2013 року в розмірі 994 гривні щомісячно.
Крім того, відповідно до Закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» ви отримували в управлінні праці та соціального захисту населення допомогу на дитину одинокій матері з 02 вересня 1988 року по 31 серпня 2010 року.
Після надання вами у листопаді 2010 року довідки про те, що ваш син навчається в аспірантурі з відривом від виробництва, для продовження виплати допомоги на дитину одинокій матері з 01.09.2010 року не було законних підстав, оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 1 березня 1999 року № 309 «Про затвердження Положення про підготовку науково-педагогічних і наукових кадрів» даний заклад є науковою установою і не має рівня акредитації, а навчання в аспірантурі є підготовкою наукових кадрів вищої кваліфікації.
Зазначена допомога призначена та виплачена в повному обсязі згідно з вимогами чинного законодавства.
Відповідно до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 21.10.1995 року №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів від 22.09.1997 року № 1050), субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів обов’язкового відсотка платежу. При цьому норма володіння чи користування загальною площею житла та нормативи користування комунальними послугами встановлюються враховуючи 21 кв. метр на наймача і кожного зареєстрованого у житловому приміщенні (будинку) та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю.
За умови призначення житлової субсидії громадяни, зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сплачують за житлово-комунальні послуги в межах норм споживання послуг 15% середньомісячного сукупного доходу.
Якщо у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані і проживають тільки непрацездатні громадяни, розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норми володіння чи користування загальною площею житла та нормативів користування зазначеними послугами за умови призначення житлової субсидії становить 10% середньомісячного сукупного доходу.
Розмір субсидії розраховується виходячи з обсягів фактичного споживання послуг у попередньому періоді, але не більше від установлених норм.
При призначенні субсидії визначається її орієнтовний розмір. Остаточний розмір обраховується після закінчення терміну дії субсидії та отримання відомостей від організації, яка надає послуги, про фактичні обсяги їх споживання.
За інформацією головного управління праці і соціального захисту населення Вінницької облдержадміністрації, вам було призначено житлову субсидію з 01.11.2010 року до 30.04.2011 року на площу 73,5 м2 з урахуванням пільги учасника війни, на яку має право ваша матір. До розрахунку взято фактичне використання газу за попередній опалювальний період (515,26 куб. м за місяць). Обов’язковий платіж становив 503,82 гривні (15% середньомісячного сукупного доходу сім’ї). Оскільки вартість послуг у межах норм споживання не перевищила обов’язкову частку плати, остаточний розмір субсидії розраховувався на підставі інформації про фактичне використання послуг.
За термін з жовтня 2010 року по квітень 2011 року фактично спожито газу менше, ніж у попередньому опалювальному періоді. Вартість послуг була менша, ніж обов’язковий платіж, тому ви мали сплачувати фактично спожиті послуги.
За призначенням житлової субсидії на наступний період вам необхідно звернутись до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації.