Віце-прем'єр-міністр України - 
міністр соціальної політики
Сергій ТІГІПКО

Пенсійну систему останнім часом реформують у багатьох країнах світу. Річ у тім, що населення невпинно старішає в усьому світі, і урядам важко забезпечити пенсійні виплати. В Україні зараз мільйони пенсіонерів отримують кошти, на які дуже важко прожити. Тож проблема реформ пенсійного забезпечення актуальна і для нас.

У грудні минулого року розпочалося широке громадське обговорення законопроекту "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи". За цей час відбулися численні зустрічі з роботодавцями, профспілками, громадськими організаціями, проводилися "круглі столи" та "прямі лінії", аби почути думки людей. Які ж пропозиції надійшли від українських громадян? Що уряд має намір винести на розгляд парламентаріїв? Чого очікувати від реформи нинішнім і майбутнім пенсіонерам та які кроки потрібно зробити, аби змінити їхнє життя на краще? Про це та багато інших важливих моментів - у розмові кореспондента "УК" з віце-прем'єр-міністром України - міністром соціальної політики Сергієм Тігіпком.

Розподіл коштів має бути справедливим

- Сергію Леонідовичу, чому уряд таки прийняв рішення у цей непростий час проводити пенсійну реформу? Які причини спонукали до цього?

- Саме непростий час і підштовхує нас сьогодні робити зміни, проводити реформи, в тому числі й пенсійну. Звісно, такі реформи краще робити на тлі економічного зростання, але наші попередники не залишили нам вибору. Сприятливі для змін роки були згаяні, й зволікати з пенсійною реформою більше не можна. Коштів у Пенсійному фонді бракує, внесків тих, хто працює, не вистачає, аби виплата пенсій була стабільною. Більш того, у нас за кілька років кількість пенсіонерів і тих, хто працює, зрівняється, й тоді знову може повторитися ситуація, коли пенсії виплачувалися зі значними затримками. Уявіть собі, як тоді житимуть наші пенсіонери, які й так отримують мізер... Тому щоб захистити інтереси пенсіонерів, потрібно негайно вживати рішучих заходів і реформувати систему забезпечення літніх людей.

- Яка система в нас діє сьогодні?

- Насамперед солідарна. Її, до речі, запровадили в Радянському Союзі понад 80 років тому, й за цей час вона майже не змінювалася. Суть цієї системи у тому, що всі працюючі сплачують внески до Пенсійного фонду й ці кошти за певною формулою розподіляються серед усіх пенсіонерів. Це так званий перший рівень пенсійного забезпечення. Він дає людям мінімальні гарантії. У більшості розвинених країн додаткове забезпечення люди отримують завдяки другому й третьому рівням пенсійної системи - обов'язковому та добровільному накопичувальному страхуванню. Саме трирівнева пенсійна система найбільш збалансована.

У нашій же країні солідарна система залишається основним джерелом доходу для літніх людей. Теоретично ми маємо третій рівень пенсійного забезпечення - приватні пенсійні фонди, - який передбачає добровільну участь працівників та роботодавців. Вони самостійно визначають розмір внесків, які сплачують на свої рахунки. Потім ці кошти інвестуються на ринках капіталу. Але поки що така система недостатньо поширена, тому більшість пенсіонерів сьогодні мають тільки "солідарний" мінімум.

Тож одне з головних наших завдань, як на мене, - запровадження другого рівня. Пенсійною реформою це передбачено. Йдеться про те, що всі працівники, яким на момент запровадження обов'язкового страхування буде менше 35 років, сплачуватимуть внески не лише до загальної "каси" Пенсійного фонду, а й на свої персональні рахунки. Кошти, які людина накопичить, належатимуть тільки їй. Скільки працівник зібрав, стільки й буде отримувати на додаток до державної пенсії. Плюс - інвестиційний дохід. Адже пенсійні накопичення будуть вкладатися в економіку, іпотечні програми, в акції стабільних державних банків - це так звана "народна приватизація". Ми зараз працюємо над тим, аби ці вкладення були максимально захищеними, а всі операції проводилися під дуже жорстким контролем держави. Крім того, кошти з пенсійних рахунків можна буде передавати у спадок. Другий рівень ми плануємо запровадити з 1 січня 2013 року, коли Пенсійний фонд стане бездефіцитним.

- Але там зараз великі проблеми...

- Дефіцит Пенсійного фонду справді значний. У 2009 році він становив 31,1 млрд грн, у 2010-му збільшився до 34,4 млрд грн, у 2011-му - за оптимістичними прогнозами - очікуємо, що дефіцит ПФ складатиме 17,8 млрд грн при тому, що його витратна частина у 2010-му - 193,7 млрд грн. Усе, що сплачують працівники, одразу йде на пенсійні виплати, а дефіцит покривається з державного бюджету. Це породжує серйозні проблеми.

По-перше, держава не може збільшити виплати найбіднішим пенсіонерам. Це люди, які вийшли на пенсію 15-20 років тому і отримують виплати, розраховані з маленьких зарплат. Нині 2 млн 800 тис. пенсіонерів мають пенсію нижчу 800 грн і ще 4 млн 100 тис. людей - від 800 до 900 грн. У нас просто не вистачає грошей, щоб надати їм додаткову підтримку.

По-друге, дотуючи Пенсійний фонд з держбюджету, ми забираємо кошти у вчителя, лікаря, військового, у яких, до речі, й так невелика заробітна плата і яким потрібно її збільшувати. Ми не інвестуємо в інфраструктуру, в робочі місця, в розвиток виробництва. Це шлях у нікуди. Тому пенсійну реформу потрібно проводити негайно. Що потрібно робити, ми знаємо. І разом з тим розуміємо, що ефективною вона буде тільки в комплексі з іншими реформами, зокрема економічними, які зараз проводимо: це й податкова, і митна, і дерегулювання, й будівельна реформа. Ми повинні створювати умови для інвесторів та економічного зростання. Ну і найближчий крок уряду - масштабна легалізація заробітних плат та ринку праці.

- Чому це питання таке важливе?

- Тому що саме в "тіні" сьогодні перебуває дуже значний резерв для наповнення Пенсійного фонду. Ми вивчаємо досвід Чехії, Болгарії, Польщі, які серйозно займаються проблемою легалізації заробітної платні. Приміром, у Болгарії вдалося вивести з "тіні" близько 20% заробітних плат.

До сьогодні багато було розмов про те, що потрібно боротися із зарплатами в конвертах, з яких не сплачуються відрахування до Пенсійного фонду. Наш уряд - перший, який за 20 років почав це реально робити. Що ми пропонуємо? Передусім потрібно створити нове трудове законодавство, яке б спростило механізми прийому й звільнення з роботи. Адже зараз роботодавець інколи не хоче витрачати час на легальне оформлення працівника, який йому потрібен на тимчасову роботу. Саме оформлення може тривати значно довше, ніж людина потім працюватиме.

Наступний крок - запровадження дуже жорсткої економічної відповідальності роботодавців за нелегальне робоче місце. Йдеться, насамперед, про штрафи - гривнею потрібно карати дуже жорстко. Також ми розглядаємо можливості впровадження індикативних заробітних плат - тобто середнього значення залежно від регіону та галузі. Щоб не було такого, як зараз, коли 120 тисяч керівників підприємств призначили собі зарплати у 750 гривень, а решту отримують у конвертах. Звісно ж, ці гроші йдуть повз бюджет Пенсійного фонду. Нам потрібно переконувати роботодавців, що коли вони платять у конвертах, то відбирають у пенсіонера можливість жити трохи краще. Крім того, із запровадженням другого рівня пенсійної системи з'являється зацікавленість людей в отриманні легальної заробітної плати - адже що вища заробітна плата, то більший внесок. А значить, і більша пенсія.

- Повернімось до пенсійної реформи: перерахуйте основні із запропонованих урядом рішень.

- Ми виходимо з того, що розподіл пенсійних коштів має бути справедливим. Це - головна мета реформи. Нинішні надзвичайно великі розриви між розмірами пенсій повинні бути ліквідовані. Це ненормально, коли, скажімо, народний депутат за місяць отримує стільки, скільки звичайний працівник - за півтора-два роки. Тому ми запровадимо обмеження на максимальний розмір пенсії. Виплати не повинні бути більшими, ніж 10 мінімальних пенсій. На сьогодні це близько 7500 грн, причому уряд наполягатиме, щоб ця норма стосувалася не тільки новопризначених, а й тих пенсій у кілька десятків тисяч гривень, які призначалися раніше.

Щоб молодь не залишилася без пенсії

- Донедавна йшлося про обмеження максимальних пенсій 12-ма прожитковими мінімумами...

- Справді, у поданому до парламенту законопроекті передбачено обмеження максимальної пенсії 12-ма прожитковими мінімумами. Але під час громадського обговорення ми отримали численні пропозиції обмежити пенсії 10-ма мінімумами. Таку норму й будемо вносити на розгляд депутатів. Ми прислухалися й до низки інших зауважень громадськості, які прозвучали під час обговорення. Зокрема щодо максимального розміру заробітної плати, з якої здійснюються пенсійні відрахування. Сьогодні вони сплачуються з 15-ти мінімальних заробітних плат, ми за результатами обговорення пропонуємо 17. Були також численні пропозиції щодо врахування заробітних плат до 2000 року під час обчислення пенсій. Ми будемо пропонувати, щоб вони враховувалися до 1 січня 2016 року. Крім того, уряд розширить коло категорій, яким виплачуватимуть 10 разових пенсій при виході на відпочинок: до вчителів, лікарів та працівників культури ми додаємо працівників соціальних центрів. Не менш важливо й те, що ми відмовимося від різкого підвищення вислуги років для військових та віку виходу на пенсію для чоловіків-держслужбовців й будемо щороку додавати по 6 місяців, а не по 12, як планувалося спочатку.

- А для військових пенсія залишається на рівні 90% посадового окладу?

- Ні, для військових, а також державних службовців цей відсоток знижується з 90 до 80-ти.

- Чи не найгостріший момент - підняття пенсійного віку для жінок... Профспілки виступають проти.

- Я розумію їхню позицію - вони захищають інтереси людей, які працюють. Але ми повинні думати про всіх наших громадян. Уряд несе відповідальність і за бюджетників, і за пенсіонерів, і за молодь. Ми зверталися до профспілок з проханням надати альтернативний варіант, але слушних пропозицій не отримали. На сьогодні ми не можемо обійтися без збільшення кількості працюючих. Наведу лише одну цифру. Зараз в Україні співвідношення пенсіонерів і осіб, які сплачують внески, - 95%. В Росії цей показник - 52,6, Польщі -41,6, Естонії - 58,2.

Демографічна ситуація сьогодні тисне на пенсійну систему в багатьох країнах - зокрема, Франція, Іспанія теж ідуть на підвищення пенсійного віку. Адже зрозуміло, що в умовах старіння населення платити внески до Пенсійного фонду буде нікому, а отже, на солідарну систему чекає крах, і сьогоднішня молодь залишиться без пенсії взагалі.

- Чи можна перенести підвищення пенсійного віку для жінок на пізніший термін?

- Я переконаний, що зволікання призведе тільки до загострення проблем. Не можна жити сьогоднішнім днем. Поки ми чекаємо, мільйони наших пенсіонерів продовжують виживати на копійки. Тому треба якомога швидше вирішити це питання. Чим раніше ми проведемо реформу, тим швидше зможемо реально допомогти найбіднішим пенсіонерам.

Український варіант пенсійної реформи експерти називають одним із найбільш м'яких у Європі. Ми максимально плавно підвищуватимемо пенсійний вік - на 6 місяців щороку протягом 10 років. Паралельно пропонуємо суттєвий компенсатор: на період підвищення віку пенсія жінок буде збільшуватися на 2,5% за кожен рік. Тож за 10 років жінка отримає на 25% більшу пенсію.

- Коли законопроект розглядатиметься у Верховній Раді?

- Думаю, що перше читання пройде уже найближчим часом, а друге може бути на початку квітня.

- Нещодавно ви побували за кордоном, де цікавились досвідом проведення пенсійної реформи. Щось нам варто запозичити у сусідів?

- Я вивчав досвід пенсійного реформування багатьох країн: Польщі, Австрії, Британії, Швеції. Там стартові умови були дуже подібними до наших. Безумовно, у нас свій шлях, але деяким досвідом ми скористалися. Особливо нас цікавлять можливості накопичувального страхування. Нещодавно я відвідав Естонію, де цього року люди вже почали отримувати виплати з другого рівня пенсійної системи. Кожен естонець може зі свого мобільного телефону у будь-який час перевірити стан власного пенсійного рахунку, та й про нарахування пенсії йому теж повідомляють через sms. Думаю, ми теж повинні прагнути до спрощення механізмів нарахування пенсії.

До нас незабаром приїдуть фахівці зі Словаччини, які вже запровадили другий рівень, тож ми отримаємо змогу почути про їхні проблеми, щоб уникнути можливих помилок. Думаю, до кінця 2011 року відпрацюємо всі питання, що пов'язані з другим рівнем. Та вже зараз зрозуміло, що для успішного його запровадження потрібна рішуча боротьба з корупцією, дієві заходи з розвитку фондового ринку й довіра людей.

В усьому світі трирівнева пенсійна система, до якої ми йдемо, - гарантія безбідної, заможної старості. І коли ми говоримо, що пенсіонери із західних країн після виходу на заслужений відпочинок їдуть мандрувати світом, то повинні розуміти, що свого часу ці країни провели реформи і великі пенсії там забезпечені завдяки саме накопичувальним рівням пенсійної системи. Забезпечена старість - ось що чекає на нас в результаті пенсійної реформи.

OЧІКУВAНІ РЕЗУЛЬТAТИ РЕФOРМ

♦ Гарантування стовідсоткової виплати пенсій нині і в майбутньому.

♦ Встановлення соціально справедливої системи пенсійного забезпечення.

♦ Підвищення престижності роботи працівників бюджетної сфери.

♦ Стабілізація та покращення стану державних фінансів.

♦ Детінізація економіки.

♦ Забезпечення економічного зростання та добробуту українців.