Медична реформа, яка розпочалася з первинної ланки медицини, триває понад півроку. Поступово вщухають пристрасті щодо обрання домашнього лікаря. За даними Національної служби здоров’я України (НСЗУ), станом на середину жовтня 2018 року практично кожний другий українець підписав декларацію зі своїм сімейним лікарем, терапевтом або педіатром. Понад 600 медичних закладів уклали договори з НСЗУ. Серед них — комунальні медичні заклади, приватні клініки, лікарі — ФОП. Кількість медичних закладів, які долучились до нової системи фінансування, вже перевищила 50% від усіх закладів «первинки».

Як повідомили редакції газети «Урядовий кур’єр» в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, протягом січня — вересня цього року на урядовій «гарячій лінії» зареєстровано понад 4 тис. звернень з питань надання медичними закладами первинної медичної допомоги. Звернення отримані переважно від громадян з Дніпропетровської, Київської, Донецької, Харківської, Запорізької областей та м. Києва. Зокрема, у зв’язку з початком кампанії з вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, у II кварталі поточного року на урядову «гарячу лінію» надійшло близько 1100 звернень. Аналіз звернень свідчить, що заявники скаржилися на працівників закладів охорони здоров’я, які під різними приводами відмовляють громадянам у прийнятті декларацій про вибір лікаря, зокрема мотивуючи вичерпаним лімітом укладених декларацій. Крім того, громадяни нарікали на проблеми з оформленням медичних документів, ненадання медичної допомоги,незадовільну організацію прийому пацієнтів, проблеми з наданням меддопомоги на дому тощо.

Власним досвідом підписання декларації з сімейним лікарем поділився співробітник Урядового контактного центру. Жінка не поспішала відразу після оголошення початку кампанії у квітні цього року до медичного закладу. Заздалегідь обравши лікаря та дізнавшись про перелік необхідних документів (паспорт та ідентифікаційний номер), вона прийшла до медичного закладу. Швидко підписала декларацію з майбутнім сімейним лікарем. Була здивована, коли лікар, ознайомившись з медичною карткою, зауважив, що прийшов час поновити вакцинацію від дифтерії та правця, та запропонував відразу безкоштовно зробити вакцинацію. Жінка погодилася та пішла з лікарні з приємними враженнями стосовно отриманих послуг.

Не у всіх так вдало склалося з підписанням декларації з сімейним лікарем, як у наведеній вище історії. Ось деякі приклади звернень, що свідчать про проблеми у проведенні першого етапу медичної реформи.

Заявниця з м. Маріуполь Донецької області є особою з інвалідністю III групи, має захворювання: анемію та ниркову недостатність. Жінка зателефонувала на урядову «гарячу лінію» та повідомила фахівцю, що не може самостійно прийти до районної поліклініки для укладення договору з сімейним лікарем або терапевтом, і просила сприяння у проведенні цієї процедури у домашніх умовах.

У Департаменті охорони здоров’я Донецької облдержадміністрації повідомили, що на сьогодні в Донецькій області проводиться кампанія по вибору лікаря для кожної сім’ї. Громадяни мають право обирати лікаря незалежно від зареєстрованого місця проживання з числа лікарів закладів первинного рівня за умови, що обраний заклад підключений до системи «Електронне здоров’я». Декларацію з обраним лікарем можна підписати до кінця 2018 року.За інформацією керівництва КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 1 м. Маріуполя», заявницю було оглянуто вдома черговим лікарем невідкладної допомоги, виконана електрокардіографія, за урядовою програмою «Доступні ліки» виписані рецепти на ліки, а наступного дня укладено декларацію з лікарем-терапевтом Центру.

Жителька м. Ніжин Чернігівської області подала документи для підписання декларації з лікарем Амбулаторії сімейної медицини у місті, проте в неї відсутня майже місяць інформація про результати. Заявниця просила посприяти у наданні повідомлення про підписання декларації.

Адміністрація комунального закладу «Ніжинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги», після розгляду звернення, надала інформацію, що в усіх амбулаторіях сімейної медицини триває процес укладення декларацій пацієнтів з лікарем. При укладенні декларації лікар має орієнтуватися на оптимальну кількість пацієнтів, передбачену реформою. Для лікаря-терапевта — це 2000 осіб. Лише при наявності вказаної кількості укладених декларацій, лікар має право припинити їх укладення. Відповідно до пояснень лікаря-терапевта дільничного, вона затримала реєстрацію документів через майже повну кількість зареєстрованих декларацій. У зв’язку з чим запропонувала заявниці укласти декларацію з іншим лікарем— терапевтом дільничним Амбулаторії сімейної медицини. Жінка погодилися на дану пропозицію і декларацію було укладено.

З Кам’янського району Черкаської області зателефонувала заявниця, яка повідомила, що в кінці липня 2018 року намагалась укласти декларацію для свого сина, 2004 року народження. Виявилось, що декларацію вже укладено. Вона зверталася на «гарячу лінію» Міністерства охорони здоров’я, до керівництва лікарні, проте станом на початок вересня з’ясувати, як сталося, що декларацію укладено без її відома, не вдалося. Жінка здійснила ще одну спробу зареєструвати декларацію, проте результат не змінився. Заявниця була здивована: родичі сина не мали доступу до його документів, отже не мали можливості укласти декларацію без її відома. Дзвінок на урядову «гарячу лінію» допоміг поставити всі крапки над «і». За результатами розгляду звернення управлінням охорони здоров’я Черкаської облдержадміністрації повідомлено, що виникла помилка через збій у системі, заявниці та її сину рекомендували звернутися до Амбулаторії загальної практики — сімейної медицини села повторно. Нарешті декларацію з лікарем було укладено.

Національна служба здоров’я України повідомила, що з 8 жовтня 2018 року офіційно почав роботу контакт-центр Служби. Це перший в Україні подібний контакт-центр, який обслуговуватиме пацієнтів, лікарів та керівників закладів охорони здоров’я. Права пацієнтів та лікарів, актуальна інформація щодо змін в системі охорони здоров’я, правила роботи сімейних лікарів та амбулаторій, гарантований державою пакет медичних послуг, особливості співпраці медичних закладів з НСЗУ — на всі ці запитання можна буде отримати відповіді, за коротким номером 1677.

За період з 10 по 17 жовтня 2018 року на урядовій «гарячій лінії» зареєстровано 26 932звернення, з них по телефону —25 666, через інтернет 1266.

Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію можна, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Lifecell.

Особи з порушенням слуху можуть звернутися на урядову «гарячу лінію» за допомогою Skype-зв’язку за таким іменем:
Урядова гаряча лінія 1545-1,
Урядова гаряча лінія 1545-2,
Урядова гаряча лінія 1545-3.

Працює «гаряча лінія» для кандидатів на посади фахівців з питань реформ: (044) 284-19-64.

Для підприємців діє «гаряча лінія» за номером:
0-800-503-045.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»:
+38(044)284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua