Законотворці визначилися із трьома основними принципами, на основі яких має бути створено поліцію європейського зразка. Обіцяють, що їх запровадження радикально змінить не лише принципи роботи органів внутрішніх справ, а й поверне довіру суспільства. 

За стандартами Європи

Народний депутат Віктор Чумак, представляючи на брифінгу законопроект «Про поліцію і поліцейську діяльність» №1692-1, зазначив, що мета перетворення міліції на поліцію — не тільки змінити назву, а й філософію діяльності, яка передбачає повну відмову від виконання карально-репресивної функції.

«Багато років українська міліція була інструментом тиску на політичних опонентів і засобом вибивання грошей з бізнесу. Нам необхідно нарешті спрямувати діяльність міліції на захист прав і свобод громадян. Потрібно замінити радянські правила роботи міліції сучасними стандартами і відповідною якісною нормативною базою», — зазначив Віктор Чумак.

За словами співавтора документа народного депутата Олександра Банчука, цей законопроект розробляли протягом 2014 року спільно з експертами робочої групи з реформування органів правопорядку Реанімаційного пакета реформ, експертами із секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та народними депутатами. Восени законопроект пройшов експертизи авторитетних міжнародних фахівців і отримав позитивні відгуки та рекомендації.

«Ми зібрали закони та стандарти 15 країн Європи, які регулюють діяльність поліції в цих країнах. Досліджуючи структуру поліції у країнах Східної та Центральної Європи після їх відходу від соціалістичної системи, були напрацьовані так звані принципи трьох «Д», — пояснює нардеп. — Перший — це деполітизація поліції. Ми повинні поліцію як окремий орган відокремити від політичного міністерства внутрішніх справ. Міністр як політик не повинен мати жодного адміністративного впливу на діяльність поліції. Тому ми намагалися чітко визначити порядок віддавання та виконання наказів, щоб політики не мали права їх віддавати щодо того чи іншого прийняття рішення стосовно справ про адміністративні правопорушення, кримінальних проваджень тощо. 

В основі законопроекту — найкращий міжнародний досвід. Фото з сайту skyscrapercity.com

Другий принцип «Д» означає демілітаризацію поліції. Ми повинні в майбутньому забути, що міліціонер схожий на військового. Поліцейський — нехай зі зброєю, в уніформі, але це цивільний державний службовець, для нього головне — положення закону, а не наказ керівництва, тому що наказ може порушувати права людини».

Третій принцип, за словами Олександра Банчука, — децентралізація. Після проведення повноцінної територіально-адміністративної реформи потрібно створити місцеву поліцію, яка не матиме повноважень у сфері кримінального провадження, не проводитиме розслідування, але повинна поєднувати підрозділи дільничних інспекторів та патрульно-постової служби.

«Рік тому на Майдані кожен другий політик говорив, що потрібно створювати поліцію в громадах, адже всі бачили, до чого призводить занадто централізована міліція. Тому створення муніципальної міліції — також один із тестів для політиків на виконання обіцянок, які вони давали перед сотнями тисяч людей», — підкреслив Олександр Банчук.

Правоохоронцям підвищать зарплату

Згідно із проектом закону про поліцію і поліцейську діяльність заплановано ввести конкурсний прозорий механізм заміщення вакантних посад у поліції, серед них керівних, встановити об’єктивний незалежний механізм розгляду справ про притягнення поліцейського до дисциплінарної відповідальності, позбавити поліцію не властивих їй функцій, підвищити рівень заробітної плати, захистити поліцейського від незаконного впливу на нього керівництва, регламентувати порядок застосування поліцією примусових заходів.

У результаті систему поліції становитимуть 4 її види: Національна поліція (за класичним прикладом європейських держав містить адміністративну та кримінальну поліцію), фінансова, прикордонна, місцева поліція.

Нова система органів поліції замінить нинішню структуру органів внутрішніх справ, податкової міліції, оперативні підрозділи Держприкордонслужби та Державної митної служби, підрозділи з боротьби з коруп?цією та організованою злочинністю і підрозділи контррозвідувального захисту економіки держави СБУ.

У законопроекті передбачено, що заробітна плата поліцейського складається з посадового окладу (6 мінімальних зарплат), доплат за стаж поліцейської діяльності (від 10 до 50% розміру посадового окладу) і за перебування у службовій готовності (0,002% розміру посадового окладу за кожну годину). Тобто мінімальна зарплата повинна на сьогодні становити 8000 гривень. Посадовий оклад поліцейського, який обіймає керівну посаду, збільшується на встановлений законопроектом коефіцієнт (від 1,1 до 2).

Для захисту поліцейського від незаконного впливу на нього законопроект передбачає, що поліцейський у разі виникнення у нього сумніву в законності відданого керівником наказу, розпорядження має право відмовитися від виконання або вимагати його письмового підтвердження.