Голова Державної
прикордонної служби України
микола ЛИТВИН
Для Держприкордонслужби 2010 рік став знаковим у багатьох відношеннях. Уперше після початку кризи зросла кількість осіб, які законним порядком перетнули державний кордон України: 77 млн, що на 3,5 млн більше, ніж у минулому році. На понад мільйон зріс потік транспорту. В той же час на кордоні було затримано та відмовлено у в'їзді в нашу країну 18,5 тис. нелегальних мігрантів. Вилучено 870 одиниць зброї, 354 тис. одиниць боєприпасів, майже 2 тонни наркотиків, 150 кілограмів вибухівки, а також контрабандних товарів на 320 млн гривень.
- Про ситуацію на державному кордоні і розвиток прикордонного відомства в контексті реалізації програми Президента "Україна для людей" ми запитали у голови Державної прикордонної служби України Миколи Литвина.
- В минулому році весь колектив Держприкордонслужби активно працював над завданнями, визначеними Президентом України і Кабінетом Міністрів. Заходи програми глави держави "Україна для людей" ми старалися наповнювати конкретним змістом і реальними справами. Значно побільшало пропускних операцій, утім, зросли й показники затримань. Маємо серйозні напрацювання в плані правоохоронної роботи.
Зменшується кількість затриманих нелегальних мігрантів. Це свідчить, що ми створили ефективну систему протидії цьому явищу. Колеги з Польщі, Словаччини, Угорщини та Румунії також констатують зменшення потоків з України. Таким чином, так званий центральноєвропейський маршрут руху нелегальних мігрантів стає для Європи другорядним.
Минулого року прогнози щодо багатотисячної навали іноземців не підтвердилися. За 11 місяців ми прийняли 817 осіб, 687 з яких - громадяни України та СНД і лише 130 - з інших країн. Отже, експансія іноземців нам не загрожує, ми надійно захищаємо наші кордони.
Є позитивні зрушення у боротьбі з контрабандою. Майже дві тонни наркотиків - результат, якого не було вже багато років. Також зросли показники затримань прекурсорів, боєприпасів, вибухових речовин, товарів та автомобілів. Зазначу, що вперше за багато років взаємодія між прикордонним відомством, СБУ, МВС, прокуратурою, Держ- митслужбою стала майже зразковою.
- 5 листопада в Кабінеті Міністрів презентовано Концепцію інтегрованого управління кордонами. Як планується її реалізовувати?
- Це документ загальнодержавного значення, який підтверджує послідовність України із забезпечення державної безпеки на кордоні. Подібні плани (на Заході їх ще називають національною стратегією) є не у всіх країнах, і те, що ми з допомогою вітчизняних та міжнародних експертів створили якісну стратегічну програму, яка збігається з аналогічними концепціями наших сусідів: і у нас, і в Європі вони передбачають скоординовану роботу для зміцнення безпеки на кордоні, з одного боку, і відкритість для подорожуючих та транскордонної діяльності - з другого.
Реалізація стратегії багато- гранна. На міждержавному рівні треба уточнити угоди, що регламентують нашу взаємодію із сусідніми країнами, на національному - скоординувати роботу всіх служб, передусім контрольних. Найбільше завдань на прикордонному рівні - запровадження новітніх технологій для вдосконалення системи пропуску, вибірковість під час оформлення подорожуючих, посилення митного контролю після випуску товарів у вільний обіг, електронне декларування товарів тощо.
Важливою інновацією є формування державної міграційної політики з урахуванням стандартів Євросоюзу. В тому числі створення сучасної системи контролю за в'їздом та перебуванням іноземців, яка передбачатиме контроль у країнах вибуття, сусідніх державах, на кордоні та безпосередньо на території України.
Планується поєднання інформаційних баз даних Інтерполу, Європолу, українських правоохоронних органів, а в перспективі - і суміжних країн. Це потрібно для того, аби за паспортом швидко визначати, чи має певна особа проблеми із законом. Усі наші заходи гармонізуються із завданнями, покладеними на нас у рамках підготовки до Євро-2012. Таким чином, усі магістральні напрями Концепцією визначено, нині опрацьовується План її реалізації та проводяться консультації зі структурами ЄС щодо імплементації цих двох документів.
- Як виконуються завдання президентів України та Російської Федерації щодо гармонізації пропускних операцій на східному кордоні?
- Адміністрація Держприкордонслужби завжди відповідально ставиться до завдань, які визначає керівництво країни. На сьогодні визначено чотири основні напрями: розвиток та функціонування пунктів пропуску, організація спільного контролю, надання преференцій для громадян України і Росії та технологічні інновації.
Щодо першого напрямку, то питання його реалізації належать до компетенції багатьох відомств. Ми свої пропозиції своєчасно подали. Організація спільного контролю, що дасть змогу зменшити час проходження необхідних процедур удвічі, потребує підписання окремої міждержавної угоди. Проект такої угоди ми підготували й передали до МЗС. Також опрацьовано пілотні проекти щодо спільного контролю в автомобільних пунктах пропуску "Дякове - Куйбишево", "Успенка - Матвіїв Курган" та "Просяне -Бугаївка". Ми підготували низку пропозицій щодо змін до кількох двосторонніх угод про безвізові поїздки та перетин кордону жителями прикордоння. Крім того, пропонується збільшення термінів реєстрації громадян з 90 до 180 діб.
Технологічні інновації найбільше стосуються залізничних перепускних пунктів. Щодня, переважно у нічні години, кордон перетинають 137 потягів, і слід зробити так, щоб люди не відчували незручностей. Уже закінчується опрацювання і скоро почне діяти технологія оформлення поїздів прямого сполучення Київ-Москва-Київ на першій та кінцевій станціях, проведення контролю під час руху потягів, запровадження систем зчитування електронних карток. Звичайно, все маємо узгодити із зацікавленими сторонами. Це справа не одного дня. Про результати я двічі доповідав на нарадах, які проводили президенти України та Росії в Глухові й Геленджику. Відповідні вказівки роздано, робота триває.
- Належний рівень безпеки кордонів неможливий без сучасної техніки. Як вирішуються питання такого високовартісного сегменту, як оновлення корабельного складу та авіації?
- Ми поступово, але продумано і наполегливо вирішуємо завдання технічної модернізації служби. Особливо що стосується Морської охорони та авіації. Сьогодні потребують оновлення 39 кораблів та катерів, однак ми добре розуміємо, що це вимагає величезних ресурсів. Діємо відповідно до фінансових можливостей. На цей час розроблено проект морського катера першого рангу "Орлан", будівництво якого розпочнеться найближчим часом. Закінчуємо проект корабля "Корал", сподіваємося вже цього року провести його закладку. Так поступово замінимо нашу техніку на ту, яка відповідає вимогам сьогодення. Звісно, все залежатиме від того, як успішно працюватиме економіка країни.
Що стосується авіації, переконаний: у нас вона, як у всіх розвинених країнах, повинна повністю відповідати правоохоронному статусу. Це мають бути економні малі й середні літаки, оснащені найсучаснішою апаратурою, здатні точно фіксувати правопорушення і передавати інформацію в режимі он-лайн. Те саме й вертольоти, які мають бути не затратні в експлуатації, прості в обслуговуванні, відповідно оснащені. Вони дислокуватимуться не в авіаескадрильях, а в прикордонних загонах, щоденно патрулюватимуть 100 - 200 км кордону і передаватимуть інформацію про всі правопорушення, які зафіксують.
- Як вирішуватимуть питання соціального захисту персоналу Служби у 2011 році?
- Останні президентські й урядові рішення стосовно військовослужбовців дають змогу дивитися в майбутнє з оптимізмом. Нам гріх нарікати. Звичайно, прикордонники мають не таке грошове забезпечення, як того хотілося б, однак воно стабільне, своєчасне та має цілу низку компенсаторів. Це триразове харчування для тих, хто служить на кордоні, безкоштовне медичне обслуговування, системне медичне обстеження, санаторно-оздоровче лікування. Лише за літо у наших оздоровчих центрах в Криму та Одесі відпочило понад 10 тис. працівників та членів їхніх родин. Близько 2 тисяч дітей побували в дитячому центрі "Прибережний". Погодьтеся, в нинішніх умовах це дуже важливо.
Ми знайшли змогу підвищити грошове забезпечення льотчикам і морякам. Це дає можливість зберегти кадри, підняти вимогливість до них, підбирати фахівців на конкурсній основі.
Продовжуючи тему грошового забезпечення, хочу наголосити, що в новому році ми будемо диференційовано підходити до оплати праці. Тим, хто несе службу в складних умовах, - віддалених районах, у гірській місцевості, на островах, у Чорнобильській зоні, -платитимемо по максимуму.
Ми завжди підходили серйозно до будівництва житла. Навіть тоді, коли не було фінансування, ця робота не припинялася. За тих умов ввели в експлуатацію службове житло в Бортничах, завершуємо другу будівлю гуртожитку спеціально для контрактників з їдальнею. Розпочато будівництво гуртожитку в ОКПП "Київ", яке плануємо закінчити цього року, здано два будинки в Луцьку та Чернівцях і 20 квартир в Одесі.
- І як підсумок, яким голова Державної прикордонної служби України бачить підпорядковане йому відомство у новому, 2011 році?
- Цьогоріч ми обрали для себе гасло "Законність, безпека, культура, комфорт". З огляду на це бачу Держприкордонслужбу цілісною структурою, яка забезпечує інтереси держави, має позитивний імідж у суспільстві, застосовує інноваційні підходи на всіх напрямах, здатною діяти в сучасних умовах, технічно оснащеною. Відомство не стоїть на місці, не хизується своїми колишніми досягненнями, а має чітку перспективу і переймається проблемами кожного співробітника. Не обіцяю, що новий рік буде легким, попереду наполеглива праця. Однак якщо будуть перспектива і розуміння завдань, які ставлять перед нами Президент, уряд і Верховна Рада, все заплановане стане реальністю.
ДOCЬЄ "УК"
Микола ЛИТВИН. Родом з Житомирщини. Кадровий військовий - у 1984 р. закінчив Донецьке вище військово-політичне училище інженерних військ та військ зв'язку, в 1993 р. - Військово-політичну академію ім. Леніна, в 1998 р. - Національну академію оборони України. Проходив службу в Національній гвардії України - заступник командира полку, заступник командира бригади з виховної роботи, перший заступник командувача, а з 2001 р. начальник Головного управління - командувач внутрішніх військ МВС України. З листопада того ж року - голова Держкомітету у справах охорони державного кордону - командувач Прикордонних військ України. З липня 2003 р. - голова Держприкордонслужби України. Генерал армії.