Заступник начальника ГУ захисту прав і свобод громадян, інтересів держави, нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, Генпрокуратури Володимир Орлов:
 

Транспортна сфера роками була справжнім фінансовим раєм для чиновників і підприємців, які постійно удосконалювали корупційні схеми, обкрадаючи державу. Але останнім часом ситуація радикально змінилася, і організаторам та виконавцям таких оборудок нарешті доведеться відповідати перед законом.

Про резонансні справи й скандальні затримання — в інтерв’ю «УК» заступник начальника Головного управління захисту прав і свобод громадян, інтересів держави, нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, Генеральної прокуратури України Володимир ОРЛОВ.

Заступник начальника ГУ захисту прав і свобод громадян, інтересів держави, нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, Генпрокуратури Володимир Орлов

«Спецціни» для залізниці

— Володимире Володимировичу, приблизно місяць тому Служба безпеки України спільно з Генпрокуратурою провели чимало обшуків у Державній адміністрації залізничного транспорту та оприлюднили інформацію про те, що нібито існував злочинний синдикат для відмивання коштів. Чи можете докладніше розповісти про цю ситуацію та в цілому про корупційні правопорушення на залізниці?

— Розкривати деталі, поки йде слідство, не можу. Скажу лише, що йдеться про схему, яка давала змогу організаторам заробляти мільярди. Адже на кожну залізницю виділяють колосальні гроші, які ті, хто придумав цю схему, намагалися «освоїти». Бували ситуації, коли із 100 мільйонів, які надходили на рахунок, 30% відразу скидали на фіктивні фірми. Можете уявити, з яким розмахом все робили.

Залізниця — це держава в державі: яку сферу не візьми, скрізь можна наштовхнутися на порушення і зловживання. Завищення ціни, необ∂рунтовані закупки, фірми-прокладки, які отримують гроші за вантажні перевезення.

Посадовці навчилися заробляти на всьому: на закупівлі палива, шпал, рейок, постільної білизни тощо. Нещодавно детально аналізували ціни і з’ясували, що, наприклад, солярку купують для залізниці по 29 гривень за літр, тоді як на заправках вона коштує по 17—18 гривень.

Є й інші способи тіньового заробітку. Так, у жовтні затримали заступника начальника Одеської залізниці. Слідство встановило, що посадова особа, використовуючи службове становище в інтересах банківських установ з метою отримання ними неправомірної вигоди, грубо порушила порядок залучення держпідприємством кредитів.

У результаті незаконного отримання й витрачання цих грошей державним інтересам та інтересам вказаного підприємства було заподіяно шкоду на суму понад 7 мільйонів гривень.

Цій особі вручили повідомлення про підозру, а суд обрав запобіжний захід — внести заставу в розмірі 1,2 мільйона гривень.

У межах цієї ситуації ми опрацьовуємо всі залізниці. І вже можемо сказати, що серед них є такі, що були задіяні в подібній схемі. Це схема, завдяки якій посадові особи отримували відкати від банків.

— Чим закінчилося розслідування справи щодо потягів «Хюндай»? Чи підтвердилася інформація про те, що вони мали пошкодження, а порушення правил експлуатації створювало реальну небезпеку для життя людей?

— Генеральна прокуратура справді відкрила кримінальне провадження за ч. 1 ст. 276 КК «Порушення правил безпеки руху або експлуатації залізничного транспорту». Нині розслідуванням цієї справи займається слідчий відділ УМВС України Південно-західної залізниці.

Під час слідства з’ясувалося, що десять таких поїздів придбали за державною програмою з підготовки «Євро-2012» за 307 мільйонів доларів. Також було встановлено, що згідно з довідкою Укртрансінспекції чотири потяги у лютому 2014 року експлуатували з технічними несправностями.

Генеральна прокуратура призначила залізнично-транспортну експертизу. Її ще не закінчили.

— Яку сферу транспорту не візьми, завжди почуєш, що ціни на квитки економічно не виправдані, тому підприємства постійно наполягають на підвищенні їхньої вартості. Чи проводили цього року перевірки, щоб з’ясувати, наскільки такі підвищення обгрунтовані?

— Навесні цього року Генеральна прокуратура із залученням фахівців Антимонопольного комітету та Державної інспекції з контролю за цінами проінспектувала Державіаслужбу з питань регулювання тарифної політики на внутрішні пасажирські регулярні авіаційні перевезення.

З’ясувалося, що Державіаслужба взагалі не проводила перевірок об∂рунтованості встановлених тарифів на внутрішні пасажирські перевезення і не використовувала повноваження щодо скасування надмірно високих тарифів.

У Міністерство інфраструктури було внесено подання, за результатами розгляду якого до дисциплінарної відповідальності притягнуто двох службовців Державіаслужби. Подальша перевірка фактів завищення цін на квитки не виявила.

Незакінчений рейс

— Ваше управління займається і виявленням корупційних правопорушень на митницях. Як часто трапляються ситуації, коли митники стають учасниками тіньових схем?

— На жаль, такі ситуації є. Недавно було відкрито кримінальне провадження щодо дій митників, які працюють на митному пункті пропуску «Бачівськ». Там оформляли вантаж, який слідував до однієї з прибалтійських країн. У документах значилося, що везуть дошки ДСП. Після митного контролю прикордонники спільно зі співробітниками СБУ повернули машину в зону митного контролю на переогляд. Коли відкрили, виявилося, що там не ДСП, а сирний продукт, який намагалися вивезти на територію Російської Федерації. Прекрасно розумієте, що Росія ставить зараз певний заслін для продуктів харчування українського походження. Тому підприємці з митниками придумали новий спосіб відправки товару на експорт.

— Що насторожило в цьому вантажі, чому його відправили на повторний огляд?

— По-перше, нелогічність маршруту. Навіщо їхати з Києва до Прибалтики московською трасою, якщо є більш зручний і короткий шлях? Не менш дивним було й те, що дошки везли в рефрижераторі.

— Це поодинокий випадок?

— По даній ситуації проходило вісім машин. Документи оформлювали в Київській міжрегіональній митниці. Зараз проводять процесуальні дії, встановлюємо всіх учасників цієї схеми.

— Коли йдеться про схеми, на яких заробляють мільярди, завжди є ті, хто готовий вступитися за організаторів, задіяти «телефонне право», натиснути або попросити, щоб справу спустили на гальмах. А у вас подібне було?

— Ми намагаємося працювати так, щоб не було ніяких прохань. Щоправда, у відповідь маємо багато негативу в пресі. Якби ми не займали жорстку позицію, відстоюючи інтереси держави, тоді певно не були б такі цікаві для того, щоб нам формували негативний імідж за допомогою замовних публікацій.

Наведу такий приклад. Одеський бізнесмен, який, вказуючи менший розмір свого судна в регістрах, при заходженні в порти недоплачував гроші в бюджет. За 52 заходи судна недоплата становить майже 300 тисяч доларів. Тож судно в межах кримінальної справи заарештовано, а в Іллічівську провели обшуки в офісах цього бізнесмена.

І одразу ж з’явилася стаття на інтернет-сайтах про те, що певні співробітники Одеської обласної прокуратори та Генеральної прокуратури вимагали від цього бізнесмена грошову винагороду в розмірі 300 тисяч доларів. Хоча в цих офісах знайдено чималу суму готівкою та понад двісті печаток. Отже, потрібно розбиратися по всіх підприємствах, яким належать ці печатки: що це за підприємства, чим займаються. Але ми можемо чітко сказати, що це працював конвертаційний центр.

Поки розслідуємо, з нами ведуть інформаційну війну, закидаючи у засоби масової інформації вигадані сенсації. Так, в одній з публікацій повідомили, що ми разом з представником обласної прокуратури нібито вимагали гроші з супермаркету в Одесі.

— Оскільки ми вже заговорили про звинувачення, які були озвучені в ЗМІ, поставлю некоректне запитання. Ви працювали за старої системи начальником митниці. Вас називають людиною колишнього голови Міністерства доходів та зборів Олександра Клименка. Чи підпадаєте ви під люстрацію?

— Стаття 3 Закону України «Про очищення влади» встановлює, що заходи з очищення влади здійснюють щодо осіб, які перебували на керівних посадах центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та/або реалізує державну податкову та митну політику та територіальних органів. Порядком проведення перевірки і достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених ч. 3 та 4 статті 1 цього закону, затвердженим постановою №563 Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року, уточнено: захід очищення влади застосовують до осіб, які перебували на керівних посадах саме в Міністерстві доходів і зборів України та його територіальних органах.

У Міністерстві доходів і зборів я ніколи не працював. Я працював у Державній митній службі України до квітня 2013 року. Звільнився, коли проходила реорганізація, а міністерство ще не було створено. Тому дивно чути, коли мене називають людиною Клименка.

Працював у Сумській митниці начальником трохи більше 2 років, в грудні 2012 мене перевели на посаду начальника Луганської митниці, а в квітні 2013-го мені просто зателефонували з відділу кадрів центрального апарату та сказали: «Вам потрібно звільнитися».

— Яка причина?

— Мені зателефонував заступник начальника відділу кадрів і сказав, що причина не обговорюється. Тоді всі, хто потрапив під таку «зачистку», розуміли: створюють нове міністерство, а керівництво намагається розставити скрізь своїх людей.

— А звинувачення у нібито причетності до побудови контрабандних схем, пов’язаних з транзитними вантажами, як сприймаєте?

— Звісно, негативно. Тому що контрабандист — це злочинець, винуватість якого доведено в суді. Я ще розумію, коли певні особи, які проходять фігурантами у кримінальних справах, намагаються таким чином зашкодити моїй репутації. Прикро, коли журналісти, не перевіряючи факти, подібне пишуть. Я завжди був відкритим для спілкування і ніколи не боявся незручних запитань.

Щодо кримінальних проваджень, які свого часу відкривали стосовно нібито незакінчених транзитів по Луганській митниці, то їх усі закрили через відсутність складу злочину.

— Поширюються чутки, що прокурори, як і представники правоохоронних органів, намагаються виїхати в зону АТО, щоб отримати певний імунітет під час люстрації. Чи це правда? Ви були в зоні АТО?

— Я не знаю ні про такий імунітет, ні про такі поїздки. Я тільки один раз їздив на територію, де проводять Антитерористичну операцію. Це було відрядження — у Краматорську проходив семінар з питань боротьби з тероризмом та диверсіями на транспорті. І ми з колегами півтори доби перебували на базі Антитерористичного центру.

— У ЗМІ неодноразово порушували питання про те, що існують корупційні схеми, за якими видають посвідчення учасників АТО тим, хто взагалі жодного разу не був на Донбасі, а потім — земельні ділянки під них. Чи виявляли такі схеми?

— Корупційні схеми існують, коли є якась лазівка у законі. Проте саме факти з липовими посвідченнями мені не відомі. Такі розслідування — в компетенції військових прокурорів.

Тетяна БОДНЯ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Володимир ОРЛОВ. Народився 1980 року в м. Донецьку. В 2002-му закінчив Донецький державний університет економіки і торгівлі, 2006-го — Донецький юридичний інститут МВС України, у 2014-му — Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого. Кандидат економічних наук.

Із 2002 року працював у митних органах, з 2010-го очолював Сумську митницю, а з 2012 року — Луганську. З квітня 2014-го працював заступником начальника управління транспорту прокуратури міста Києва. З серпня 2014 року й дотепер — заступник начальника Головного управління захисту прав і свобод громадян, інтересів держави, нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією Генеральної прокуратури України.