ПАЛЬНЕ
З першого грудня нинішнього року уряд планує запровадити мита на ввезення імпортних нафтопродуктів
Міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко заявив про необхідність скоротити імпорт нафтопродуктів до 15 відсотків з першого грудня нинішнього року. За його словами, потрібно повернутися до ситуації 2004 року, коли співвідношення обсягу вироблених в Україні та імпортованих нафтопродуктів було 85% до 15% відповідно. «У нас має бути таке саме співвідношення, як у 2004 році, тобто 15% імпорту, все інше ми виробляли самі завдяки тому, що в нас було імпортне мито на нафтопродукти, — зазначив він. — Звільнення трейдерів нафтопродуктів від імпортного мита призвело до стрімкого зростання імпорту на ринку палива. За п’ять цих років у нас він зріс до 60%. Протягом останніх півтора року завдяки вжитим заходам вже помітні позитивні зрушення в бік зменшення імпорту та зростання власного виробництва пального. Нині цей показник становить 50% на 50%. Ми поступово йдемо до відтворення моделі, що існувала до 2005 року», — констатував міністр.
Водночас, за словами заступника директора науково-технічного центру «Псіхея» Геннадія Рябцева, введення імпортних мит вплине на ціну нафтопродуктів, а отже й інших споживчих товарів. «Якщо буде прийнято рішення про запровадження імпортних мит, то це, звичайно, суттєво вплине на ціну нафтопродуктів, а за нею і на всі товари, оскільки бензин — інфраструктурний товар. Фактично український споживач витратить на одну гривню більше, — заявив у коментарі для ЗМІ експерт.
Непідйомна каністра з бензином. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ
Бензин — інфраструктурний товар
Разом з тим у Мінекономрозвитку проти введення мит і стверджують, що українські НПЗ не виробляють нафтопродукти за стандартом «Євро-4» та «Євро-5». Ще один аргумент Мінекономрозвитку — НПЗ продають пальне за нижчими цінами, ніж в імпортерів. Одне слово, демпінгують. Водночас у Міністерстві інфраструктури запевняють, що ігри з митом не підвищать ціни на пальне.
Натомість експерти вітчизняного ринку нафтопродуктів стверджують, що мита на імпорт нафтопродуктів приведуть Україну до залежності від одного джерела, а саме російської нафти.
«Мита на імпорт нафтопродуктів повернуть залежність України від російської нафти і вдарять по споживачах та платіжному балансу країни. Влада держави докладає колосальних зусиль, аби знизити залежність від Росії в газовій сфері, але разом з тим сама країну в аналогічний «нафтовий капкан». Введення мит на імпорт нафтопродуктів, яке сьогодні розглядається в уряді нашої країни, матиме глибокі негативні наслідки і при цьому не розв’яже існуючих проблем нафтопереробної галузі», — вважає директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, додавши, що бензин і дизельне пальне в Україні різко подорожчають, якщо уряд реалізує свої наміри. «Власники нафтопереробних заводів, великі українські та російські компанії хотіли б прискорити прийняття цього рішення, але напередодні виборів це призвело б до цінового стрибка, який, схоже, вирішили перенести на кінець року», — вважає експерт. У Консалтинговій групі «А-95» вважають, що в нинішніх умовах можна очікувати більш серйозного зростання, ніж раніше. Експерти припускають, що у зв’язку з виборами макроекономічні показники або замовчуються, або адміністративно стримуються, щоб уникнути невдоволення населення. Крім намірів ввести мито на імпорт, вже заявлено про плани проіндексувати ставку акцизного збору на бензин та дизпальне в рамках бюджетного процесу. «Ми маємо перспективу отримати мультиплікативне зростання цін на пальне, оскільки самі лише ініціативи щодо мит і 10-відсоткового збільшення акцизів у разі їх реалізації здатні додати цінам на нафтопродукти близько 1,2 грн /л, або більш ніж 10% відносно сьогоднішніх цін», — зазначає Сергій Куюн. Іншим важливим чинником ціноутворення на паливо є валютний курс, від якого ринок залежить безпосередньо. «В умовах великої залежності України від імпорту нафти і нафтопродуктів у ціні бензину 55% — «нафтова» складова і 35% податків, акцизного збору, номінованого в євро, і ПДВ», — підкреслили в «А-95». Як наслідок, кожні 10 копійок у курсі долара еквівалентні 6-7 копійкам у ціні літра пального. «Практика впровадження загороджувальних мит на різні категорії товарів в Україні мала своїм наслідком лише підвищення цін для споживачів з одночасним зниженням якості. У випадку з нафтопродуктами цей «результат» буде досягнутий протягом місяця з моменту введення цих заходів», — вважає Сергій Куюн.
Відмова від імпорту нафтопродуктів на користь переробки імпортної нафти на українських НПЗ спричинить згортання диверсифікованої системи поставок пального в Україну більш ніж із 10 країн і поверне до залежності від одного джерела — Росії.
При цьому постраждає і платіжний баланс країни. Так, для забезпечення потреб ринку України бензином і дизпальним обсягом 10 млн тонн на рік при імпорті готових нафтопродуктів у цінах 2012 р. країна заплатить близько 10 млрд дол., тоді як для нафти, необхідної для випуску аналогічного обсягу нафтопродуктів, знадобиться майже на третину більше валютних коштів — 12,7 млрд дол. Це пов’язано з низькою глибиною переробки на українських НПЗ, яка в середньому становить 65% проти 85% в Європі.
Таким чином через низьку ефективність переробки основну частину додаткових коштів, зібраних російськими власниками НПЗ, внаслідок підвищення цін на нафтопродукти спрямовуватимуть на збільшення закупівель російської нафти. Іншими словами, український споживач і Україна в нафтовій сфері цілком працюватимуть на російський бюджет і цілком залежатимуть від одного постачальника енергоресурсів.
Крім того, якість вироблених на українських НПЗ нафтопродуктів буде істотно нижчою, ніж пальне, що поставляють із сучасних заводів Білорусі, Литви, Польщі й Румунії. Аби вивести галузь із кризи, експерти ринку нафтопродуктів стверджують, що насамперед треба акцентуватися на важливості інвестицій власників вітчизняних НПЗ у модернізацію своїх підприємств.
У пошуку компромісу
Міненерговугілля і Мінекономрозвитку шукають порозуміння в питанні про введення імпортних мит на нафтопродукти, аби відновити роботу вітчизняних нафтопереробних заводів. «Ніяких розбіжностей у питанні обмеження імпорту нафтопродуктів між міністерствами немає. Це непросте питання. Але ми вибудовуємо спільну позицію», — зазначив Юрій Бойко. Суперечка між цими урядовими відомствами з приводу доцільності введення імпортних мит на нафтопродукти в січні 2012 р. призвела до того, що Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі при Мінекономрозвитку відмовилася від подібного кроку. Наслідком цього стала зупинка одного з найбільших НПЗ в Україні — Лисичанського, власником якого є російська ТНК-ВР. Вони заявили, що відмова від введення імпортних мит суперечить інтересам країни і українських споживачів.
«Для того, щоб українська нафтопереробка була хоча б мінімально прибутковою, потрібно вже зараз ввести імпортні мита на нафтопродукти розміром 100 євро на тонні. Ми говоримо також про необхідність інших змін на українському ринку нафтопродуктів»,— заявив для ЗМІ один із топ-менеджерів ТНК-BP. За його словами, є різні механізми, в тому числі квотування і ліцензування імпорту. Але найбільш прийнятним варіантом державних заходів є скасування ПДВ для нафтопереробки в Україні (не тільки на ввезення сировини, а й на вироблені нафтопродукти).
Міністр ПЕК України Юрій Бойко переконаний, що завдяки встановленню мит до 15 грудня зможе почати роботу Лисичанський нафтопереробний завод. «Це дасть можливість забезпечити роботу наших НПЗ, передовсім Лисичанського. Вважаю, що в період з 15 листопада по 15 грудня завод почне працювати». Нагадаємо, раніше повідомляли, що Лисичанський нафтопереробний завод до кінця серпня отримає нового власника. Як інформувала прес-служба Луганської облдержадміністрації з посиланням на її голову Володимира Пристюка, всі процедури з оформлення власності зараз перебувають на завершальному етапі.
В. Пристюк також уточнив, що російсько-британська група ТНК-ВР після закриття угоди має намір працювати в партнерстві з новим власником відповідно до ситуації на ринку нафтопродуктів.
«Колишній власник — ТНК-BP — висловив готовність продовжувати співпрацю з підприємством», — сказав він під час зустрічі з працівниками НПЗ. Нагадаємо, що імпортні мита на нафтопродукти вже діяли в нашій країні. Зокрема, за статистичними даними, в 2004 р., до скасування імпортних мит, українські НПЗ займали 92% внутрішнього ринку і виробляли 11,4 млн тонн світлих нафтопродуктів, з яких понад 1,6 млн тонн експортували.
ОФІЦІЙНО
Сьогодні в Україні проводиться спеціальне розслідування щодо імпорту нафтопродуктів та можливого демпінгу з боку окремих імпортерів. Нагадаємо, що розслідування може тривати досить довго. Але в окремих випадках уряд може ввести запобіжні мита за 45 днів до завершення й оголошення результатів перевірки.
Водночас необхідно враховувати кілька чинників, за яких мита можуть бути введені. По-перше, це — насиченість ринку нафтопродуктами та достатність його запасів. Зрозуміло, що мита можуть бути введені лише за умов виведення на повну потужність вітчизняних нафтопереробних заводів. А саме: Лисичанського НПЗ, Одеського НПЗ та збільшення переробки нафти і випуску бензинів та дизельного пального на Кремечуцькому НПЗ.
Також, необхідно зауважити, мита не обов’язково мають бути застосовані до всіх учасників ринку. Можливі виявлення окремих компаній або виробників нафтопродуктів, які створюють перешкоди конкурентному розвитку вітчизняного ринку нафтопродуктів, та застосування саме до них обмежувальних заходів у вигляді мит або квотування поставок.
У будь-якому випадку 1 грудня може бути лише орієнтовною датою запровадження мит, яка може бути скорегована залежно від ситуації на ринку пального. Так, для «УК» прокоментували можливе нововведення у прес-службі Міненерговугілля.