Десятки концертів на десяти майданчиках у центрі Києва — такий вигляд мав XXVI Міжнародний фестиваль «Київ М’юзик Фест», який  завершився днями.  Фестиваль ось уже протягом кількох років передбачає своєрідний постскриптум — коли після урочистого закриття в залі Національної філармонії до фестивалю додають ще один день концертів у режимі нон-стоп. Так сталося й цього разу: слухачі мали змогу безплатно відвідати п’ять концертів у різних залах. Останній, що розпочався пізно ввечері, вразив особливо: тринадцять світових прем’єр творів десяти сучасних композиторів у виконанні ансамблю нової музики «Рикошет» під диригуванням Вікторії Рацюк, випускниці класу Романа Кофмана.

Художній керівник «Рикошету» — композитор Сергій Пілютиков, який також був на концерті й брав активну участь у передбачених програмою перформенсах. Це було неперевершено! Сергій сидів, навіть лежав на роялі, разом з іншими пускав у зал паперові літачки (було й таке!), а в кінці скромно вклонився на запрошення диригента.

Однією з найбільших несподіванок став твір Лесі Дичко «Хмарки». Ніхто в залі не очікував, що музичними інструментами можуть слугувати коліна, долоні, губи, ба навіть взуття й підстрибування! Те, що відбувалося на сцені, шокувало ущент заповнену залу. Серед публіки були заздалегідь підготовлені особи, які взяли участь у своєрідному звуковому флешмобі: вони також плескали по колінах, гупали взуттям, дмухали, імітуючи вітер. Аж раптом вступив оркестр, у якому соло виконувала флейта. Вона звучала в нижньому регістрі — таке виконання викликає у нас водночас зачарування і непоясненний страх. Цей ефект неможливо забути!

Неабияке враження справили на присутніх і твори Юлії Гомельської Lambor-Джіні та Roll-Ex. Щодо марки автомобіля, сталася прикра помилка, поширена в усьому світі. Бо його назва італійською звучить як «ламбор∂іні». А от у Roll-Ex (асоціація з відомою маркою дорогих годинників) дуже майстерно відтворено тікання годинників — не гірше, ніж у останній симфонії Дмитра Шостаковича. Сталося так, що твори п’ятьох жінок-композиторів виявилися найталановитішими і найяскравішими в цьому концерті. Це прекрасна плеяда: Леся Дичко, Олена Сєрова, Юлія Гомельська, Людмила Юріна та Кармелла Цепколенко. Їхня музика звучить по всьому світові, і ми пишаємося цими авторками.

Щодо творів Олени Сєрової «Рай для справжніх сурикатів» та «Справжній сурикат для істинного раю», варто сказати, що вони стали сенсацією завершального концерту фестивалю. Всі виконавці разом із диригентом були в масках із зображеннями симпатичних звіряток.  А яскрава і дотепна музика змусила глядачів нагородити її виконання тривалими оплесками.

У цьому концерті-виставі було задіяно ще чимало людей: молоді й досвідчені актори, музиканти, композитори, які долучилися до цього незвичного музичного проекту як небайдужі співучасники. Сподіватимемося, що наступний «М’юзик Фест», який має відбутися восени 2016 року, видасться не менш яскравим.

Олександр МОСКАЛЕЦЬ 
для «Урядового кур’єра»