ТЕНДЕНЦІЇ. Вітчизняних товарів в роздрібних торгових мережах стає все менше. За даними Держстату, в 2012 році частка продажів української продукції знизилася на три процентних пункти і склала 58,9%, передеє ТСН з посиланням на Комерсант-Україна.

Зокрема, в сегменті продовольчих товарів українські виробники скоротили свою присутність з 87,2% до 86,3%, а непродовольчих – з 47,2% до 41,9%. Найбільш значно зменшилася частка продажів текстильних товарів (з 42,7% до 34,2%), посуду (з 30,4% до 24,6%), макаронних виробів (з 79,3% до 75,5%), а також міцних спиртних напоїв (з 87,1% до 83,9%).

У той же час найбільша частка вітчизняної продукції – в сегменті хлібобулочної продукції (97,6%) і м'ясопродуктів (95,1%), однак і тут спостерігається поступове зниження – на 0,9 в.п. і 1,5 п.п. відповідно. Найменша частка місцевої продукції – в сегменті взуття (2,8%), телекомунікаційного обладнання (4,7%) та комп'ютерної техніки (1,2%). Української продукції стало більше лише в сегментах консервів (на 0,9 в.п., до 73,3%), тютюнових виробів (на 1 п.п., до 94,9%), книг, газет і журналів (на 1,5 п.п., до 89%).

«Зростання імпорту – наслідок стабільного курсу гривні. Завдяки прив’язці національної валюти до долара на тлі послаблення інших валют імпорт збільшує свою присутність на українському ринку», – заявив газеті «Комерсант-Україна» аналітик Української аграрної асоціації Мар'ян Заблоцький. У минулому році обсяг імпорту товарів в Україну склав $ 84,6 млрд, майже досягнувши показника 2008 року ($ 85,56 млрд). «Без ослаблення гривні вирішити цю проблему неможливо», – вважає експерт.

Відзначимо, що тенденція зниження частки продажів вітчизняної продукції спостерігається з 2005 року. Сім років тому частка продажів української продукції становила 70,5%, винятком був лише кризовий 2009 рік. В результаті різкої девальвації гривні частка продажу вітчизняної продукції збільшилася з 63,1% до 67,4%.

За словами економіста Олександра Охрименка, девальвація може дати лише короткостроковий ефект: «Можна розраховувати на поліпшення ситуації тільки в сегменті продовольчих товарів, однак там частка української продукції і так досить висока. Серед непродовольчих товарів часто відсутні вітчизняні аналоги, а тому попит на імпорт більше залежить від платоспроможності населення».

У той же час, як зазначив генеральний директор Української торговельної асоціації Ігор Кишко, в сегменті продовольчих товарів зростання імпорту вітчизняним виробникам не загрожує.