СИТУАЦІЯ

Проблеми  найбільшого вітчизняного авіаперевізника можна розв’язати з користю для підприємства і країни, а процес банкрутства не означає його остаточного краху

Вперше за останній місяць серед тривожної інформації щодо  авіакомпанії «АероСвіт» почали з’являтися більш оптимістичні відомості.  29 січня відбулося засідання Наглядової ради компанії, в якій взяли участь і представники держави в особі Фонду держмайна України (ФДМУ). Учасникам заходу вдалося узгодити наступний порядок дій: протягом двох тижнів менеджмент «АероСвіту» має підготувати та надати на розгляд Наглядової ради Стратегічний план виходу з кризи з конкретними заходами щодо фінансового оздоровлення і можливості повернення до операційної діяльності.  Після розгляду плану, Наглядова рада планує зібрати загальні збори акціонерів авіакомпанії та рекомендувати оголошення додаткової емісії акцій та (або) надання синдикованого кредиту акціонерами. Отримані кошти дозволять виконати зобов’язання авіакомпанії перед кредиторами та поступово відновити операційну діяльність.

Як відомо, 29 грудня 2012 року Господарський суд Київської області почав провадження по справі про фінансову неспроможність «АероСвіту».  При цьому відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» суд запровадив мораторій на задоволення вимог кредиторів авіакомпанії. Така процедура була ініційована через значне перевищення боргів над активами компанії. Однак в авіакомпанії підкреслюють, що метою процедури є не її ліквідація, а фінансове оздоровлення і поступове відновлення діяльності.  Адже стан банкрутства — це не смерть підприємства, а лише хвороба, яка лікується. Передбачені чинним законодавством про банкрутство процедури спрямовані  на захист інтересів боржника і кредиторів та вихід з непростої ситуації.  Законодавством  України передбачено цілу низку заходів щодо санації підприємства й, зокрема,  механізм реструктуризації боргу, що не призведе до ліквідації компанії-боржника.  Сподіваючись на це, «АероСвіт» не збирається припиняти свою оперативну діяльність та продовжує виконувати частину рейсів.

Те, що процедура санації підприємств в умовах ринкових відносин має значний економічний потенціал і є дієвим механізмом їх фінансової стабілізації, підтверджується міжнародним досвідом. Зокрема, через процедуру банкрутства й санації у 2009 році пройшла всесвітньо відома автомобільна компанія General Motors (GM). Унаслідок ефективних заходів щодо фінансового оздоровлення  GM успішно вийшла зі стану банкрутства і здійснила наприкінці 2010 року одне з найбільших публічних розміщень акцій. Виграла й держава (мається на увазі США), яка свого часу вклала кошти в оздоровлення компанії. А щодо  авіаперевезень, то тут теж маємо позитивний приклад великої американської компанії US Airways, яка зазнала величезних втрат через теракти 11 вересня 2001 року. Загальні збитки в розмірі 2 млрд доларів США ледве не призвели до її повного краху. У 2002 році авіакомпанія була змушена оголосити себе банкрутом. Однак вона не була ліквідована. Завдяки злиттю з іншою американською авіакомпанією US Airways у 2005 році почала процедуру виходу з банкрутства, яку вдало завершила в серпні того року. 

Ці далекомагістральні «Боїнги» — єдина повітряна «ниточка», яка зв’язує Україну з країнами, що віддалені від нас на десяток
і більше тисяч кілометрів.
Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Мабуть, зайве нагадувати, що в обох названих випадках ключову роль в оздоровленні збанкрутілих компаній відігравали державні органи. Отже, нашим урядовцям є з кого брати приклад. Однак, на думку експертів, у випадку з «АероСвітом» дії  окремих держструктур спрямовані не на оздоровлення компанії, а на її ліквідацію. Згадане вище рішення Господарчого суду Київської області, яким введено мораторій на задоволення вимог кредиторів,  дає можливість реалізувати низку заходів із фінансового оздоровлення компанії. Нагадаємо, згідно з нормами Господарського процесуального кодексу воно не підлягає оскарженню. Проте Бориспільська об’єднана державна податкова інспекція, нехтуючи буквою закону,  21 січня цього року звернулася   до Київського апеляційного суду зі скаргою щодо відміни постанови Господарчого суду Київської області. Хіба податківці не знають, що їхні вимоги незаконні? Навряд чи. Тим більше, таким чином робляться спроби перешкоджанню   виходу «АероСвіту» з критичної ситуації. Кому це вигідно — тисячам працівників авіакомпанії, що залишаться без роботи, чи, можливо, державі як акціонеру «АероСвіту»?   

А хіба не в цьому ж «руслі» діяв  відділ примусового виконання рішень обласного управління Державної виконавчої служби головного управління юстиції Київської області, коли 16 січня наклав арешт на  кошти «АероСвіту» на всіх його рахунках у дев’яти банках. Оскільки таке рішення виконавчої служби суперечить як положенням законодавства про банкрутство, так і Закону «Про виконавче провадження»,  «АероСвіту» 25 січня цього року відмінили його. Але поки рахунки компанії були арештовані, вона не могла вести оперативну діяльність, сплачувати заробітну плату персоналу, що ще більше ускладнило й без того складну ситуацію.

А чого варті масові запити з різних державних відомств  щодо надання доволі великого обсягу інформації про теперішній стан «АероСвіту»? Чи не краще було переформатувати ці стосунки в  пошук шляхів виведення компанії з нинішнього непростого становища? Адже, нагадаємо,  держава в особі ФДМУ є одним з акціонерів «АероСвіту» (22,4% акцій), і мала б бути зацікавлена в підвищенні капіталізації авіакомпанії. Чому ж тоді представники ФДМУ в період з 2010 по 2012 рік проігнорували 55 з 56 загальних зборів акціонерів? Як наслідок, через відсутність державного акціонера не було затверджено цілу низку рішень, що мали б сприяти вдалому розвитку компанії.  І ось трапився зручний момент компенсувати свою колишню неувагу до проблем «АероСвіту». Допомога у виведенні компанії зі складної ситуації могла б продемонструвати світові  цивілізоване ставлення української влади до бізнесу. Та і сама  держава залишиться у виграші, якщо  збереже національного авіаперевізника, єдиного, який здатний виконувати далекомагістральні рейси. Заодно підвищить цим самим капіталізацію «АероСвіту» та збільшить вартість державного пакета акцій авіакомпанії.