ПРОБЛЕМА

«Нерегулярні перевезення» давно стали регулярними і прибутковими

На запитання, що чекає на ринок пасажирських автоперевезень у найближчому майбутньому, годі шукати конкретної відповіді. Чутки поширюються найрізноманітніші: від оптимістичних тверджень про виведення з тіні цього досить прибуткового сектору економіки  до банального переділу ринку під виглядом укрупнення компаній. Підгрунтям для таких розмов стали наміри Міністерства інфраструктури реформувати ринок пасажирських автоперевезень. Причому не в далекій перспективі, а вже наступного року. 

Сотні перевірок, десятки актів

Столичних пасажироперевізників також чекають зміни. У Головному управлінні транспорту та зв’язку виконавчого органу міськради (Київської міської державної адміністрації)  повідомили, що на міських автобусних маршрутах загального користування нині працюють 46 автомобільних перевізників, у розпорядженні яких налічується 2970 одиниць техніки.

— Згідно із Законом «Про автомобільний транспорт» (ст. 30), — наголошує перший заступник начальника управління Ігор Шпильовий, —  саме перевізник зобов’язаний забезпечувати контроль   технічного   та   санітарного  стану автобусів перед початком роботи, організувати проведення   щозмінного передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів.

Аби не допустити недобросовісного виконання цих вимог, працівники  управління упродовж 2011—2012 років провели 726 перевірок щодо дотримання автомобільними перевізниками умов попередньо укладених договорів про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування. Це стосувалося і забезпечення ними задовільного технічного стану транспортних засобів, і контролю за станом здоров’я водіїв.

Контролери виявили низку порушень, склали 59 актів (2011 рік — 40, 2012-й — 19) і разом з листами-попередженнями про негайне їхнє усунення надіслали перевізникам. У  разі систематичного невиконання чи неналежного виконання перевізниками укладених договорів або ж неусунення виявлених порушень Головне управління має право достроково розірвати договір і призначити для роботи на маршруті іншого автомобільного перевізника, який переміг на конкурсі. Згідно з чинними нормами, переможцем визнається той претендент, який згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів від 21.05.2009 р. №1081 набрав найбільшу кількість балів.

Є свій план у місцевої влади й щодо розв’язання проблем із вуличними заторами. І хоча в управлінні вважають, що не автобуси, які працюють у режимі маршрутного таксі, є причиною виникнення дорожніх заторів, киянам від цього не легше. Адже на сьогодні кількість лише зареєстрованих у  столиці транспортних засобів перевищила 1 млн. Маршруток серед них й справді не так багато:  2620.  

— Аби впорядкувати пасажирські перевезення наземним громадським транспортом загального користування та забезпечити їх на належному рівні, — переконаний  І. Шпильовий, — треба раціонально використати рухомий склад і прибрати дублювання маршрутів. Головне управління транспорту та зв’язку розробляє комплексну схему організації пасажирських перевезень у столиці. У ній буде передбачено, що на магістральних вулицях працюватимуть автобуси великої та особливо великої місткості з низьким рівнем підлоги. Вони не лише розв’яжуть проблему тисняви, а й відповідають нормам екологічної безпеки не нижче «Євро-2».

Нелегальні перевізники паркуються поза автостанціями. Фото Володимира ЗАЇКИ

По «тіньовиках» — новим законом

Іншого клопоту, пов’язаного з маршрутками, позбутися не так просто. Йдеться про нелегальних перевізників, які  до бюджету нічого не сплачують і життя пасажирів піддають небезпеці. І хоч у транспортному управлінні стверджують, що у разі виявлення на міських автобусних маршрутах загального користування перевізників без належним чином оформлених дозвільних документів вони разом з УДАІ ГУ МВС України в м. Києві, Територіальним управлінням Головної державної інспекції на автомобільному транспорті та прокуратурою припиняють діяльність таких перевізників, нелегалів на столичних дорогах не бракує. І не лише на них.

Тіньові маршрутки курсують із Києва в область  і навіть далеко за її межі. У кустарно перероблених з вантажних на пасажирські мікроавтобусах пасажирів перевозять на відстані до 500 і більше кілометрів. Напис за вітровим склом «Нерегулярні перевезення» є ніби охоронною грамотою. Причому вирушають у дорогу такі транспортні засоби з-під мостів, майданчиків для стоянок легковиків, просто з вулиць. Про жодну перевірку стану здоров’я водіїв чи технічного стану маршруток тут не йдеться.

Але ж згідно із Законом «Про автомобільний транспорт» відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських, міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності — із зупинок, передбачених розкладом руху. Це можуть бути автопавільйони, на яких розміщується інформація про найменування зупинки, початкового та кінцевого пунктів маршруту і час відправлення автобусів. Що ж до зупинок автобусів  приміських маршрутів на території населених пунктів, то, крім автостанцій, такі місця  визначають виконавчі органи сільських, селищних і міських рад. Усе це детально розписано у Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабміну ще у 1997 році.

 Визначено й відповідальних за організацію пасажирських перевезень на внутрішньообласних маршрутах: ними є облдержадміністрації. Державний контроль за дотриманням суб’єктами господарювання законодавства, яке регулює цю сферу,  здійснює Головна державна інспекція на автомобільному транспорті.

Тобто закони є, нормативні акти виписані, контролери на місці, а до наведення ладу у сфері пасажирських перевезень далекувато. Міська влада Києва зміни на краще пов’язує з ініціативою Міністерства інфраструктури щодо укрупнення автомобільних перевізників на базі тих із них, що мають власну належну виробничу базу та кваліфікований персонал. На переконання Ігоря Шпильового, це дасть змогу підвищити рівень безпеки дорожнього руху та перевезень пасажирів, а також спростити процедуру контролю за дотриманням автомобільними перевізниками чинних правил і норм. Фахівці Головного управління беруть участь у розробці нової редакції Закону «Про автомобільний транспорт», який цивілізує ринок пасажирських перевезень.