За останні майже два з половиною роки Україна занурилася у нову для себе реальність — воєнні дії, провокації, цілодобовий режим підвищеної небезпеки. У цій реальності й інші країни світу, та що там, майже весь цивілізований світ.

Тільки цього року світ здригнувся від страшних вибухів в аеропортах Брюсселя й Анкари, жорстокого й безглуздого теракту в Ніцці, атак одинаків у потягах Німеччини і Швейцарії. І це тільки верхівка айсберга. Україна тим часом потерпає від постійних кривавих провокацій на передовій та не менш небезпечних ситуацій всередині країни під час майже кожного масового мітингу чи заходу з великим скупченням народу.

Такі події спричиняють невпевненість і паніку в суспільстві. Єдиний засіб запобігання паніці й формування відчуття безпеки у громадян — впевнена високопрофесійна робота всіх служб громадської безпеки: поліції, медиків, силових структур. А високопрофесійна робота потребує високотехнічних рішень. Тому технічні спеціалісти всього світу сконцентровані на розробці й удосконаленні інноваційних рішень, зокрема на критично важливій їх частині — технологій зв’язку.

Те, наскільки важливо мати захищені системи зв’язку, стало зрозуміло вже давно. Коли в 2005 році у лондонському метро стався теракт, у місті відключили мобільний зв’язок, щоб злочинці не змогли скористатися мобільними телефонами. Подальше спілкування всіх служб здійснювалося лише в системі захищеного зв’язку TETRA, що об’єднує всі служби громадської безпеки. У результаті — наслідки теракту локалізовано, злочинців знайдено.

А в Україні поліція і спецслужби досі використовують незахищений зв’язок. Тобто за бажання будь-хто може прослуховувати будь-якого поліцейського. Ми катастрофічно відстаємо.

У країнах Західної Європи і США постійно розробляють і вдосконалюють комунікаційні технології. Безпека зв’язку — не лише захист від несанкціонованого втручання — прослуховування, перехоплення, підміни повідомлень. Має бути забезпечено кодування інформації й секретність параметрів абонентів. У кожній країні поліція сама обирає систему зв’язку й виробника. Наприклад, система ТЕТRА — це європейський стандарт у роботі правоохоронних служб і служб порятунку. В Америці, Азії, Франції є свої системи. Російські правоохоронці використовують американські стандарти зв’язку. Грузія перейшла на систему TETRA у 2012 році. Білорусь з 2013-го працює на американській системі зв’язку MotoTurbo (Motorola Solutions).

Завдяки реформі системи МВС Україна отримала нову сучасну поліцію. І щоб поліцейські могли виконувати свою роботу максимально ефективно, їм потрібне сучасне технічне оснащення. Та, на жаль, вітчизняні розробки, за винятком кількох окремих випадків, значно відстають від іноземних, де спеціалісти системно займаються цими питаннями вже десятки років. Тож що може запропонувати нам високотехнологічний світ?

У червні цього року в Амстердамі відбулася виставка CriticalCommunications-2016, де представили новітні рішення у сфері громадської безпеки. Серед інновацій виставки — концепція мобільного командного центру майбутнього, який дасть змогу різним службам безпеки мати оперативний зв’язок і відстежувати потенційні загрози. Такий центр — технологія, яка перебуває на стадії розроблення, — дає змогу отримувати і в режимі реального часу переглядати відео одразу з кількох камер, які обертаються і прикріплені до одягу поліцейського, розміщені на поліцейському автомобілі, безпілотнику. Сигнал надходить у спеціальний пристрій, схожий на бінокль, яким управляють рухом очей. Центри майбутнього можуть використовувати як у відділеннях спеціальних служб, так і офіцери на місці події, що дає змогу максимально оперативно та ефективно контролювати безпеку на масових заходах.

А один із нових програмних продуктів однієї з компаній, що працюють на нашому ринку, уможливлює аналіз бази даних подій у місті та отримання статистики — по днях тижня, за географічними локаціями і за типами злочинів. Такі дані допоможуть поліції забезпечити вищу ефективність працівників та їхню готовність до можливих правопорушень. Наприклад, у результаті аналізу служба бачить, що по п’ятницях у певному районі міста стається найбільше пограбувань. Отже, до цього району у п’ятницю служба надішле більше машин і уважніше стежитиме за подіями на вулиці.

Цей процес може бути й набагато глибшим. Наприклад, аналіз публікацій у соціальних мережах. Використовуючи такі програмні продукти за ключовими словами, можна створювати профілі користувачів та прогнозувати загрози, визначати, від кого вони виходять.

Програмне передбачення подій, використання найновіших технічних можливостей захищеного оперативного зв’язку та взаємодії різних служб — це та відповідь на сьогоденну, іноді жахливу, реальність, якої так потребує світ взагалі й Україна зокрема. На українському ринку працюють кілька компаній, які готові запропонувати уряду й службам саме такі технології. Хочеться сподіватися, що наші служби готові до таких викликів та рішень. 

Тамара КАРПЕЙЧІК,
експерт у сфері технологій радіозв’язку,
для «Урядового кур’єра»