Як побудувати конкурентний та ефективний ринок газу в Україні? На думку експертів, ухвалення нової редакції Закону «Про ринок природного газу» закладе надійну основу для повноцінної реформи відносин між ключовими суб’єктами газового ринку відповідно до норм Третього енергетичного пакету Євросоюзу. Схвалений урядом законопроект невдовзі розгляне парламент. 

Роботи ще багато 

Представник Групи підтримки України в Єврокомісії Йоханнес Баур каже, що документ розробляли за активної участі Секретаріату енергетичного співтовариства — він повністю відповідає вимогам Третього енергопакету, який Україна мала запровадити вже з 1 січня 2015 року. «Факт запізнення не означає відмову від обговорення і якнайшвидшого ухвалення документа», — пояснює він.

Презентуючи законопроект в столиці директор з розвитку бізнесу НАК «Нафтогаз України» Юрій Вітренко наголосив, щоб він запрацював, необхідно до 1 жовтня 2015 року розробити вторинне законодавство. Загалом потрібно розробити 28 нормативних актів. Крім того, до 1 січня 2016 року необхідно розділити НАК «Нафтогаз України», щоб транспортування газу було повністю відділене від решти функцій «Нафтогазу» — видобутку, розподілу й постачання. Законопроект визначає механізм, який, за словами Юрія Вітренка, має допомогти урядові зробити підвищення цін для населення не одноразовим, а поетапним.

Заступник директора департаменту регулювання відносин у нафтогазовій галузі Національної комісії регулювання електроенергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) Тетяна Рябуха стурбована замалим терміном для підготування вторинного законодавства. Приміром, до 1 квітня розробити й схвалити кодекс газотранспортних мереж. «У новому проекті закону має бути зафіксована норма про розробку правил ринку газу регулятором», — каже вона. 

Представники бізнесу схвалюють законопроект, оскільки він дасть змогу працювати в умовах конкуренції на споживача.

Зобов’язання треба виконувати

Одна з головних домовленостей України і Міжнародного валютного фонду — реформувати ринок газу з урахуванням європейського законодавства. Лише за таких умов МВФ погодився розпочати програму розширеного фінансування на суму 17,5 мільярда доларів. У середині лютого законопроект про реформування газового ринку обговорювали з керівництвом МВФ і вирішили внести в документ суттєві зміни, що й спричинило затягування ухвалення цього закону.

Для ліквідації дефіциту бюджету НАК «Нафтогаз України» (103 мільярди гривень станом на грудень 2014 р.) законопроект передбачає поетапне підвищення тарифів на енергоносії. Щоб пом’якшити удар по кишенях найбільш зубожілих, у державному бюджеті на 2015 рік передбачено 12,5 мільярда гривень на компенсації малозабезпеченим.

Законопроект визначає правові, економічні й організаційні засади функціонування газового ринку на принципах вільної конкуренції, надійного захисту споживача й безпеки поставок газу, а також інтеграції з ринками країн Енергетичного співтовариства. Реформуючи газовий ринок, планується повністю ліквідувати можливість диктування монополістами своїх цін споживачам, знайти оптимальний баланс між ціною і якістю.

У країнах ЄС завдяки прогресивному законодавству ціни на газ нижчі, ніж у тих, де й досі не наважилися на такі реформи. Упродовж нинішнього опалювального сезону Україна змогла в цьому переконатися, купуючи значні обсяги газу на європейських ринках. За даними керівництва НАК «Нафтогаз України», лише в лютому наша держава заощадила близько 100 мільйонів доларів завдяки тому, що не купувала паливо в російського «Газпрому».

У разі успішного реформування газового ринку наша держава, володіючи однією із найпотужніших газотранспортних мереж і підземних газових сховищ, стане повноцінним партнером і учасником газового ринку Європи. Тоді Україна зможе розраховувати на інвестиції в модернізацію цієї вкрай зношеної системи. Ефективний газовий ринок стане стимулом для нарощування власного видобутку газу. 

Наталка ПРУДКА 
для «Урядового кур’єра»