АКТУАЛЬНО

Боротьба з пиятикою допоможе наповнити бюджет

Група парламентарів виступила з ідеєю збільшити ставки акцизу на пиво і спрямувати отримані гроші на реконструкцію та матеріально-технічне забезпечення лікарень. У нове міжфракційне об’єднання «За тверезе майбутнє» увійшли 105 нардепів із п’яти парламентських фракцій, які пообіцяли, що найближчим часом підготують ще низку законопроектів, які зменшать кількість охочих вживати спиртні напої.

Попереду Європи

Як розповіла голова Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я Тетяна Бахтеєва, Україна сьогодні посідає п’яте місце в світі за споживанням алкоголю на душу населення. «На рік середній українець випиває 16 літрів чистого етанолу, 800 тисяч українців перебувають на обліку з діагнозом алкоголізм. Але вчені й соціологи кажуть, що ця цифра не достовірна. Насправді вона становить 1,5–2 мільйони осіб, — пояснює депутат. — Щороку 12 тисяч українців помирають від алкоголізму. При цьому тут не враховано, скільки автодорожніх катастроф маємо, коли п’яні водії сідають за кермо. У нас велика проблема дитячого, підліткового пивного алкоголізму. Всі ці статистичні дані виявилися дуже переконливими аргументами для того, щоб ми всі об’єдналися у боротьбі за тверезе майбутнє нації».

Вона повідомила, що нове об’єднання вже розробило законопроект про підвищення акцизного збору на пиво. «Зараз акциз на пиво в Україні становить усього 85 копійок, і пиво у нас у країні одне з найдешевших у Європі. Наприклад, у Білорусі пляшка пива коштує в два рази дорожче, в Іспанії та Франції — приблизно в 12 разів. Тому пропонуємо підвищити акциз до 2,5 гривні, що надасть можливість не тільки зробити цей продукт менш доступним підліткам, а й додатково зібрати до бюджету 4 мільярди гривень», — додала Т. Бахтеєва.

Гроші віддадуть лікарням

Виручені кошти депутати пропонують спрямувати на реконструкцію і матеріальне забезпечення лікарень, одна з яких — національна дитяча спеціалізована лікарня «Охматдит». Для цього ініціюють внесення змін до Бюджетного кодексу.

«На будівництво національної спеціалізованої дитячої лікарні «Охматдит» сьогодні необхідно 1 мільярд 800 мільйонів гривень. І ми ці кошти обов’язково знайдемо, якщо буде підвищено акциз на пиво, — каже перший заступник голови парламентського Комітету з питань регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради Андрій Пишний. — Отримані кошти будуть витрачатися під суворим контролем громадськості. Найближчим часом ми розробимо механізм громадського контролю з використання цього спеціалізованого фонду. Вважаю, що в тендерний комітет з правом дорадчого голосу, який вирішує питання використання державних коштів на будівництво лікарні «Охматдит», повинні бути залучені представники громадськості».

У третьому законі, який розробило це об’єднання, закладено пропозицію про збільшення штрафів за продаж алкоголю особам, які не досягли 18 років, і збільшення віку, з якого дозволено вживати спиртні напої, до 21 року. Депутати нагадали, що в багатьох країнах за продаж алкоголю неповнолітнім передбачено кримінальну відповідальність. Приміром, в Ізраїлі за такий злочин можна потрапити за грати на 6 місяців, а в Швейцарії — на 6 років.

«Пивний алкоголізм дуже підступний. Якщо жінка протягом трьох місяців постійно п’є пиво, вона вже перетворюється на хронічного алкоголіка, чоловік — через шість місяців, а підлітки — протягом усього лише одного місяця, — продовжує політик. — Тому ми максимально повинні захистити наших громадян хоча б на законодавчому рівні».

Рекламу уріжуть

За словами першого заступника голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету Оксани Калетник, Україна нині на першому місці у світі з дитячого алкоголізму. Вона навела дані соціологічних досліджень, які свідчать про те, що 40% хлопчиків і 20% дівчаток віком до 10 років вже пробували алкоголь. Крім того, 40% підлітків від 14 до 18 років призвичаїлися до спиртних напоїв.

«В об’єднання «За тверезе майбутнє» увійшли депутати різних фракцій, тому що ми шукаємо позитивні зміни в нашому суспільстві й готові об’єднати свої зусилля, коли йдеться про головне — здоров’я нації, — каже Оксана Калетник. — ВООЗ визначає чотири рівні здоров’я нації: фізичне, психічне, інтелектуальне й соціальне. Тому для того, щоб бути здоровими, потрібно думати не тільки про реформування галузі охорони здоров’я як про оптимізацію і скорочення лікувальних установ. Потрібно змінити свідомість людей, змусити замислитися про те, що вони роблять, чому руйнують власне життя і життя своїх дітей, вживаючи алкоголь».

Депутат також додала, що в планах об’єднання — підготовка ще кількох законопроектів, які стосуватимуться заборони на рекламу спиртних напоїв і пива.

Представник Президента України в парламенті народний депутат Юрій Мірошниченко в свою чергу заявив, що законопроект про підвищення акцизів на алкогольні вироби — це перша ластівка, яка свідчить про те, що на законодавчому рівні у країні вже розпочато антиалкогольну кампанію. Оскільки, на його думку, боротьба з надмірним споживанням алкогольної продукції українцями повинна починатися саме з вироблення ефективних антиалкогольних законодавчих ініціатив.

У Донецьку антиалкогольні заклики — скрізь. Фото надані автором

ТВЕРЕЗІЄМО

«Зеленого змія» витурюють із Донецька

Павло КУЩ,
«Урядовий кур’єр»

«Випиваєш уночі в клубах? Чекай людей по життю грубих!», «Міра — тонка грань! Відкинь склянку, з-за стійки встань!», «Не пий! Життя прекрасне без алкоголю!» Побачивши подібні заклики на рекламних плакатах на вулицях Донецька, місцеві випивайленки, можливо, спершу навіть не збагнуть, про що йдеться. Тому на цей випадок є спеціальний і доступний їхньому стану варіант: «Досить бухати!» Саме так в обласному центрі розпочали викорінювати сумнозвісні шкідливі звички, а своєрідною «артпідготовкою» стала інформаційна кампанія «Не модно!», яку здійснюють за підтримки Донецької міської ради.

Взагалі протистояння в регіоні зеленому змію трохи нагадує відому з історії Столітню війну, в якій до салюту з нагоди перемоги ще далеко-далеко. Врахувавши цей досвід, міська влада тепер вирішила вести наступ на двох стратегічних напрямах-фронтах. Перший Донецький антиалкогольний фронт — потужна інформаційна кампанія. Другий — спортивні майданчики та інші об’єкти, які вирішено збудувати чи відремонтувати і запропонувати людям натомість того сумнівного дозвілля, яке серед любителів та професіоналів цього заняття ще зветься «літрбол». Певна річ, згадані зусилля спрямовані насамперед на молодь, яку необхідно переконати, що зараз модно вести здоровий спосіб життя, а ось дудлити спиртні напої, палити цигарки та вживати наркотики шкідливо, не престижно і взагалі — навіть не модно.

— Слоган цієї інформаційної кампанії — «Не модно!» — підтвердив міський голова Донецька Олександр Лук’янченко. — Найперші 15 рекламних плакатів, сім з яких уже розміщені на вулицях міста, розроблені фахівцями управління архітектури. Звичайно ж, ми вдячні рекламним компаніям, які відгукнулися на наші пропозиції, адже деякі з них розробили плакати для білбордів з нестандартним підходом.

Не секрет, до чарки чи цигарки діти та підлітки найчастіше тягнуться тоді, коли не мають іншої можливості заповнити своє дозвілля. Тому паралельно пропаганді здорового способу життя в шахтарській столиці прагнуть створити нові об’єкти для відпочинку та занять спортом. Причому розпочали це робити завчасно, адже тільки протягом 2012 року в усіх районах міста вдалося відкрити 16 спортивних об’єктів та різноманітних гуртків у тутешніх палацах культури. Завдяки цьому зараз спортом та творчістю активно займаються більш як 180 тисяч юних донеччан, і їх кількість поступово збільшуватиметься. Впевненості у цьому додає й те, що з 1 травня у міському парку імені Щербакова почне приймати відвідувачів майданчик, на якому бажаючі зможуть займатися всіма видами вуличного спорту (турніки, бруси тощо). Тим паче, що нині такий вид дозвілля набуває великої популярності серед молоді. Готується до відкриття й сучасний спортивний комплекс «Кіровець», де є умови для занять баскетболом, волейболом, футболом та іншими ігровими видами. Також є намір відремонтувати та збудувати нові спортивні майданчики безпосередньо в міських дворах, де подекуди біля поіржавілих турніків чи біля футбольних воріт валяються пляшки з-під відтепер немодних рідин.

Проти пиятики протестують навіть соціальні мережі. Фото надані автором

До речі, потужний наступ на зеленого змія дуже актуальний і потрібний і в інших населених пунктах Донеччини. Приміром, не так давно в одному з міст натрапив на місцевий креативний підхід до перетворення їдальні на банальну забігайлівку з назвою «СТОловая». Що мали на увазі вигадливі господарі, виділивши оте «СТО»?  Погодьтеся, аж ніяк не сто грамів соку чи інших безалкогольних напоїв...