Коли людина їде по дорозі, то для неї головне, щоб поїздка була приємною. Людина не переймається тим, у кого на балансі та чи та автотраса, хто мусить її утримувати, ремонтувати і з якого бюджету (державного, обласного, місцевого) мають надходити на це кошти. Натомість усе це, а також кількість посередників, які з’являються на шляху коштів, має неабияке значення. Адже кожна установа, відповідальна за свою ділянку дороги, по-різному нею опікується.

Як це робить Служба автомобільних доріг (САД) Дніпропетровської області? Вона підпорядкована Укравтодору і відповідає за мережу автошляхів між населеними пунктами загального користування — державного та місцевого значення. Про ремонт доріг комунальної власності в межах населенного пункту «УК» вже писав 30 червня 2016 року в матеріалі «Ударимо по бездоріжжю». Як отримувач коштів, балансоутримувач і замовник служба контролює, як підрядник виконує дорожні роботи чи ефективно використовує фінанси і наглядає за належним станом автодоріг.

Незручні питання

За класифікацією дорожні роботи розподіляють на експлуатацію доріг (ямковий ремонт, озеленення, санітарне утримання, прибирання тощо) та поточний ремонт і капітальне будівництво.

На Дніпропетровщині, за оцінками фахівців обласної САД, приблизно 80% доріг між населеними пунктами не відповідають технічним нормам і стандартам. За цими нормативами після будівництва дорога має щоп’ять років підлягати поточному ремонту і кожні 12 — капітальному. Але цих міжремонтних термінів через хронічну нестачу коштів не дотримуються по всій Україні.

«Через невиконання поточного і капітального ремонтів руйнується асфальтове покриття. Щоб утримувати проїжджий стан, робимо тільки ямковий ремонт», — каже заступник начальника САД Іван Лебединський.

«В області 400 тисяч квадратних метрів «найгарячіших», які оперативно зараз робимо. На це вже надійшли кошти — на ямковий ремонт цього року заплановано 60 мільйонів гривень. Гроші є як на державні, так і на дороги місцевого значення по всій області. Тендер щодо експлуатації шляхів, куди входить і ямковий ремонт, виграв облавтодор. Але підрядник виконує роботи лише з 30 квітня. Насамперед приділяємо увагу дорогам державного значення. Це Криворізький напрямок, Запорізький, на Полтаву, Донецьк, Павлоград. Тобто основні траси», — розповів «УК» начальник САД в області Дмитро Гончаров.

За його словами, на поточні середні ремонти доріг Дніпропетровщини цього року розпорядженням Кабміну від 16 березня 2016-го надано 395 мільйонів гривень (це найбільше фінансування в Україні після Івано-Франківщини). Загалом на 88 погонних кілометрів. З них основна ділянка Дніпро — Кривий Ріг (55 км), після Кривого Рогу в бік Миколаєва до межі області (15 км), траса за Павлоградом, яку дуже пошкодила військова техніка (12 км), і від П’ятихаток поблизу повороту на Київ (6 км). Виконавець цих робіт наразі невідомий, бо тендер на поточні ремонти ще не проводили.

А ось на капітальний ремонт коштів немає, причому для доріг по всій Україні. Як стверджують у САД, на це гроші не надавали з 2011 року. Отже, не через війну. А чому? На це запитання дорожники відповідають неохоче. За їхніми словами, на капітальні ремонти і будівництво доріг зазвичай спрямовують не бюджетні, а кредитні кошти.

Дніпро — єдине місто-мільйонник без об’їзної

З 2011 року припинено й фінансування будівництва Південного об’їзду навколо міста Дніпро. Загальна орієнтовна вартість окружної — 2,6 мільярда гривень (за розрахунками 2011-го), протяжність — 64 кілометри, вона мала з’єднати чотири автомагістралі. Тодішні очільники області й країни дуже хвалилися цим проектом (до 2013 року обіцяли завершити другу і третю черги — «УК» писав про це 14.09.2011 р.), але й нині його не завершено, лише з року в рік змінюють поправки до нього, кошторис тощо. Виконано лише основні обсяги робіт першої черги дороги (18 км) з відкриттям руху транспорту. При цьому невиконаними і відповідно неоплаченими залишилися роботи на 11,1 мільйона гривень. З 2012-го будують другу чергу об’їзної (протяжність 7,1 км), до 2014-го на ній освоєно 387,1 мільйона гривень. Через брак фінансування будівництво призупинено, для його завершення необхідно ще 368,8 мільйона.

«Чому не працює кредитна програма? Держзобов’язання за кредитними коштами мають такі цифри, які не дають змоги відкрити нову кредитну лінію, зокрема для фінансування об’єктів капітального будівництва», — обережно пояснює призупинення фінансування об’їзної Іван Лебединський.

Ці «непідйомні» цифри є і в іншому місці. Зокрема в офіційній довідці щодо фінансування робіт на автодорогах загального користування Дніпропетровської області у 2016 році йдеться, що кредиторська заборгованість Служби автомобільних доріг Дніпропетровської області — 80 мільйонів 525 тисяч гривень. Це борг перед підрядниками, який утворився за 2013—2015 роки через блокування рахунків САД на підставі судових рішень, ухвалених на користь підрядних підприємств за виконані роботи у попередні роки, що проплачені не в повному обсязі.

Дніпро — єдине місто-мільйонник в Україні, яке не має об’їзної дороги. Звісно, від цього потерпають автошляхи мегаполіса від великих вантажівок. Так, при виїзді з Дніпра в напрямку Кривого Рогу показник інтенсивності руху становить 25 тисяч автомобілів на добу, з яких 30% — великі вантажівки. З них багато їдуть зі значними перевантаженнями. Такому інтенсивному руху не відповідає автотраса на певних ділянках — за шириною і конструктивним прошарком дорожнього покриття.

«Там, де траса звужена, конструктивний прошарок становить 30 сантиметрів, а має бути мінімум 60, щоб витримати таку кількість вантажного транспорту. Звідси і ями. Тому дорогу потрібно доводити до належних параметрів за характеристиками міцності», — пояснює пан Лебединський.

Наразі уряд розглядає питання надання кредитних коштів під певні інвестиційні проекти, з-поміж яких і проект будівництва другої черги Південного об’їзду. Крім того, на Дніпропетровщині термінової уваги потребують дороги загального користування між великими містами, які перебувають на незавершеній стадії готовності та загрожують безпеці дорожнього руху. Ціна питання понад 531 мільйон гривень.