У під’їзді моєї житлової багатоповерхівки, яка й досі, на жаль, не має вхідних дверей із кодовим замком, звикли до всіляких гостей. Особливо у вихідні. Одні поспішають повідомити надзвичайну новину, одержану спеціально для мешканців будинку ледь не з космосу. Інші прагнуть ощасливити подарунками у вигляді духовних книг. Але найчастіше трапляються кочівні коробейники, які пропонують крам за мінімальними цінами надзвичайно високої якості (принаймні, так вони стверджують).

Ось і днями пролунав черговий дзвінок. На маршовому майданчику стояли двоє чоловіків з дівчиною, яка тримала теку з папірчиком. Зазирнувши у шпаргалку, звірила номер квартири і запропонувала спуститися вниз, де перед під’їздом мають відбутися термінові збори мешканців будинку. На яку тему — скажуть пізніше.

Спершу подумав, що це представники чергової житлово-комунальної установи поспішають «порадувати» черговим нововведенням. Однак за якусь мить збагнув, що йтиметься далеко не про банальні речі на кшталт встановлення лічильників чи необхідності своєчасної оплати за ті чи ті послуги. І не помилився.

Біля входу в під’їзд уже зібралися до двох десятків мешканців. Один з прибулих чоловіків, який узяв слово, розпочав здалеку. Кілька хвилин «намотував кола», переконуючи, наскільки важливо пити чисту воду. Зрештою, перейшов до головного. А саме: витягнув з валізи кілька, як наголосив, ексклюзивних фільтрів, які можуть стати панацеєю від усіх неприємностей, що течуть із крана, і, звісно ж, запропонував їх купити. Водяні фільтри нині ні для кого не новина. Маєш гроші й бажання — йди в магазини, у яких їх сила-силенна. На всі смаки і гаманці. Але прибулі продавці не втомлювалися переконувати, наскільки вигідно купити фільтри саме в них.

Яким же було загальне здивування, коли з-за рогу будинку вигулькнув випадковий перехожий і, побачивши фільтри, одразу ж дістав гаманець і попросив їх аж три. Поклавши у валізу, так само раптово зник. На частину сусідів цей сценарій подіяв, як гіпноз. Бабуся з крайнього під’їзду попросила один, за нею ступила її подруга.

Одне слово, процес пішов. Оскільки фільтри давно купую в одному магазині й маю їх один–два про запас, то відразу ж пішов додому. Але, як сказала пізніше сусідка, торгівля вдалася. За її підрахунками, підприємливе тріо (утім, квартет, бо, як виявилося, «випадковим» покупцем був теж представник команди коробейників) успішно реалізувало чи то 5, чи то 6 фільтрів.

Але найцікавіше з’ясувалося потім. А саме: такі самісінькі фільтри успішно продають на міському ринку, щоправда, дешевше на 8–10 гривень. Вочевидь, накинули за доставку. За кілька днів натрапив на інформацію про те, що в Луцьку також з’явилися «фільтрувальники», які діють за сумським сценарієм. Щоправда, на Волині така торгівля набула суспільного розголосу, оскільки тамтешніх жителів почали добряче залякувати якістю питної води.

Здавалося б, немає нічого дивного чи надзвичайного в тому, що торгівля максимально наближається до покупців. Але наскільки безпомильно і грамотно читають психологію людей ті, хто застосовує справжній арсенал методів і прийомів для створення штучного торговельного ажіотажу.

Добре, що обійшлося без елементарного ошуканства стареньких, які довірливо кинулися купувати запропоноване. А могло ж бути й по-іншому. До кого тоді звертатися і на кого скаржитися?

Тож перед тим, як гаманцем реагувати на щось блискуче, дешеве і якісне, все треба добряче профільтрувати. Щоб не стати учасником чергового лохотрону.