Голова Державної інспекції України
з безпеки на морському 
та річковому транспорті
Григорій СОБОЛЕВСЬКИЙ

Про безпеку руху на воді зазвичай згадують, коли зазнає аварії якесь судно, шокуючи громадськість кількістю людських жертв. В Україні, здається, вирішили покінчити з такою практикою і не тільки підвищити безпеку судноплавства, а й забезпечити сприятливі умови для розвитку водного транспорту. Згідно з Указом Президента від 08.04.2011  «Про Положення про Державну інспекцію України з безпеки на морському та річковому транспорті» у рамках оптимізації системи центральних органів виконавчої влади 8 квітня 2011 року створено Укрморрічінспекцію. Як функціонують новостворений орган і його структурні підрозділи, нашому кореспонденту розповів її голова Григорій СОБОЛЕВСЬКИЙ.

— Згідно з вищезгаданим документом Укрморрічінспекція є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику в сфері безпеки на морському та річковому транспорті. Основне наше завдання — здійснювати державний нагляд та контроль за безпекою судноплавства.

— Які ще функції покладено на новостворену структуру? 

— Загалом їх майже шістдесят. Назву лише найголовніші: облік і аналіз катастроф та аварій, розробка профілактичних заходів щодо їхнього запобігання, контроль за проведенням аварійно-рятувальних робіт, пошуком і рятуванням на морі та перевірка готовності відповідних служб. У нашій компетенції й контроль за навігаційно-гідрографічним забезпеченням судноплавства, нагляд за станом морських шляхів і перевезенням небезпечних вантажів, а також за станом довкілля та відповідністю суден, що заходять у порти України, стандартам безпеки мореплавства. Під нашим контролем перебуває й проведення підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації та дипломування плавскладу морських, річкових і маломірних суден.

Готові прийняти на борт пасажирів. Фото з сайту era-media.com

— Адміністративні послуги також надаєте?

— Причому досить широкий спектр. Проводимо сертифікацію на морському і річковому транспорті, реєструємо судна в Державному судновому реєстрі України та в Судновій книзі України (крім риболовецьких), ліцензуємо господарську діяльність з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу.

— Чи багато фахівців у вашому підпорядкуванні?

— Гранична чисельність Укрморрічінспекції становить 266 осіб. Це встановлено постановою Кабінету Міністрів. Нині вже працюють 120 фахівців. До кінця січня чи в крайньому разі до середини лютого плануємо заповнити весь штат. Претендентів на вакантні посади державних службовців призначаємо на конкурсній основі. Насамперед поціновуємо професіоналізм, знання та досвід роботи в галузі морського і річкового транспорту.

— А як щодо підрозділів на місцях?

— Свої повноваження Укрморрічінспекція реалізує як безпосередньо через центральний апарат, так і через міжрегіональні територіальні органи, які є структурними підрозділами нашої інспекції. Ще 27 жовтня минулого року було оголошено конкурс на заміщення вакантних посад державних службовців міжрегіональних територіальних органів. Сьогодні, як я вже казав, продовжуємо укомплектовувати центральний апарат та його територіальні підрозділи.

— Скільки таких регіональних відділень має бути і де вони розташовуватимуться?

— Згідно з розпорядженням Кабміну має бути дев’ять територіальних органів: два міжрегіональних управління — Одеське та Севастопольське, чотири міжрегіональні відділи — Дніпропетровський, Київський, Львівський та Миколаївський, три міжрегіональні сектори — Ізмаїльський, Маріупольський, Харківський. Незважаючи на те що процес їх укомплектування ще триває, працівники вже зараз у межах своєї компетенції беруть активну участь у всіх заходах, які проводяться на їхній території.

— Яка доля Державної служби морського та річкового транспорту, утвореної наприкінці 2010 року після реорганізації Міністерства транспорту та зв’язку?

— Положення про цю службу Указом Президента не затверджувалось. А отже, не були затверджені ні гранична чисельність її працівників, ні структура, штатний розпис та кошторис. У рамках реалізації Програми економічних реформ на 2010—2014 роки за президентським указом  від 6 квітня 2011 року згадану службу реорганізували і створили Укрморрічінспекцію.

— Кажуть, нібито були проблеми із завершенням процедури її реорганізації.

— Не проблеми, а певні нюанси з унесенням запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про припинення юридичної особи. Однак нині все владналося і Держморрічслужбу реорганізовано.

— То тепер інспекція — спадкоємець служби?

— Ми не правонаступники, а новостворений орган на основі трьох, що ліквідуються: Інспекції Головного державного реєстратора флоту, Держфлотінспекції та Укрморрічфлоту. Працівники цих підрозділів частково поповнили наш штат.

— Така структурна перебудова не ускладнила роботу водного транспорту?

— Намагаємося провести реорганізацію так, щоб система безпеки на морському та річковому транспорті не набула додаткових бюрократичних перепон, адже переконані, що наше головне завдання — запропонувати ефективну концепцію та практику реалізації державної політики у цій сфері.

— Тобто нині попри реформування одних державних органів і формування других ви виконуєте свої безпосередні функції?

— Саме так. Скажімо, задля гарантування стабільної роботи в осінньо-зимовий період підприємств морського транспорту,  посилення безпеки плавання суден у зимову навігацію і в льодових умовах робимо все можливе, аби запобігти аваріям та катастрофам. Перевірили 9 морських портів і їхні плавзасоби, криголами і криголамні буксири, їх готовність до роботи в осінньо-зимовий період та провели відповідні навчання. Заодно проінспектували й  готовність аварійно-рятувальних служб цих підприємств до проведення роботи із запобігання і ліквідації наслідків аварій, пожеж, катастроф та інших неординарних подій.

У 2012 році із залученням Регістру судноплавства України та Департаменту державної політики на морському та річковому транспорті плануємо перевірити дотримання вимог безпеки на всіх гідротехнічних спорудах, засоби навігаційного обладнання, відповідність глибин каналів паспортним вимогам. Збираємося провести атестацію капітанів портів та  портпунктів, керівників та працівників дипломно-паспортних відділів.

— Чи маєте власні аварійно-рятувальні підрозділи?

— На сьогодні ДП «Морська аварійно-рятувальна служба» перебуває в стадії ліквідації. Замість нього у жовтні минулого року створено казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба», що належить до сфери управління Міністерства інфраструктури, але координує свою роботу і з нами. Крім того, активно співпрацюємо з ДП «Агентство морської безпеки», до складу якого входить Центральний координаційний центр з пошуку та рятування на морі. Отже, ланцюжок від моменту аварії до розслідування її причин і наслідків та аналізу не переривається ніколи.

— Окрім перевірки готовності флоту та портів до роботи в осінньо-зимовий період, чим ще займалися протягом минулого року?

— Фахівці Укрморрічінспекції відстоювали інтереси держави у 70 судових засіданнях, які стосувалися морського та річкового транспорту. Наша юридична служба супроводжувала справи в судах загальної юрисдикції досить ефективно. На належному рівні було організовано й позовну роботу.

— У розробці нормативно-правових актів, які стосуються питань безпеки на водному транспорті, берете участь?

— Активно долучаємося до напрацювання законодавчої та нормативно-правової бази з питань безпеки на морському і річковому транспорті та до підготовки відповідних міжнародних договорів. Зокрема було  представлено у Верховній Раді законопроект «Про приєднання України до Міжнародної конвенції з уніфікації правил щодо накладення арешту на морські судна». Загалом за той невеликий проміжок часу, відколи створена Укрморрічінспекція, ми розробили та внесли зміни до 87 нормативних актів, поправки до 32 наказів профільного міністерства.

— Чого саме вони стосувалися?

— Порядку оформлення проходу суден у морські торговельні порти, надання дозволу на вихід у море, організації льодових операцій, затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, багажу та небезпечних вантажів тощо.

— Як справи з розробкою концепції Державної програми безпеки морської діяльності? Що дасть реалізація програми?

— Проект урядового розпорядження «Про схвалення концепції Державної програми «Безпека морської діяльності» нині погоджуємо з відповідними центральними органами виконавчої влади. Орієнтовний термін прийняття концепції — червень 2012 року. На розробку проекту програми знадобиться не менше року. Тобто її прийняття можливе не раніше першої половини 2013-го. Реалізація ж програми дасть змогу привести систему безпеки на морському транспорті України до міжнародних стандартів, впровадити ефективну світову практику з питань безпеки морської діяльності, пошуку та рятування на морі.

Лариса ДАЦЮК,
Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Григорій СОБОЛЕВСЬКИЙ. Народився у м. Маріуполі Донецької області 2 лютого 1963 року. Освіта вища, спеціаліст судноводіння. Трудову діяльність розпочав у 1983 році матросом II класу. Працював на суднах Азовського морського пароплавства та іноземних компаній, пройшовши шлях від 4-го помічника капітана до капітана далекого плавання. З 2004 по 2011 роки очолював Маріупольську філію Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків. Указом Президента від 1 серпня 2011 року  призначений головою Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті.