«Паркомати стоять, а гроші збирає невідомо хто», — із таким заголовком  замітка про ситуацію з паркувальними майданчиками у Дніпрі виходила в «УК» ще 17 квітня 2013 року.  Тоді на шести майданчиках оператори встановили нові паркомати (в місті в 2012-му діяв пілотний паркувальний проект). Збиралися встановити й інше необхідне обладнання. Але ця система так і не запрацювала. 2013-го «засекречені»  люди на центральній площі міста брали за паркування по 5 гривень за годину, не зізнавалися, хто вони, в якій організації працюють.  І заперечували, що беруть плату з водіїв взагалі: «Гроші не збираємо, хіба що хтось на чай дасть».

Фото автора

Нині гроші збирають відкрито

Нині ж усе по-іншому!  Хлопці при дорозі діють відкрито і відверто зізнаються, що є працівниками КП «Міськавтопарк». Підтверджує це і їхнє керівництво, яке запевняє, що кошти йдуть транзитом у міську скарбницю. Тільки слід обов’язково у паркувальників брати відповідний чек, інакше гроші підуть їм у кишеню.

І все начебто добре, якби не активісти. Вони не тільки машини водити вміють, а й вивчати законодавство.  Ось і постанову Кабміну №1342 від 3 липня 2014 року уважно прочитали. А там написано, що платні парковки мають бути обладнані паркоматами, автоматичними в’їзними та виїзними терміналами (шлагбаумами) «або іншими засобами контролю за оплатою послуг». Якщо ж цього технічного набору на паркувальному майданчику нема, то він безоплатний.   Жодної  парковки з відповідним законодавству облаштуванням активні водії у Дніпрі не знайшли і перестали платити за паркування. До чого й інших водіїв закликати стали і відповідні листівки їм роздавали.

Остаточно урвався терпець активістів після кричущого випадку на автомайданчику  біля головного залізничного вокзалу.  Після того як один обізнаний із законодавством водій відмовився сплатити 6 гривень за паркування (місце не облаштовано паркоматами),  обурений паркувальник  бризнув  йому в очі з газового балончика. Друзі водія викликали поліцію і написали заяви щодо неадекватних дій паркувальника і вимагання ним грошей. Наступного дня до обурених незаконними поборами активістів на вокзальну парковку прибули і представники поліції, і заступник директора КП «Міськавтопарк» Володимир Бацун. Він пообіцяв, що незабаром майданчик облаштують, і визнав, що гроші збирали саме співробітники КП і що це є порушенням. Під тиском громадськості й наглядом поліції міськавтопарківці нелегітимні шлагбауми прибрали. Так активні водії домоглися, що паркувальний майданчик, де місяцями незаконно збирали гроші, став безкоштовним.

«Провокуємо на дотримання закону»

Ситуація з парковками у Дніпрі викликала бурхливу дискусію серед жителів міста в соцмережі. «Я шокований вівцями за кермом, які самі зупиняються і дають гроші цим гопникам.  При цьому там немає жодного знака, ні шлагбаума — нічого. Просто відкрита територія. А вони платять. Самі. Бо їх так привчили. Нагадую, що в місті нема жодної законної парковки, обладнаної згідно з чинним законодавством. Всюди йде чорний нал в кишеню сумнівних осіб», — написав на своїй сторінці у Фейсбуці громадський активіст, відомий дніпровський блогер і демобілізований учасник АТО В’ячеслав Поїздник. На різні закиди недоброзичливців він відповів: «Так, я провокатор. Провокую на дотримання закону».

Водії-«провокатори» наголошують, що вони не проти платити за паркування, але лише в межах закону і щоб кошти гарантовано йшли в міський бюджет.

Наступним об’єктом для наведення порядку активісти визначили центральну площу міста, де паркувальний майданчик також не облаштовано як слід. Там паркувальники з незрозумілими посвідченнями (без печаток, дат) збирали гроші або готівкою, або за допомогою терміналів, які… бовталися в  них на шиї. «Чоловік, який навіть не бачив моєї машини, взяв у мене гроші. Дав якийсь папірець начебто за оплату паркування», — розповів водій-активіст Олександр Слободенюк.  

Цього разу перевіряти парковку  активних містян приїхало вже набагато більше — кілька десятків, і поспілкуватися з ними особисто ризикнув  директор КП «Міськавтопарк» Сергій Писаренко. Він заявив, що автомайданчик у стадії передачі іноземному інвесторові, а співробітники КП працюють за мобільною формою паркування. Як водіям зрозуміти, що це легальний паркувальник?  «Треба піднімати документи, — просто відповів на це пан Писаренко і пообіцяв, що днями інвестор встановить усе належне обладнання.  — Де будуть паркомати — буде реальна парковка, а де ні — безкоштовна».

Проте активісти з ним не у всьому згодні. «Директор Міськавтопарку вкотре нам розповів, що термінали на шиях у паркувальників — достатній аргумент для віджиму грошей у водіїв. Це брехня. Законодавством не передбачена оплата у вигляді передачі готівки в руки паркувальника, — прокоментував Олександр Слободенюк спілкування із начальником КП. — На одному з телеефірів Сергій Писаренко пообіцяв надати мені виписки, які підтверджують перерахування коштів міськавтопарку в бюджет. І досі моя пошта порожня.  Ми не знайшли у відкритих джерелах інформацію хоча б про одну гривню, яку заробило для міста це комунальне підприємство. Ось наприклад, КП повідомляє (http://kp.dniprorada.gov.ua/perelik-komunalnikh-pidpriemstv…), що за перше півріччя воно заробило 509 800 гривень. Відгадайте, скільки за той самий період вони витратили? Акурат ту ж суму. Ще на закупівлі міськавтопарку подивімося: (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2016-11-23-000441-a/,https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2016-11-09-001327-a/). І тут щось не складається. Що маємо? За рік КП закупило на 200 тисяч і 180 отримало з бюджету. А куди поділилися зароблені ними (згідно з їхнім звітом) півмільйона? А ще десь гуляють 6 мільйонів, про які говорив пан Писаренко і які начебто пішли в бюджет. Але кому потрібна ця математика? Головне — нам кажуть, що парковки міста  віддадуть новому оператору.  Але ж Сергій торік нам обіцяв, що відберуть парковки в операторів і наведуть на них порядок».

Знак біля вокзалу, на якому активісти написали, що парковка безкоштовна. Фото зі сторінки активістів у ФБ «Парковка в законе»

Запитань багато, а відповідей…

Щодо ситуації з паркувальними майданчиками і діяльності КП «Міськавтопарк» «УК» звернувся з інформаційним запитом в  міськраду Дніпра. Після кількаденного вибивання відповіді нарешті отримали  відписку (версію матеріалу разом з перепискою «УК» з чиновниками дивись на сайті видання) від транспортного управління, в якій зазначено, що… треба ще почекати. Однак на деякі запитання вдалося отримати відповіді по телефону від пана Писаренка. Він розповів «УК», що у Дніпрі діють сім паркувальних локацій.  Днями на них має встановити необхідне обладнання за власний рахунок визначений на конкурсі іноземний інвестор. На це витратять майже 5 мільйонів гривень. У 2015 році, як стверджує директор КП, у міський бюджет перераховано 6,2 мільйона гривень, а в 2016-му — майже 9 мільйонів. На своє утримання Міськавтопарк  торік витрачав 96 тисяч гривень щомісяця. На підприємстві нині працюють 15 штатних співробітників і 38 — за контрактом. Останні, коли на паркувальні майданчики зайде інвестор, у КП не працюватимуть.

А на яких умовах працюватиме інвестор (назвати його Писаренко відмовився), що вкладає значні кошти в облаштування дніпровських парковок? Що матиме від його діяльності міська скарбниця?  Як пояснив директор КП, бюджет матиме 524 гривні за одне парко-місце на місяць.  А що отримуватиме інвестор — питання лишилося без відповіді.

Якщо паркувальні майданчики тільки збираються належно облаштувати, то на якій тоді підставі там брали гроші з водіїв? За словами Сергія Писаренка, на підставі певного положення, яке  він пообіцяв надіслати нам на електронну адресу. Чекаємо досі.

«Мене обурює позиція правоохоронних органів! У них зуби є? Ні з чим не можуть справитися. Ані з паркувальною мафією, ані з гральною, ані з наливайною тощо. Різні активісти на громадських засадах більше роблять для міста, ніж такі великі цабе, дорогі, переатестовані правоохоронці разом узяті. Де різноманітні операції з виявлення і закриття нелегального бізнесу? Врешті-решт у нас у країні війна, і нічого сидіти розслаблятися у кабінетах і штани протирати», — обурюється в соцмережі житель Дніпра Олег Мойсюк.

І справді, а що ж правоохоронці? Чому під їхнім носом  процвітають незаконні побори з водіїв? Хто і як повинен контролювати паркувальні майданчики, не чекаючи заяв від активістів, які викликали патрульну поліцію, а та — слідчу групу? «УК» звернувся з цими та іншими запитаннями в обласну прокуратуру (там відповіли, що це не їхні повноваження), в ГУ Національної поліції в Дніпропетровській області, а також в управління патрульної поліції в Дніпрі.

У прес-службі  ГУ НП в Дніпропетровській області повідомили, що за фактом бризкання з балончика відомості внесено до журналу єдиного обліку Дніпровського відділу поліції, триває перевірка.  Також за заявою активістів стосовно парковки біля вокзалу слідчим відділом Дніпровського відділу поліції відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство).  Проводять розслідування цього порушення.

Від патрульної поліції хоч і з великою затримкою, але врешті надійшла докладніша відповідь (дивись на сайті), у якій ідеться, що контроль за виконанням правил паркування здійснює уповноважений підрозділ НП у частині забезпечення безпеки дорожнього руху на паркувальних майданчиках. А в частині контролю за станом благоустрою та утримання парковок (зокрема щодо оплати послуг) — посадові особи виконавчого органу міської ради. Отже, міська рада Дніпра, яка має контролювати своє КП, цього не робить і сприяє його протизаконній діяльності? Управління поліції в м. Дніпро, реагуючи на наш  запит, звернулося зі своїм офіційним запитом до КП «Міськавтопарк» щодо кількості зареєстрованих та діючих у встановленому законодавством порядку парковок на території міста. А поки що попри обіцянки пана Писаренка днями облаштувати парковки, їх досі не обладнано як слід. Зокрема, на центральній площі Дніпра з водіїв збирають по 7 гривень. І цитата з нашої давньої замітки й досі актуальна: «і платять хлопцям з дороги «на чайок», бо інакше можуть і машину попсувати. З іншого боку, люди не вдоволені, що парковками називають просто місця на узбіччі, і відповідальності за залишені там автівки ніхто не несе. За що ж платити? Городянам також не зрозуміло, чому плату за паркування через паркомати не можна спрямувати безпосередньо у міську скарбницю. Навіщо це робити через посередників, у чиїх кишенях осідає значна частина доходу? Відповідь на це запитання очевидна: охочих почаювати в Дніпрі не бракує».