Прямуючи до Європи, Україна має, серед іншого, адаптувати свої законодавство й документи із європейськими нормами і стандартами. На шляху до цього з минулого року триває реформа Державної міграційної служби (ДМС). Отримано позитивний відгук щодо виконання плану візової лібералізації. А міжнародні експерти схвалили запропонований вітчизняними фахівцями блок безпеки документів.

Саме тому з 11 січня 2016 року ДМС розпочинає оформлення паспорта громадянина України у вигляді пластикової безконтактної ID-картки, яка має замінити старий паперовий паспорт (книжечку). Цей новий сервіс покликаний підвищити рівень захисту документа від підробок і відповідатиме сучасним світовим зразкам. Завдяки вбудованому безконтактному електронному чипу такий документ надасть нові можливості для створення електронних сервісів та спрощення електронних послуг.

Невдовзі особу посвідчуватиме така ось пластикова картка. Фото Володимира ЗAЇКИ

— На першому етапі, доки Верховна Рада не проголосує за ухвалення урядового законопроекту №3224, документ нового зразка оформлюватимуть безплатно (це передбачено держбюджетом та законодавством) за місцем прописки громадянам, яким виповнюється 16 років. При собі їм необхідно мати свідоцтво про народження і бажано (не обов’язково) ксерокопії паспортів батьків, що допоможе швидше ідентифікувати особу. З моменту подання документів чекати доведеться від 10 до 30 днів з огляду на кількість людей у черзі та бажання отримувача документа, — повідомив голова ДМС України Максим Соколюк.

Він додав, що отримати документ нового зразка можна буде лише в тих установах, де вже встановлено відповідне обладнання. А це понад 330 підрозділів ДМС за місцем проживання, де встановлено більш як 800 спеціалізованих станцій. Для цього ще торік уряд надав 50 мільйонів гривень, на які закупили робочі станції, необхідне програмне забезпечення та провели канали зв’язку. Там, де нового обладнання  немає, людина отримає старий паперовий паспорт-книжечку. Адже поки що ці документи рівноцінні. До кінця 2016 року необхідне обладнання планують встановити у всіх підрозділах ДМС. Список підрозділів, у яких нові документи можна оформити вже нині, буде найближчим часом розміщено на сайті ДМС.

Новий документ міститиме фото, яке не потрібно приносити із собою, — його зроблять на місці. А на чип буде записано персональні та біометричні дані власника: ПІБ, стать, дату народження, дату строку чинності паспорта, громадянство, унікальний номер запису в реєстрі, номер виданого паспорта, місце проживання та сімейний стан. А згодом — цифровий підпис громадянина, коли щодо цього буде ухвалено відповідний закон.

Разом із запровадженням цих документів ДМС здійснюватиме наповнення Єдиного державного демографічного реєстру — електронної бази даних, на основі якої ідентифікуватимуть осіб. Для дорослих громадян заміна старих паперових паспортів на нові відбуватиметься поступово, орієнтовно протягом 4—5 років, отже особливо поспішати немає сенсу. Основна робота розпочнеться після того, як Верховна Рада ухвалить постанову №3224, де визначено, скільки ця послуга коштуватиме, інші важливі деталі. Протягом цього часу планують видати приблизно 2 мільйони ID-паспортів.

Нові паспорти видаватимуть внутрішньо переміщеним особам, навіть тим, які втратили старі документи. Стосується це й тих українців, у яких паперовий паспорт вкрали або його було пошкоджено.

Новий внутрішній ID-паспорт  не замінить закордонного. Та якщо людина звертатиметься по оформлення закордонного паспорта, їй пропонуватимуть водночас отримати новий внутрішній паспорт.

Зрозуміло, що процес цей хоч і дуже потрібний, та доволі нелегкий. Отже, можливі труднощі й помилки. Тому фахівці ДМС хотіли б отримувати від населення зворотний зв’язок із відгуками та пропозиціями щодо поліпшення своєї роботи. Надавати їх можна на офіційному сайті ДМС, сторінці служби у Фейсбуці, на адресу електронної приймальні rd@dmsu.gov.ua та за телефоном «гарячої лінії» 044-278-50-30.