Напевне, ми вже дуже скучили за справжніми досягненнями, якщо готові бачити їх і там, де на них немає навіть натяку. І тоді гуляють інформагенціями заголовки, що Одеса готується до круїзного буму і що кількість суднозаходів цьогоріч має зрости втричі.

Після торішнього провального сезону, коли місто відвідали тільки 13 суден, ці новини мали б тішити, якби не були такими відірваними від реальності. Не можна порівнювати кругле із зеленим. Спостереження, що 36 заявок на відвідини міста — це майже втричі більше, ніж 13 торішніх реальних суднозаходів, по суті, нічого не варте. Заявки слід порівнювати із заявками. Так-от, торік їх було 80. А ось курчат, чи то пак суднозаходи, є сенс порахувати хіба вже восени.

До слова, про бум. Його очікували у 2014-му, маючи 159 заявок. Чому до одеської гавані того року зайшло лише 28 суден, гадаю, пояснювати не треба. Нині одеський рекорд за роки незалежності — показник 2013 року: 106 «круїзерів». Цій цифрі передували 15 років позитивної динаміки.

Те, що дехто з колег спробував видати за бум, насправді не означає, що одеський круїзний туризм торік уже проминув своє дно. Не втратив дії жоден із чинників, через які розрив між кількістю заявок та суднозаходів ставав багаторазовим.

Нестабільна ситуація у країні (принаймні, за даними, які дають туристичним операторам їхні служби безпеки) відлякує публіку від наших країв. Туристи-круїзери — це здебільшого заможні люди, які зазвичай не полюбляють щонайменшого дискомфорту, а ризику й поготів.

Закритий Крим негативно впливає на логістику чорноморських круїзів. Коли круїз передбачав відвідини, крім Одеси, ще й Севастополя та Ялти, витрати на проходження Босфору і мандрівку Чорним морем себе виправдовували. Заради самої Одеси город городити мало хто береться.

Ще один прикрий тренд вимальовується вже на поточний круїзний сезон. За повідомленнями світових мас-медіа, існує небезпека нападу на круїзні судна в Середземному морі. Через небезпеку терористичних атак міжнародні круїзні туроператори відмовляються від заходів у турецькі порти. Тобто туристський потік цього року може уриватися ще по той бік Босфору й Дарданелл.

За цих умов, гадаю, ті 36 заявок містять лише позитивний меседж, що Одесу принаймні не викреслюють із круїзних маршрутів і кількість реальних суднозаходів все-таки перевищить нуль. І вже це я готовий буду визнати досягненням. Без якихось міфічних бумів та пропагандистських заголовків.

І зовсім не став би драматизувати нинішню загалом логічну халепу із круїзерами. У структурі портових заробітків їх відсоток не такий уже й великий, а в обробці вантажів у наших пор?тах провал аж ніяк не спостерігається. Одесити тим часом отримують дедалі більше можливостей заробити на вітчизняному туристі — хай не такому багатому, та значно численнішому. Втрати тут, кажуть фахівці, хіба для іміджу. Тобто й без цих білосніжних лайнерів можна жити, працювати, виводити життя в нормальне русло, без злиднів і насильства. А тоді й круїзери повернуться. І їхній бум не доведеться висмоктувати з пальця.