Здавалося б, ситуація на вітчизняному ринку пального ось-ось повинна стабілізуватися. Та навіть попри це, ціни на бензин у нас чомусь захмарно високі. Наприклад, у  США через стрімке падіння вартості нафти літр бензину нині коштує дешевше, ніж літр молока. Пальне там реалізують  у середньому за 79 центів за літр. Якби такі ціни були у нас, літр бензину мав би коштувати не більше 11—12 гривень. Американські експерти вже заявили, така вартість пального позитивно впливає  на економіку країни, адже це спричиняє одночасно і падіння цін на продукти харчування та інші товари.

Українці ж про це навіть можуть не мріяти. Коли дорожчає валюта й пальне, вони спричиняють подорожчання всього. Тенденція до здешевлення була, і вартість пального зменшилася майже на гривню, проте споживчі ціни все одно дедалі більше зростали. «УК» спробував за допомогою експертів ринку нафтопродуктів прояснити ситуацію.

Чому пальнене помічає нафти?

У грудні 2014 року, коли почався крах світових нафтових котирувань, ціни на чорне золото порівняно із серпнем знизилися майже на 40%. Для України, яка за системою забезпечення енергоносіями — типово європейська країна, тобто імпортозалежна, таке зниження вартості сировини — добра новина. За 10 місяців 2014 року ми імпортували 1,66 мільйона тонн  бензину та 3,59 мільйона  тонн  дизпалива, що загалом становить 82% споживання. З огляду на динаміку цін можна констатувати, що порівняно з минулим роком на закупівлю нафтопродуктів щомісяця ми витрачали майже на 2,5 мільярда  гривень менше.

Але чому не дешевшає пальне на вітчизняних автозаправних станціях? Так, на думку керівника Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, якщо на піку світових цін наприкінці серпня літр бензину А-95 коштував у середньому 16,59 гривні за літр, то у грудні — 16,73 гривні. Насправді охолодження цін за цей час відбулося, й це можна побачити, якщо провести коректне порівняння. Так, у серпні ціна «п’ятого» бензину становила у перерахунку на тверду валюту 1,13 долара, тоді як на початку грудня — 1 долар (якщо орієнтуватися на реальний комерційний курс валют). Різниця відчутна.

«Багато хто каже про недоречність валютного порівняння, адже доходи українці отримують у гривнях. Але в ситуації з пальним  лише валютні еквіваленти коректно відображатимуть стан справ, бо нафтопродукти майже на 90% — валютний товар. За нашими розрахунками, близько 55% у вартості бензину становить закупівельна ціна на імпорт на кордоні. Потім на митну вартість нараховують акциз, встановлений відповідно до  законодавства у євро, а все разом обкладають ПДВ. У сумі податкове навантаження на бензин виходить на рівень 33%», — констатує експерт.

Ми залежимовід світу

Отже, головна причина відсутності адекватної динаміки зниження цін на бензин в Україні — девальвація гривні. Якщо вплив зниження цін у світі становить 55%, то девальвація охоплює 90% вартості пального. Іншими словами, негативний вплив девальвації на ціни набагато більший, ніж позитивний вплив низьких світових цін. Можна подивитись на ситуацію інакше: якби нафта коштувала 100 доларів за барель, ціна на бензин в Україні становила б 1 євро за літр, як це було протягом останніх років, а це майже 20 гривень.

Український ринок залежить від світового, на що вказує й порівняння динаміки цін на АЗС в Україні та країнах Європи (див. діаграму). З вересня до грудня ціни на бензин А-95 у восьми обраних країнах ЄС впали на 14%, тоді як в Україні — на 11% (проводили порівняння цін без податків). Інша ситуація з дизпаливом, де Україна демонструє зниження за цей період на 17,6% на тлі європейських 12,6%. Вочевидь, даються взнаки коливання курсу гривні, але загалом ми перебуваємо у європейському ціновому тренді.

Щодо прогнозів, на думку керівника компанії, то з огляду на нові реалії світового ринку нафти та нафтопродуктів можна очікувати, що ціни на бензин  коливатимуться навколо долара за літр. Тому прогноз вартості пального дивіться на банківських табло з курсом валют.

ВпливНацбанкуна вартість

Дефіцит високоякісного пального існує. А виник він через валютні непорозуміння і політику НБУ. За імпортоване пальне нафтотрейдери розраховуються валютою, а її на міжбанку, як і в обмінних пунктах, купити неможливо. Тож, як заявив нещодавно президент Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України Леонід Косянчук, не вистачає 200 мільйонів доларів, щоб розрахуватися з постачальниками за пальне за контрактами. Вони готові тримати товар лише доти, доки з’являться потрібні суми. Отже, матимемо й дефіцит пального, і його високу вартість.

Становище України, яка 75% пального імпортує, і справді сумне. 25%  бензину, який виготовляють на наших НПЗ, аж ніяк не вистачить, щоб задовольнити всі потреби ринку. А тим паче зараз, коли вони працюють навіть не наполовину потужності.

«Є небезпека зриву довгострокових контрактів з нашими контрагентами в Білорусі, Румунії, Польщі, Болгарії. Гроші є, немає валюти, і її ніде взяти», — констатував Леонід Косянчук. Дехто побачив у цьому бажання трейдерів купити валюту за вигіднішим курсом у держави і додатково заробити на курсовій різниці.

На цьому тижні вартість долара наблизилася до позначки 16 гривень — тобто він девальвував за рік майже удвічі. Логічно припустити, що і вартість бензину мала б зрости відповідно. Тобто пальне уже мало коштувати 19 гривень за літр. Однак це не так. Зокрема й тому, що вартість пального і курс валют — не єдині ціноутворювачі, є ще оренда, операційні, транспортні, логістичні витрати і, зрештою, маржа бізнесу. Тож у підсумку ціна бензину становить  16,61 гривень за літр. Такий самий рівень цін бачимо на стелах АЗС.

Геополітичнічинники

За яких же умов варто очікувати ціни 20 гривень за літр і наскільки це ймовірно? Приміром, така вартість літра А-95 може бути за двох умов. Або за умови збереження вартості нафти марки Brent на рівні 80 доларів за барель, якщо наша валюта коштуватиме 20 гривень за долар. Або за умови збереження нинішнього курсу (майже 16 гривень за долар), якщо нафта знову подорожчає до 100 доларів за барель, як це було ще півроку тому.

Президент Центру глобалістики «Стратегія XXI» Михайло Гончар зазначає, що цими двома чинниками обмежуватися не варто, слід враховувати геополітичні. «Наприклад, якщо Росія натисне на основного постачальника — Білорусь, і та змушена буде скоротити обсяги  експорту в Україну. Частка пального з цієї країни на вітчизняному ринку домінує», — зазначає експерт. У такому разі ціна може дійти до 20 гривень за літр бензину марки А-95 набагато швидше, ніж ми сподіваємося.

Підсумовуючи думки експертів, можна констатувати, що світова тенденція до зниження вартості нафти істотно не вплине на ціну пального на вітчизняних заправках. Проте як моральний бонус нашому доброму північному сусідові від падіння цін на нафту доведеться значно затягнути паски і чекати на свій майдан гідності. 

Віталій ЮРКІВ
для «Урядового кур’єра»