ПОСЛУГИ

В Україні із січня запрацювала безкоштовна національна дитяча «гаряча лінія»

Набравши номер 0 800 500 225, маленькі абоненти починають жартувати, сміятися або сопіти в слухавку, нібито зателефонували заради інтересу. Але згодом, поговоривши з кількома консультантами, обирають когось одного, хто їм імпонує найбільше, і з ним починають не по-дитячому серйозну розмову. Чимало дітей відверто зізнаються: як би хотілося, щоб батьки більше приділяли уваги й не були байдужими. І ще аби не «відкуповувалися» дорогими іграшками, їх уже й так багато, а  частіше розмовляли про все на світі, бо маминого тепла їм дуже бракує. Як і уваги батька.

Із початку 2013 року в Україні з’явилася нова всеукраїнська «гаряча лінія» — для дітей і про дітей. Її відкрили у Міжнародному жіночому правозахисному центрі «Ла Страда-Україна». Відтепер тут маленькі українці знаходять підтримку і пораду стосовно своїх проблем, якими їм нема з ким поділитися. А батьки, вчителі та вихователі мають змогу оперативно отримати індивідуальну консультацію стосовно порушень прав дітей. Дзвінки на лінію — безкоштовні як зі стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних усіх українських операторів.

— Створення окремої «гарячої лінії» з дитячих проблем виникло не випадково. Адже за останні роки на національну «гарячу лінію» з питань запобігання насильству в сім’ї та захисту прав дітей надходило чимало звернень по телефону саме від дітей із «дитячих» питань.  Приміром, у 2011 та 2012 роках такі дзвінки становили половину всіх телефонних звернень, які надійшли в організацію, — каже Ліза Рай, директор комунікаційного департаменту Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда-Україна».

За її словами, хоч «Ла Страда» є громадською організацією, вона виконує функцію ланцюжка щодо взаємодії з державними структурами, які працюють у сфері захисту прав дитини. Адже в Україні досі немає жодної національної «гарячої лінії» для дітей, яка, безумовно, має бути окремою структурою з фахівцями, спеціально підготовленими для надання допомоги дітям.

На національній дитячій «гарячій лінії» центру «Ла Страда-Україна» консультують компетентні з дитячих питань психологи, юристи та соціальні працівники. Коло питань широке. Основні теми, з яких вони консультують на національній дитячій «гарячій лінії», — насильство над дітьми та жорстоке поводження з ними у сім’ї і оточенні, психологічні проблеми, негаразди у стосунках з дорослими й однолітками, майнові права дітей, питання встановлення опіки, а також булінг і безпека в Інтернеті.

— Торік, — розповідає Ліза Рай, — до нас зателефонував вихованець одного  з інтернатів, який не знав, хто б його вислухав та допоміг, бо друзів у нього не було, а серед дорослого персоналу не знайшлося того, хто б вникнув у проблему хлопця й повірив у те, що з ним коїться. А розповів він про страшні факти.

У цьому разі фахівці центру не могли не зреагувати. Вони повідомили про це Уповноваженому Президента України з прав дитини Юрієві Павленку. Як результат, було створено комісію, яка виявила грубі порушення законодавства про права дітей у тому закладі. Тож хлопчину було переведено у дитячий будинок сімейного типу в іншій області.

— Найбільше, — каже Ліза Рай, — нам телефонують підлітки від 13 до 17 років. Є молодші школярі, яким, як правило, 7-8 років. Буває, звертаються навіть дошкільнята. На запитання, де взяли телефон, часто відповідають, що дали друзі чи порадили батьки. Допомогло й одне з вітчизняних видавництв, яке надрукувало в щоденниках на нинішній навчальний рік номер нашої «гарячої лінії», тож так про неї дізналося більше школярів. За підсумками першого місяця роботи окремої дитячої лінії, січня 2013 року, нам зателефонував вже 2181 абонент, з них — 1548 діти.

У 2012 році Національна «гаряча лінія» із запобігання насильству та захисту прав дітей центру «Ла Страда-Україна» стала асоційованим членом Child Helpline International — всесвітньої мережі дитячих телефонів довіри, яка об’єднує високі стандарти телефонного консультування саме дітей. Виконавши усі вимоги міжнародних стандартів, центр «Ла Страда-Україна» та його новостворена національна дитяча «гаряча лінія» в 2013 році очікують на отримання повноправного членства в СHI. 

«Я з Києва, мені 12 років. Проблеми у мене почалися після того, як я перейшла на початку навчального року в нову школу. Всі мої однокласники утискають мене, ображають, інколи навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді я дуже хочу з ними дружити».

«Добрий день! Мені 15 років. Я живу в Одеській області. Не знаю, чи можна до вас звернутися з таким проханням, але я перебуваю у безвихідній ситуації. Моя проблема  в тому, що мої батьки алкоголіки. Вони пропивають геть усі гроші, виносять речі з будинку. Пропили телевізор. Я вже два дні нічого не їм, бо їсти нічого. У нас ще залишилася корова, але я боюся, що вони і її проп’ють. Підкажіть, куди можна звернутися по допомогу».

ПРЯМА МОВА

Ірина МИДЛОВЕЦЬ,
директор департаменту національних 
«гарячих ліній» центру 
«Ла Страда-Україна»

— Відповідаючи і на досить несподівані дитячі запитання, і консультуючи у справді складних випадках, однаково розумієш, наскільки ця лінія потрібна дітям. Щодня ми приймаємо у середньому 80 дзвінків, і за кожним з них — дитяче життя, і ми маємо шанс допомогти не допустити чи спробувати виправити помилку, знайти вихід із замкненого кола. 

Водночас ми відчуваємо велику відповідальність за тих, хто до нас звертається. Для поліпшення співпраці і взаємодії з державними структурами, компетентними і повноважними у різних аспектах захисту прав дітей, ми створили консультативну раду при лінії, до якої увійшли представники Міністерства соціальної політики, МВС, Уповноваженого Президента з прав дитини та омбудсмана, ЮНІСЕФ, інших міжнародних та громадських організацій. Усі вони тримають руку на пульсі роботи лінії й можуть одразу долучатися  тоді, коли потрібна їхня допомога.