Курить людина чи ні, біситься від смороду цигаркового чи байдужа до цього, схвалює заборону диміти в кафе-ресторанах чи тужить за часами, коли скатертини сіріли від попелу, — щодо дечого і перші, й десяті мають спільну думку: ніхто не хоче, щоб курили діти.

Хоча шляхи убезпечення молодшого покоління від нікотинової отрути знову-таки бачать по-різному. Хтось покладає відповідальність на школу, інші вимагають спеціальних програм на телебаченні та радіо. Спеціалісти ж Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) зазначають: щоб не курили діти, треба, щоб не курили дорослі. Бо хоч скільки розказуй підліткові про шкоду цигарок, він підсвідомо все одно наслідуватиме поведінку старших. Тож сприяти зниженню куріння взагалі —  найкращий шлях до зниження підліткового куріння.

ВООЗ має кілька перевірених десятиліттями антитютюнових стратегій поліпшення громадського здоров’я. У першу чергу — високі акцизи. Для України це особливо актуально, адже в нас пачка цигарок коштує дешевше за пляшку молока. Ціни на цигарки вищі не лише у Європі (у три-шість разів). Дорожча ця отрута й у найближчих сусідів: Молдові, Білорусі, Росії. Тому, до речі, контрабанда цього товару йде не в Україну, а з неї. Сподіваюся, після торішньої стрілянини в Мукачевому це вже всі зрозуміли і на страшилки тютюнових кампаній про начебто зростання лівого імпорту після підняття акцизів не поведуться.

А таке підняття заплановано. Уряд підготував і подав до парламенту законопроект № 5132, який передбачає підвищення так званої специфічної ставки на 30%, адвалорної — на 3%. Для мене, як і для більшості громадян, це звучить як тарабарщина, тому уточнив у заступника начальника Управління податкової політики Мінфіну Артема Наврати, у що це виллється. За його словами, в середньому ціна пачки цигарок зросте на п’ять з половиною гривень — це більше стосується дорогих марок. Внаслідок цього держбюджет отримає на чотири з половиною мільярди гривень надходжень більше, ніж у 2016 році. Уряд активно підтримуватиме ухвалення законопроекту № 5132, оскільки ці додаткові мільярди вже закладено й у проект Держбюджету–2017, поданого, нагадаю, 15 вересня на розгляд у парламент.

Тривалий час цигарки в Україні обкладали смішними, близькими до нуля, акцизами. Уперше їх значно підвищили 2008 року. Це відразу дало держбюджету 3,6 мільярда гривень. У 2015 році — вже понад 22 мільярди гривень. А завдяки торішньому підвищенню акцизів цього року очікують 30–32 мільярди надходжень. Прогноз реальний, адже за січень–липень 2016-го до держбюджету вже надійшли рекордні 18,8 мільярда гривень від тютюнових акцизів. Це на 6,8 мільярда більше, ніж за аналогічний період торік.

Щоправда, виникає запитання: а скільки з цих мільярдів піде, скажімо, на розвиток фізкультури і спорту або на телефонні лінії допомоги охочим позбавитися від тютюнової залежності (так-так, це не звичка, а серйозна хвороба, і боротися з нею треба теж серйозно)? На жаль, ніскільки. Хоча на цей мій закид керівник неурядової організації «Життя» Андрій Скіпальський повідомив, що громадськість має таку саму позицію і доводить її до кожного нового міністра охорони здоров’я. І що кожен міністр обіцяє докласти зусиль, щоб спрямувати «тютюнові» гроші саме на позбавлення народу від тютюнової неволі. За словами Скіпальського, пані Уляна Супрун теж уже зробила схожу заяву, тож залишається лише дочекатися виконання обіцянки. А поки що можемо радіти тому, що Україна, хоч і з великими труднощами, але рухається в напрямку до чистої від тютюнового диму країни. З 2008 по 2015 рік кількість курців знизилася з 10,1 до 6,7 мільйона осіб. Цигарок на душу українці теж викурюють нині значно менше. Дехто це заперечує, демонструючи статистику про навіть збільшення виробництва цигарок. Але цьому теж є пояснення: контрабандисти вивозять ці не викурені українцями паперово-тютюнові палички за кордон.

Зменшити масштаби «лівака» лише посиленням митного контролю неможливо. Якщо є шанс наварити 500% прибутку, «бізнесменів» не зупинять навіть суцільні бетонні мури на кордоні. Отже, треба зменшити навар. Якщо цигарки в Україні коштуватимуть як у Європі, навіщо їх туди везти? А досягти цього паритету можна через легальне оподаткування, тобто через високі акцизи. У когось є інші пропозиції?!