У Миколаєві відбулися перші випробування пасажирських суден на підводних крилах типу «Восход», які ще за радянських часів називали «ракетами». Ідея відновлення річкових пасажирських перевезень належить відомій українській компанії «НІБУЛОН». Рік тому її керівництво заявило про створення власного флоту, реконструкцію суден та початок водних поїздок. Тоді мало хто вірив у реалізацію такої ідеї. Сьогодні ж перше пасажирське судно «НІБУЛОН Експрес-2» на великій швидкості розсікає Південний Буг.

Флот великий і малий

Ефектні маневри Південним Бугом нової одиниці власного флоту компанії відбувалися в межах ходових випробувань. Через кілька днів подібну перевірку пройшло ще одне судно «НІБУЛОН Експрес-1». За результатами випробувань, комісія, очолювана капітаном дальнього плавання Євгеном Ігнатенком, переконалася у справності судна та його готовності до повноцінної експлуатації. Це означає, що найближчим часом «ракета» поповнить відповідний клас Регістру судноплавства України.

Під час іспитів на воді визначено швидкісні та маневрові характеристики судна, зокрема, продемонстровано крейсерську швидкість 65 кілометрів на годину. Комісія фахівців здійснила перевірку корпусу, остійності судна, його головного двигуна, суднових систем, приладів, а також ходових характеристик. Одне таке судно вміщує 79 пасажирів, може працювати автономно протягом семи годин, дальність його плавання становить 500 кілометрів.

Ці дві «ракети» поповнили власний флот «НІБУЛОНу» в межах комплексного інвестиційного проекту компанії з відродження пасажирських та вантажних перевезень Дніпром та Південним Бугом. Катери, які років 20 тому розпродали, компанія викупила та капітально відремонтувала власними силами. Нині вже зроблено багато кроків у напрямі розв’язання проблеми відновлення перевезень головною водною артерією Миколаївщини.

На власному суднобудівному-судноремонтному заводі компанія збудувала вантажний флот загальною чисельністю 53 одиниці, дедвейтом понад 156 тисяч тонн. Він — другий за величиною флот в Україні. В результаті робочі місця отримали 600 суднобудівників плюс 350 робочих місць на флоті. Не чекаючи державної підтримки та попри бюрократичні перепони, підприємство самостійно, власним коштом та технічними засобами здійснює днопоглиблювальні роботи на Південному Бузі. Вже виконано поглиблення судноплавної ділянки довжиною 134 кілометри, що дало змогу вперше за останні 25 років відновити судноплавство на річці Південний Буг. А це, в свою чергу, уможливило здійснення вантажних перевезень 300 тисяч тонн збіжжя лише влітку 2016 року. Таким чином, перевершено рекорд радянських часів, а з автошляхів знято 12,5 тисячі вантажівок.

Через високу ціну на пальне масово не виходять на воду пасажирські судна. Фото надане автором

Законодавчі перепони

Дійшла справа і до відродження річкових пасажирських перевезень з Києва та Миколаєва. За зиму компанія планує відновити інфраструктуру для пасажирського судноплавства по Південному Бугу та здійснити з початком весняної навігації перші регулярні рейси до Вознесенська та Нової Одеси.

За словами генерального директора підприємства Олексія Вадатурського, до літа 2017 року флот поповнять ще п’ятьма «ракетами», і таким чином буде забезпечено маршрутні перевезення між Києвом і Каневом, Черкасами та Чигирином, а також між Миколаєвом, Очаковом, Херсоном, Залізним Портом, Кінбурнською косою та Новою Одесою.

Першими пасажирами на нових суднах стали голова Миколаївської облдержадміністрації Олексій Савченко, голова Миколаївської обласної ради Вікторія Москаленко, Миколаївський міський голова Олександр Сєнкевич, гості з Черкас, Вознесенська, Нової Одеси. «Вдячний компанії «НІБУЛОН», — зазначив Олексій Савченко, — тому що відновлення пасажирських перевезень річковими артеріями матиме великий економічний ефект для області та соціальне значення для людей. Це потужне соціально орієнтоване підприємство, яке завжди готове подати руку допомоги».

Під час зустрічі керівництва області та міста постало й питання відновлення річкового вокзалу в місті, який нині перебуває в занедбаному стані. За словами Миколаївського міського голови Олександра Сєнкевича, попередніх домовленостей з цього питання вже досягнуто. «Ми з Олексієм Вадатурським хочемо зробити причал біля міськради, — зазначив Олександр Сєнкевич, — провести днопоглиблення, щоб городяни могли активніше користуватися новими засобами пересування. В майбутньому тільки розширюватимемо це співробітництво».

Вознесенський міський голова Віталій Луків зазначив, що відкриття судноплавства по Південному Бугу — це лише початок великого шляху з відродження пасажирських перевезень річками України. Щоправда, за його словами, він спочатку не вірив в ідею компанії, але нині вже на горизонті перші рейси.

Річкові пасажирські перевезення тільки-но відновлюються, а бізнесмени-ініціатори вже стикаються із законодавчими перепонами. За словами Олексія Вадатурського, компанія ставитиме перед Кабінетом Міністрів і Верховною Радою питання про зниження вартості перевезень шляхом скасування стягнення акцизного збору з ціни палива для річкового транспорту. Адже нелогічно, коли акцизний збір, який стягується з палива для суден, спрямовують на автомобільні шляхи. Саме через високу ціну на пальне на річку не виходять пасажирські судна.

— Я також проти законопроекту 2475-а, який передбачає впровадження нового річкового збору. Його в обхід бюджету скеровують на потреби Адміністрації річкових портів, — зазначає Олексій Вадатурський. — А місту, наприклад, Миколаєву, нічого не дістається. Вдячний міським головам Черкас, Миколаєва, Канева, Херсона, Кременчука — ми звернулися до Голови Верховної Ради України з колективним листом, щоб цей закон зняли з порядку денного, повернули до профільного комітету і доопрацювали разом з головами міст і бізнесом, з міжнародними експертами.

У разі сприйняття таких ініціатив у виграші від відновлення річкової інфраструктури будуть і інші міста, які мають водне сполучення. Поки що «НІБУЛОН» довів, що українські ракети є, вони ходитимуть під українським прапором та з українськими командами. А зиск матимуть і бізнес, і влада, і українські громадяни.