Верховна Рада в першому читанні ухвалила законопроект «Про місцеві вибори» за відкритими списками. За законопроект №2831-3 голоси віддав 271 народний депутат, до другого читання його обіцяють підготувати за скороченою процедурою. Але більшість експертів, аналізуючи документ, зазначають, що він потребує серйозних доопрацювань, інакше масових маніпуляцій та спотворення результатів не уникнути.

Депутатів поменшає

Проект закону передбачає зменшення граничної кількості депутатів місцевих рад. Число депутатів визначатиме Центральна виборча комісія до початку виборчого процесу залежно від кількості виборців, які належать до відповідної територіальної громади. Мінімальна кількість депутатів ради — 10 за чисельності виборців до 500 осіб, максимальна — 80 за чисельності виборців понад 1,5 мільйона осіб.

Законопроект передбачає, що місцеві вибори проходитимуть за різними виборчими системами. Зокрема вибори міських голів у містах, де кількість виборців дорівнює або перевищує 90 тисяч, — за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Вибори сільських та селищних голів, сільських старост, а також міських голів у містах, де кількість виборців менш як 90 тисяч, — за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Під час виборів депутатів сільських і селищних рад зберігається чинна мажоритарна система відносної більшості в одномандатному виборчому окрузі.

Вибори депутатів обласних, районних, міських, районних у містах рад проходитимуть за пропорційною виборчою системою із преференціями: вибори в багатомандатному виборчому окрузі, який збігається за територією області, району, міста, району в місті, — за виборчими списками місцевих організацій партій або блоків з одночасним висуненням кандидатів у територіальних округах, на які поділяється багатомандатний округ.

Виборча комісія підраховуватиме рейтинг кандидатів, від якого залежатиме місце кандидата у виборчому списку і відповідно ймовірність стати депутатом.

Кандидати в дефіциті

Проект закону встановлює диференційований виборчий бар’єр 5% для партій і 7% — для блоків.

«Встановлення такого бар’єру вказує на консервацію влади і недопущення нових менш сильних гравців у політичний спектр, — вважає політолог Олександра Решмеділова. — Тобто до наступних виборів до Верховної Ради не встигнуть запалитися нові зірки на політичному Олімпі, адже місцеві вибори завжди були репетицією для виборів до парламенту. Перш ніж іти у вищу лігу, завжди треба було обкатати новий політичний проект на місцевому рівні».

Крім того, на переконання експерта, є серозна проблема у слабкій партійній структурі на місцях. У багатьох політичних сил нема лідерів на місцях та наявний кадровий голод. «У партії вже приймають усіх охочих, а також політиків, які «розкаялися». Усе це призведе до безальтернативності голосування. Виростити нормального регіонального лідера — це копітка праця, тут роки потрібні, а в нас як завжди дефіцит часу, що призведе знову до низької якості кандидатів».

Погоджується з нею і адвокат Олександр Готін. На його думку, запропонована законопроектом «Про місцеві вибори» конструкція створює лише видимість виборів за партійними списками, а насправді не дає виборцям можливостей для реального впливу на персональний склад місцевих рад.

«Іншими словами, виборцеві пропонують один-єдиний варіант: або голосуй ось за цього, кого тобі пропонують, або можеш зовсім не голосувати, — переконаний адвокат. — Крім того, законопроект допускає «десантування» в партійний список осіб, які взагалі не мають ані найменшого стосунку до адміністративно-територіальної одиниці, де вони балотуватимуться до місцевої ради. Надалі такі депутати-«варяги» в кращому разі приїжджатимуть 1—2 рази на місяць для роботи на сесіях ради. Для значної ж частини виборців день виборів може виявитися останнім днем, коли вони бачили свого депутата».

Підрахунок «на замовлення»

За словами політолога, у новому документі збереглися всі основні лазівки для махінацій під час підрахунку голосів. Зокрема залишилося голосування на дому, яке завжди давало додаткові голоси в актив потрібним політичним силам. Залишаються й інші механізми застосування адмінресурсу: це місця позбавлення волі, медустанови, студмістечка, великі підприємства тощо.

«Традиційно вал фальсифікацій припадає на стадію підрахунку голосів та встановлення результатів виборів, коли неправильно рахують одні бюлетені, докладають у стоси (або в мішки) «правильно» заповнені інші, підробляють записи у протоколах тощо, — каже Олександр Готін. — Один з інструментів таких технологій — незаконне припинення комісією підрахунку голосів, коли члени комісії залишають приміщення виборчкомів на необмежений час. Мета цього дійства — взяти змором представників політичних партій, офіційних спостерігачів, представників ЗМІ, змусивши їх піти з виборчої дільниці і так усунути контроль за оформленням результатів виборів.

Боротьба з порушенням вимог закону про безперервність засідань виборчої комісії — давня актуальна проблема. Проте новий законопроект не дає її розв’язання».

Як вказано у законопроекті, дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів, відданих за кожну партію або блок, і встановлює лише проміжні підсумки голосування окремо в кожному окрузі. Результати місцевих виборів встановлює територіальна виборча комісія.

Відповідно до законопроекту, у виборчому бюлетені буде вказано назви місцевих організацій партій (блоків) та прізвища кандидатів, висунутих ними. Виборець має один голос, який вважається одночасно голосом і за партію, і за її кандидата. Якщо реєстрацію кандидата скасовано, виборець має змогу проголосувати тільки за партію, яка його висувала.

До другого читання законопроект про місцеві вибори буде підготовлено за скороченою процедурою. Таке рішення підтримали 242 депутати. При цьому спікер попередив присутніх у залі: якщо новий закон не буде проголосовано за скороченою процедурою, до виборів залишається старий.