Наприкінці минулого року широкого розголосу набула історія, що відбулася  на півдні нашої країни. Тут 30 грудня провідник поїзда №318 Одеса — Запоріжжя відмовив у посадці пасажирам-бійцям АТО, які їхали із фронту і Новий рік хотіли зустріти в колі своїх рідних.

Цей випадок відразу став темою розмови в Укрзалізниці за участю її керівників, пасажирських служб Придніпровської та Одеської залізниць. А результатом — констатація факту, що посадові особи виявили недостатній професійний рівень і порушили порядок обслуговування пасажирів на залізничному транспорті. У зв’язку з цим начальника поїзда і провідника звільнено з посад, а черговому по станції «Миколаїв» оголошено догану.

До честі Укрзалізниці, за результатами розслідування інциденту бійців АТО за моральний дискомфорт тоді перепросили.

Здавалося б, за прецедентом у залізничному відомстві держава зробила застереження і для інших перевізників: «Люди, які з ризиком для життя і здоров’я відстоювали територіальну цілісність нашої держави на фронті, — категорія особлива. І слід робити все, щоб надалі полегшувати їм життя».

Та хамство — явище поширене. І багатьом носіям цього найчастіше байдуже все, що не впливає на поліпшення їхнього матеріального ставища. Тож не дивно, що і наших фронтовиків, що зупинили поширення рашистської чуми, вони хочуть мати за ніщо.

Попри те, що у разі окупації російська ФСБ разом із відгодованими російськими поліціантами швидко б навчила їх поважати слово Путіна та вимоги російських законів. І назавжди забути про різні «чорні» та  «напівсірі» способи заробітку. Хто у це не вірить — нехай поїде в окупований Крим.

Чи замислювався над цим водій-хам, який у серпні цього року в Одеській області відмовився безкоштовно перевозити ветерана АТО? Навряд. Інакше він на автостанції «Привоз» не вимагав би незаконну плату за проїзд пасажира, який пред’явив посвідчення учасника бойових дій. Тоді на захист воїна піднялись артилеристи одного з підрозділів Військово-Морських cил Збройних cил України, які також їхали в цьому автобусі. Їх підтримали й інші пасажири.

Проте хам із водійськими правами з допомогою дорослого сина та його бандюкуватих спільників вирішили поквитатися з воїнами. Ті вчинили гідний опір чотирьом нападникам.

«На жаль, це далеко не перший випадок, коли водії маршрутних таксі, провідники потягів, працівники закладів громадського харчування порушують права учасників бойових дій. Вважаємо неприпустимою ситуацію, коли воїни після повернення із зони АТО у мирному житті стикаються з хамством і беззаконням. Це питання не тільки правоохоронних органів, а й совісті, честі, відповідальності кожного, — вихлюпнули наболіле в засоби масової інформації службовці прес-центру Командування Військово-Морських сил Збройних сил України. І закликали: — Разом викорінюймо хамство і розбрат, виховуймо повагу суспільства до захисників Вітчизни, забезпечуймо належну реакцію на вияви сепаратизму. У єдності наша сила!»

Те, що у цьому зверненні не дуже згущено барви, підтвердив і недавній випадок у Києві. Тут водій  маршрутки №220 відмовився перевозити учасника бойових дій Віталія Шевченка, командира відділення другого батальйону 95-ї аеромобільної бригади, який повертався з поминок. І показав йому вихід. А пасажири на захист свого захисника так і не стали.

Та завдяки журналістам, зокрема Ользі Снісарчук, ця історія набула розголосу через телеекран. Вона завершилася так, як і мала завершитися: у комунальному підприємстві «Київпастранс», яке обслуговує цей маршрут, повідомили про звільнення водія.

Не втримався від реакції на цей інцидент і Президент України Петро Порошенко. «Відбувся моральний злочин проти захисника України. Закликаю всіх пам’ятати, що якби не наші воїни, то невідомо де була б лінія фронту. Ми не маємо права залишатись байдужими у таких ситуаціях. Ми не повинні дозволяти паплюжити тих, хто захищає нашу країну!» — заявив він.

Тож не дивно, що вже волинський дубль ганебної столичної історії закономірно отримав дуже болісну реакцію ОДА. Цього разу волинський хам уже висадив з автобуса військовослужбовця Володимира Коляду, який після поранення поблизу донецького аеропорту перебуває на реабілітації.

«Переглянути надання ліцензії перевізникові, якщо таке повториться!» — публічно закликав голова обласної державної адміністрації Володимир Гунчик.

Єдино правильною виявилася реакція самого перевізника на слова водія, який захисникові держави сказав, що учасники АТО — то «халявщики», а їхні посвідчення — «понти».

Водія звільнили, і він має вдосталь часу, щоб піти у військкомат, попроситися на фронт, послужити. А потім уже з фактами в руках (хай би вони, як і голова та ноги, залишилися цілими) підтверджувати свою правоту. Зокрема й перед іншими водіями, сплачуючи комунальні платежі, отримуючи земельну ділянку тощо.