Поштова галузь завжди належала до пріоритетних у державі. Не виняток і нинішній час. Однак тенденції і зміни, які відбуваються останніми місяцями в колективі зв’язківців, викликають не лише занепокоєння, а й глибоку тривогу.
Про це кореспонденту «УК» розповідає директор Сумської дирекції УДППЗ «Укрпошта» Володимир КРИШТОП.
— Володимире Миколайовичу, судячи з інформації, нині для вітчизняних поштовиків далеко не кращі часи. І це при тому, що впродовж кількох останніх років сумські зв’язківці наполегливо реформували свою роботу, заощаджували кошти…
— Так, свого часу, точніше, сім років тому, сумська дирекція мала суттєві збитки. Тоді працівники колективу, як то кажуть, затягнули паски і взялися за наведення порядку на всіх без винятку виробничих ділянках.
Не буду перераховувати все, що зробили, бо це — величезна кількість заходів і рішень, проте лише завдяки скороченню на 56% адміністративного апарату заощадили за цей час понад 30 мільйонів гривень. Додайте ще впровадження енергозберігаючих технологій, укрупнення поштових відділень, запровадження пересувних пунктів…
Тобто зробили все що могли, і навіть більше. Тож і результати не забарилися. Засяяв промінь надії, поштовики відчули незворотність змін і впевнилися у їхній перспективності.
— Але бажана стабілізація так і не настала?
— Ми були певні, що чорна смуга нарешті закінчилася, і наші зусилля не були марними. Але за підсумками минулого року знову зазнали збитків. Нинішнього року також не помітно світла в економічному тунелі.
Так, нині в Україні непростий час. Але поштовики не шукають якихось особливих пільг чи теплого місця під сонцем. Необхідно, щоб було враховано особливості кожної дирекції — її географічне розташування, кількість та густота населення, наявність промисловості та бізнесу, середній рівень заробітної плати й пенсії тощо. Ми — одна поштова родина і працюємо в єдиному технологічному циклі.
Але зарплата сумських зв’язківців удвічі нижча, ніж у середньому в області, вона найбільш скромна у системі Укрпошти. І це з огляду на те, що за рівнем передплати на періодичні видання ми серед лідерів, а за показниками торгівлі — кращі в системі.
І справа не тільки в зарплаті. На жаль, нині немає жодної диференціації — всіх «стрижуть» під один гребінець, попри регіональні особливості.
— Чи маєте рецепт оздоровлення ситуації і в чому він полягає?
— Реформування потрібно розділити на етапи. Перший — реалізувати його упродовж нинішнього року на рівні Укрпошти без додаткової фінансової допомоги держави.
Зокрема, провести прискіпливий і повний аудит підприємств у цілому та кожної філії з визначенням реального фінансового стану і потенційних можливостей. А вже на основі одержаних даних формувати всі економічні показники. Проаналізувати складові витратної частини, вилучивши при цьому невиробничі й економічно недоцільні затрати. Привести централізовані закупівлі до економічно ефективного рівня. Поширити досвід дирекції з оптимізації витрат, сформувати єдиний кошик прибутків-витрат для оздоровлення підприємства, а також максимально автоматизувати технологічний процес.
Другий етап необхідно реалізувати у взаємодії з державою і насамперед у частині нормативно-правового регулювання. Мається на увазі налагодження ефективної співпраці Укрпошти з Пенсійним фондом та Мінсоцполітики (як приклад, угода про співпрацю між Сумською дирекцією Укрпошти та ОДА, хоча цей документ, на жаль, у нинішніх умовах фактично залишається тільки на папері).
Для цього передусім варто змінити нормативно-правове регулювання та ретельно його дотримуватися, а потім сформувати нормативно-правову, технічну та технологічну бази для створення на основі поштових відділень центрів поштово-банківських, соціальних та адміністративних послуг (співпраця з Мінпромполітики, запровадження поштово-пенсійної картки, якісно новий рівень працівників).
Третій етап — корпоратизація підприємства і створення на базі Укрпошти центру поштово-банківських, соціальних та адміністративних послуг.
Ті, хто працював раніше, пам’ятають, як ще в 2010 році ми зверталися до керівництва Укрпошти, закликаючи розпочати суттєві перетворення. Нас не почули. Але тоді ще були хоч якісь резерви, і ми мали три роки до збиткових результатів.
Нині ми, працівники Сумської дирекції Укрпошти, звертаємося знову, бо вже перебуваємо на фінансовому дні. І віримо, що нас таки почують і нарешті розпочнуться зміни.
Поки що нам удається зберігати професійний колектив, якому по силі складні й відповідальні завдання. Однак поштовики хочуть знати, як розвиватиметься підприємство в найближчі місяці, чи зростатимуть заробітна плата і кількість робочих місць, на які технічні та технологічні новинки можна розраховувати. Тобто колектив повинен бачити свій завтрашній день.
Олександр ВЕРТІЛЬ,
«Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Володимир КРИШТОП. Народився у серпні 1958 року. Закінчив КДУ імені Т. Г. Шевченка та Сумський держуніверситет. Сумську дирекцію УДППЗ «Укрпошта» очолив у 2007 році. Депутат обласної ради. Заслужений працівник сфери послуг України.