В Україні планувалася поступова трансформація єдиного податку і створення так званих самозайнятих осіб, які не реєструватимуться як приватні підприємці. Різниця між ними та «єдинниками» в тому, що перші платять податок залежно від обороту, а самозайняті особи — залежно від різниці між доходами та витратами. Наприклад, якщо самозайнята особа купить товар за 1000, а продасть за 1200 гривень, то вона сплатить податок з різниці 200 гривень, вирахувавши з цієї суми вартість бензину, оренди офіса, канцелярських товарів. Але Міністерство фінансів подало свій варіант змін до Податкового кодексу, і ми намагаємося знайти спільне бачення, а чи потрапить цей розділ в останню редакцію документа. Про це «УК» повідомив один з авторів ліберальної податкової реформи Михайло Кобцев.

«Індустрія прямого продажу — це можливість самозайнятості українців і отримання ними додаткового доходу. Майже мільйон наших співгромадян задіяні у галузі прямого продажу, а майже 50 тисяч з них — приватні підприємці», — зазначив голова ради директорів Української асоціації прямого продажу Томаш Мурас.

Робоче місце зроби собі сам

Прямий продаж відрізняється від інших видів дистрибуції тим, що підприємці або особи, які ним займаються, спілкуються безпосередньо із клієнтом. Нині для спілкування зі споживачами продукції вони активно використовують інтернет, соціальні медіа, мобільні технології. Заняття цим видом бізнесу для одних — хобі, для інших — спосіб життя. Відомо багато історій, коли люди потрапляли до сфери прямого продажу випадково, а потім ставали лідерами галузі. 

«Якщо в Європі з компаніями прямого продажу співпрацюють 14 мільйонів осіб, з яких 80% жінки (через специфіку продукції) і лише 20% — чоловіки, то в Україні частка чоловіків у цьому бізнесі збільшилася до 25%. Місія ринку прямого продажу — створення економічно освіченого середнього класу», — констатує Томаш Мурас.

Серед трендів, які сприяють розвитку індустрії, — популярність цього виду підприємництва у групі людей віком до 35 років, зменшення місцевих ризиків завдяки належності продукції до глобальних брендів, її інноваційність. Крім того, для українців ще важливішим стає здоровий баланс роботи й особистого життя. Люди прагнуть самостійно визначати собі мету, графік роботи, щоб більше часу присвячувати собі й рідним. І це саме те, що прямий продаж пропонує вже протягом більш ніж століття.

Підтримати мікродоходи

У першому півріччі цього року обсяг прямого продажу в Україні збільшився у грошовому виразі на 37% порівняно з аналогічним періодом торік і на 7,7% — у натуральному виразі. У товарній структурі прямого продажу в нашій країні найбільшу питому вагу займають парфумерія (18,4%), засоби для догляду за шкірою (15,5%) і декоративна косметика (14,9%). Найдинамічніше останніми роками розвивається категорія товарів для здорового способу життя (12,3% ринку).

Торік вітчизняний ринок прямого продажу продемонстрував хороший результат: скоротився лише на 4% порівняно з попереднім роком — до 4 мільярдів гривень (без урахування ПДВ), тоді як економіка країни «просіла» на 7%, а втрати населення через анексію Криму та окупацію територій на сході досягли 11%. В Українській асоціації прямого продажу секрет стабільності цього бізнесу пояснюють міцним зв’язком між незалежним підприємцем і його клієнтами.

«Ініціативи підприємців щодо спрощення реєстраційних процедур частково знаходять відгук в уряді та парламенті, а ось полегшення податкового навантаження на підприємців з мікродоходами особливої підтримки не має», — зауважує директор податкового та юридичного департаменту KPMG в Україні Олег Чайка. Він звертає увагу, що у багатьох країнах Європи визначено мінімальні суми доходів, які не підлягають оподаткуванню: зокрема у Франції — до 6011 євро на рік, в Іспанії — до 5151.

Можливо, і Україні пора піти цим шляхом для підтримки людей на старті підприємницької діяльності. У перші місяці роботи підприємці не отримують великого прибутку й не зацікавлені реєструватися, оскільки віддаватимуть державі більшу частину того, що заробляють. Коли підтримати людей, що роблять власний бізнес, у виграші буде економіка країни. Адже дві третини ВВП України створює сектор малого і середнього бізнесу. 

ДОВІДКА «УК»

Українську асоціацію прямого продажу створено 2001 року. Її члени — українські «дочки» міжнародних компаній Amway, Avon, Herbalife, Mary Kay, Oriflame, Faberlic, Tiens, Nu Skin. Асоціація входить до Європейської асоціації прямого продажу і до Всесвітньої федерації асоціацій прямого продажу.

Обсяг прямого продажу у світі в 2014 році збільшився на 6,4% порівняно з 2013-м — до 182 мільярдів доларів. У цій індустрії задіяно майже 100 мільйонів людей.