В українському уряді, анонсувавши масштабний ремонт доріг, заявили, що виводитимуть автошляхи зі стану коми. Редакція започатковує рубрику «Дорожній контроль» і уважно відстежуватиме процес розв’язання цієї болючої для суспільства проблеми. Як відгукнулися на ініціативу Кабінету Міністрів в регіонах і яка новація допоможе в такій роботі?  

За даними керівника служби автодоріг в Запорізькій області Геннадія Тимченка, цього року держбюджет передбачає на експлуатаційне утримання та поточний ремонт доріг загального користування в області 156,4 мільйона гривень. Із них 93 мільйони витратять на експлуатаційні роботи та утримання доріг, 63 мільйони — на поточний середній ремонт.

— Наші підрядники, — каже він, — облавтодор та його філії, почали ямковий ремонт ще в січні. З початку року на дорогах області ліквідовано ями на площі 56 709 квадратних метрів. Нині на автошляхах постійно працюють 30 бригад. Працюють п’ять асфальтобетонних заводів, розташованих у Запорізькій області. Прикметно, що, крім філій облавтодору, до виконання робіт з ліквідації ямковості залучено сторонніх підрядників: ТОВ «Юк-Інвест», ТОВ «ТБД». Із квітня запрацювали 10 струменевих ремонтерів, що дали змогу ефективніше проводити ямковий ремонт.

Як зазначає начальник служби, за невеликим винятком майже всі дороги в області аварійні. Основна причина — хронічне недофінансування дорожньої галузі. Прострочення міжремонтних інтервалів, яке має наукову основу, сягає трьох періодів. До 1999 року, коли було змінено порядок фінансування галузі, середній ремонт щороку робили на тисячі кілометрів запорізьких доріг (загалом таких 7 тисяч кілометрів), а ямковий був, як правило, винятком.

Критичний стан на мостових переходах, яких у Запорізькій області 392, тільки на трасі Харків — Сімферополь три аварійні мости.

У дорожників нині гаряча пора. Фото з сайту novadoba.com.ua

Підтримання проїзду

У східній частині області дороги дуже постраждали від важкої військової гусеничної техніки, де навіть величезні зусилля запорізьких шляховиків щодо їх порятунку за допомогою ямкового ремонту успіху не мали.

— Наші підрядники готові виконати роботи, — каже Геннадій Тимченко, — але брак коштів не дає повною мірою задіяти їхні можливості. Торік на ліквідацію ямковості шляховики працювали максимум п’ять днів на місяць, бо наданих коштів не вистачало на матеріали. Цього року ситуація з фінансуванням навіть погіршилася. Тож зараз можна казати лише про підтримання проїзду автодорогами, а щоб поліпшити стан доріг, треба повертатися до поточних ремонтів.

Із недофінансуванням середній ремонт проведуть на двох ділянках: на трасі Запоріжжя — Маріуполь на ділянці 12 кілометрів від села Кірове до Преображенки в Оріхівському районі — фінансування 40 мільйонів гривень, і на ділянці траси Дніпропетровськ — Мелітополь через Токмак вулицями Нагорною та Володимирівською завдовжки 6 кілометрів — фінансування 23 мільйони. 

— Служба автодоріг разом з обласною владою просила в Кабміну 400 мільйонів гривень на поточний ремонт дороги Запоріжжя — Маріуполь через її нинішнє особливе значення, але отримали 10% цієї суми, — скаржиться головний шляховик області.

Якщо разом 

Нинішній рік може стати визначальним у переході на нові механізми фінансування дорожньої галузі. Фінансова новація — спільне з обласною владою та територіальними громадами фінансування ремонту доріг місцевого значення. Ці дороги перебувають у жалюгідному стані, а їх питома вага у протяжності шляхів загального користування сягає 80%, або 5357 кілометрів. При цьому в обсягах фінансування минулих років на обласні дороги надавали до 30% коштів.

— Разом із департаментом промисловості та інфраструктури Запорізької ОДА ми розробили програму, що передбачає надання 25 мільйонів гривень на відновлення місцевих доріг загального користування з обласного бюджету, — продовжує Геннадій Тимченко. — Розподіляли кошти з огляду на протяжність цих доріг у кожному районі. Їх стан у різних районах приблизно однаковий. Враження від зустрічей з усіма районними керівниками щодо вироблення принципів співпраці таке: розуміння є. Тож представники місцевих рад разом з нашими фахівцями контролюватимуть якість виконаних робіт.

Торік як пілотний проект у Новомиколаївському районі Веселогаївська сільрада зі свого бюджету надала 200 тисяч на ремонт доріг загального користування, що проходять її територією. Шляховики на умовах співфінансування надали аналогічну суму. Як результат, дорогу, що не бачила дорожньої техніки багато років, повністю відремонтували. Цим шляхом пішли ще кілька громад району.

Усі переконалися, що спільне фінансування дає позитивний результат. Тож є підстави вважати, що нова форма фінансування місцевих автодоріг пошириться на всю область і ситуація на місцевих дорогах поліпшиться. За підрахунками фахівців, цього року від громад на ремонт доріг може надійти 15—20 мільйонів.

Коштів потрібно вчетверо більше

А ось фінансування запорізьких мостів перебуває у стані «великих обіцянок». Заплановані Кабміном 40 мільйонів гривень поки що не надійшли. Не виконали обіцянки і народні депутати, які вони дали під час виїзного засідання Кабміну щодо надання 200 мільйонів, яких вистачило  б для завершення будівництва мостового переходу з Хортицького району Запоріжжя на острів Хортиця, що дало б змогу розвантажити міст імені Преображенського. Та фінансування припинено.

— Доля будмайданчика №1 — мостових переходів через Дніпро — залишається невизначеною, — каже Геннадій Тимченко. — Згідно з новими законодавчими нормами, служба автодоріг області розглядає інвестиційний проект із добудови мостових переходів. Подамо інвестплан у Мінекономіки, щоб у 2017 році отримати цільове фінансування в сумі 1,4 мільярда гривень.  Саме стільки необхідно для завершення першої черги та одностороннього руху із правого берега Дніпра на лівий.

— Субвенцій обсягом 60 мільйонів гривень недостатньо, щоб відремонтувати дороги в Запорізькій області, — каже голова Запорізької облради Григорій Самардак. — Коштів треба принаймні вчетверо більше. На цьому я наголошував на зустрічі в Києві з головою Комітету з питань бюджету Андрієм Павелком. Наводив істотні аргументи, чому влада повинна піти назустріч запоріжцям. Зокрема, шляхи Куйбишевського та Розівського районів серйозно пошкоджено внаслідок переміщення військової техніки в зону проведення АТО. А незабаром починається туристський сезон, і область (попри прифронтовий статус) очікує на узбережжя Азовського моря потік відпочивальників з усіх регіонів України. Тож автомагістралі будуть перевантажені, і, як показує практика, критичний стан дорожнього покриття може позначитися на зростанні аварійності.

Фахівці підрахували: щоб привести дороги до належного стану, потрібно не менш як 250 мільйонів гривень. І сподіваються, що ці кошти після опрацювання в бюджетному комітеті буде внесено до відповідної постанови Кабміну.