З наближенням Нового року українці починають робити продуктові запаси до святкового столу. Оскільки магазини останнім часом активно пропонують знижки, то економні господині, щоб зробити покупки з дисконтом, під час одного шопінг-туру обходять кілька супермаркетів. Адже в одному, наприклад, цього дня можна купити рибу на 20—30% дешевше, а в іншому — ковбасу. Тому їм доводиться залишати сумки з купленим у попередньому магазині товаром у камері схову. Але інколи трапляється, що поки людина ходить торговельною залою, її сумка з продуктами зникає з камери схову, а охорона замість того, щоб допомогти, починає нападати, мовляв, самі винні. Як потрібно правильно спілкуватися зі знахабнілими охоронцями супермаркетів, роз’яснюють юристи.

Фото з сайту cdn.fishki.net

Сховатися за табличкою не вийде

Нині у більшості магазинів можна побачити табличку з написом «Адміністрація не несе відповідальності за речі, залишені в камері схову». На думку експертів, це парадокс, адже насправді саме адміністрація магазину бере на себе обов’язок зі збереження речей, які покупець залишив. Це випливає з положень законодавства.

«Згідно з Цивільним кодексом, коли людина залишає в камері схову магазину свою річ, зачиняє її на ключ та забирає його, то між покупцем та магазином формально укладається договір зберігання, — роз’яснює керуючий партнер ЮК KODEX Євгеній Ковтуненко. — Підтвердження укладення договору зберігання — номерний жетон або ключ від камери схову з порядковим номером, який надає відвідувачеві магазин, тобто зберігач. З цього моменту магазин несе відповідальність за збереження залишених речей».

Також згідно зі ст. 950 Цивільного кодексу, за втрату або пошкодження речі, взятої на зберігання, зберігач, у нашому разі супермаркет, відповідає на загальних підставах. Згідно зі ст. 951 Цивільного кодексу, збитки, завдані людині нестачею або пошкодженням речі, відшкодовує зберігач: у разі втрати (нестачі) речі — у розмірі її вартості, при пошкодженні — в розмірі суми, на яку знизилась її вартість. Крім того, якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що її не можна використати за первісним призначенням, покупець має право відмовитися від неї й вимагати від зберігача відшкодування її вартості.

«Якщо, наприклад, покупець повернувся з магазину і не побачив своїх речей у камері схову або речі було пошкоджено, тоді він має право вимагати від адміністрації магазину відшкодування завданих збитків, — продовжує Євгеній Ковтуненко. — Але істотною складністю може стати те, що в разі виникнення конфліктної ситуації в людини не буде документального підтвердження того, які саме речі вона залишила в камері схову. Проте із цієї ситуації вихід є. Підтвердити обставини, крім відеозапису з камер спостереження магазину, можуть також свідки — відвідувачі магазину, які були поряд».

Отже, якщо річ зникла з камери схову супермаркету, споживач має право вимагати від адміністрації показати йому відео з камер спостереження, оскільки супермаркет — громадське місце, це відео не є таємницею.

«Проведення відеозйомки у громадських місцях не заборонено законом, а також, відповідно до положень ст. 307 Цивільного кодексу, відео допускають для розповсюдження, якщо знімання відбувалось у публічних місцях, — наголошує юрист ТОВ «ЮКК Де-Юре» Ірина Кравченко. — Отже, споживач має повне право вимагати ознайомлення з відзнятим відеоматеріалом. Як правило, на практиці все інакше: охоронці починають нахабно сперечатися, а адміністратор вказує пальцем на заповітну табличку-панацею: «Адміністрація не несе відповідальності за збереження особистих речей, залишених в камері схову!» з натяком, що споживач сам винен. У таких ситуаціях варто викликати поліцію й складати заяву про крадіжку. Потім правоохоронці самі під час слідчих дій вилучать записи з камери спостереження».

Куди подіти візок?

Часто споживачі потрапляють у неприємні ситуації не з власної волі. Наприклад, багато пенсіонерів, особливо жінки, ходять до магазинів із візочками. Проте ця сумка на колесах не поміщається в камери схову супермаркетів, тому відвідувачки «курсують» із нею торговельною залою. Трапляється, що попередньо зробивши покупки на базарі або в іншому магазині, жінки забувають про них. Проте на виході з магазину охоронець може попросити відчинити сумку і побачить там неврахований товар. У кращому разі покупцеві доведеться витратити чимало нервів, щоб довести, що він нічого не крав, а візок нікуди було подіти. А в гіршому — заплатити за покупку ще раз. Добре якщо у покупця залишилися чеки з магазину, де він цей товар купував. Вони й будуть доказами невинуватості.

«Якщо споживач не бажає здавати речі до камери схову в супермаркеті або вони туди не влазять, ніхто не має права змусити його здавати або на цій підставі не впустити в магазин, бо це суперечить положенням ст. 627 Цивільного кодексу, — зазначає Ірина Кравченко. — На жаль, на практиці все інакше, і недобросовісні охоронці можуть навіть перетнути межу і почати застосовувати фізичну силу до відвідувача супермаркету. Тоді варто викликати поліцію і складати заяву».

Не буде зайвим залишити відгук у книзі скарг і пропозицій для застосування до охоронців дисциплінарної відповідальності.

Трапляється, що людину звинувачують у тому, чого вона не робила, — у викраденні товару. При цьому покупець бачить, як цей товар йому намагаються підкинути. У таких ситуаціях Євгеній Ковтуненко радить не йти з охороною в кімнату для огляду.

«Вимагайте показати запис із камери відеоспостереження, шукайте свідків, фіксуйте охоронців магазину на телефон, щоб вони представились і пред’явили документи, — переконує юрист. — Якщо це не допомагає й конфлікт не врегульовано, викликайте поліцію й уважно стежте за тим, щоб доки вона їде, вам нічого не підклали в особисті речі. Охорона має довести, що ви справді вкрали річ із магазину, і надати переконливі докази на підтвердження цього. Якщо охорона супермаркету обшукала вас, пишіть заяву про порушення ваших прав у прокуратуру та у книгу скарг, адже відповідно до вітчизняного законодавства, охорона супермаркету не має законних прав затримувати покупця і здійснювати обшук. Охоронці мають право лише викликати поліцію».

Юрист адвокатського об’єднання «Безпалий і партнери» Євгеній Журавський радить: якщо охорона магазину наполягає, що покупець вкрав певний товар, потрібно одразу викликати адміністрацію й вести діалог із нею. Інформація про те, чи належить цей товар до партії, що реалізує магазин, міститься у відповідних накладних на партії товару. Ці накладні є в адміністрації, тому покупцеві й адміністраторові потрібно звірити номери товарів, які реалізує магазин, і виявленого в покупця. Від обшуку службою охорони магазину (вивертання кишень, портфелів, дамських сумочок тощо) покупець має право відмовитись, оскільки, відповідно до ст. 29 Конституції та ст. 289 Цивільного кодексу, кожна людина має право на особисту недоторканність. Ніхто, крім співробітників правоохоронних органів та державної служби охорони, не має права обшукувати особу.

Тож потрапляючи в неприємну ситуацію в супермаркеті, передусім потрібно бути уважним й не робити всього, що вимагає охорона чи адміністрація. Адже як свідчить практика, дії представників торговельних закладів часто виходять за межі закону.