КОРУПЦІЯ — STOP! У Сімферополі зацікавлена громадськість з’ясовувала, чому місцеві чиновники приховують від громад генеральні плани міст. Ініціатором заходу став Східноукраїнський центр громадських ініціатив (СЦГІ), а місцевими партнерами виступили Громадська рада при Раді Міністрів Криму та Центр політичного аналізу й прогнозування «Крим».
Експерти СЦГІ презентували результати дворічного дослідження доступності для пересічних громадян генеральних планів українських міст. Моніторинг проводився в 196 міських громадах з населенням понад 25 000 жителів. Співробітники центру звернулися з офіційними запитами до міськрад надати копію картографічної складової генерального плану та інформацію про текстову частину документа.
Проте жодна з них не запропонувала для ознайомлення якісну та повноцінну копію генерального плану або його картографічної складової. Лише п’ять органів місцевого самоврядування — Калуша, Моршина, Хмільника, Щолкіного та Южноукраїнська — надіслали копії основних креслень власних генеральних планів.
115 рад міських населених пунктів офіційно відмовили в доступі до генеральних планів, а 49 або взагалі не надали відповідей на інформаційні запити, або надіслали листи, що не містять фактичних відповідей на порушені запитання.
Не побачили експерти СЦГІ і генпланів сімнадцяти кримських міст, бо ті, як з’ясувалося, під грифом «для службового використання» (ДСК). Серед популярних відмовок були і відсутність технічних можливостей для копіювання, великий обсяг матеріалу, нестача коштів у міському бюджеті.
Експерти пояснили, що застосування грифу «для службового використання» суперечить Конституції і є незаконним. Цей гриф обмежує право громадян на доступ до інформації, яке, згідно з Основним Законом, може бути обмежене лише законодавчо. Водночас використання грифу «ДСК» регулюється постановою Кабінету Міністрів.
— Ситуація з доступом громадськості до генеральних планів міст на півострові типова для країни, — прокоментував результати моніторингу голова СЦГІ Володимир ЩЕРБАЧЕНКО.— Міські та селищні громади позбавлені права контролювати органи місцевого самоврядування, які від їхнього імені розпоряджаються спільними земельними ресурсами на свій розсуд і вочевидь, не без корупційних схем довкола забудови.
Щоправда, чимало міст, здебільшого обласні центри оприлюднюють генеральні плани в мережі інтернет на веб-сайтах міськрад. Однак зображення картографічних матеріалів зазвичай неякісне і не дає можливості повноцінного прочитання карт.
Активна позиція громадськості, відповідні структури державної влади, покликані контролювати виконання законодавчих актів, повинні спонукатимуть органи місцевого самоврядування до дотримання чинних законів і надання городянам законного доступу до інформації про генплани.