В Україні зросла якість надання адміністративних послуг. Про це свідчать висновки соціальних опитувань, проведених на замовлення Центру політико-правових реформ Фондом «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» спільно із соціологічною службою Центру Разумкова.

Торік по адміністративні послуги звернулася більшість громадян України — 69%. Соціолог Ірина Бекешкіна вважає, що це дуже високий відсоток споживачів адмінпослуг. За її словами, позитивні відгуки здебільшого залишали ті, кого обслуговували у центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Загалом частка людей, які позитивно оцінили рівень отримання адмінпослуг, збільшилася порівняно з 2014 роком на 9% і становить 14% населення. Водночас кількість тих, хто вважає якість їх надання поганою, зменшилася з майже 40% до менш ніж 32%. Ще 37% оцінюють надання адмінпослуг задовільно, що особливо не відрізняється від результатів 2014 року — 35%.

Експерти кажуть, що відкриття центрів надання адміністративних послуг виправдало себе. Фото з сайту kray.ck

Найбільше нарікань (25%) було з приводу обслуговування громадян в органах, які відповідають за оформлення субсидій, державної допомоги та інших видів соціальних послуг. «Це свідчить про те, що ідея відкриття ЦНАП виправдала себе і є дуже продуктивною. Тому, по-перше, їх слід створювати повсюди, а по-друге, контролювати їхню роботу на місцях», — додає Ірина Бекешкіна.

Окрему оцінку громадяни дали роботі ЦНАП у 40 містах України з населенням понад 100 тисяч осіб. Загалом було опитано 5296 респондентів (по 100 відвідувачів у кожному з цих міст/центрів, у Києві — ЦНАП при РДА) за методикою екзит-полу (на виході з центру респондентів обирали з певним кроком). Більшість із них зверталася до ЦНАП по конкретну послугу — 73,3%, по консультацію та отримання інформації туди навідалися 26,7%. 60% респондентів вдалося повністю вирішити питання, з яким вони звернулися, ще 29% зазначили, що воно перебуває у процесі вирішення. Не змогли розв’язати свого питання 11% респондентів, більшість із яких — у Києві та Львові.

— Саме у цих двох містах люди найбільш невдоволені наданням адміністративних послуг у ЦНАП, — зазначає експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук. — Однак у цьому році ситуація у Києві та Львові може поліпшитися. Адже напередодні нового року там відкрили нові сучасні ЦНАП.

Серед завдань, які намагатимуться вирішити в 2016-му, — проведення максимальної електронізації адмінпослуг. Але це тривалий та нелегкий шлях, оскільки такий крок вимагає внесення змін до чинного законодавства, яке можливе тільки у стінах Верховної Ради.

Як кажуть у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі, лише на те, щоб електронізувати адмінпослуги, підзвітні міністерству, було витрачено 6 місяців. І змінювали не закони, а лише підзаконні акти. У відомстві підкреслюють, що рівень надання адмінпослуг — це обличчя держави. І треба його змінити.

Сподіватимемося, що ці плани вдасться втілити у життя, завдяки чому Україна наблизиться до Європи. 

Олександра ТИМОЩУК
для «Урядового кур’єра»