За підрахунками міжнародних громадських організацій, з українського бюджету представниками попередньої влади через міжнародні схеми було виведено понад 20 мільярдів доларів. Ухвалення парламентом законопроекту про стягнення в дохід держави необ∂рунтованих активів стане дієвим інструментом, що дасть змогу правоохоронній системі завершити справи проти чиновників часів Януковича.

Побороти вітчизняних мафіозі

Уперше подібне законодавство з’явилось в Італії в 1970-х роках, на піку боротьби з мафією. Мафіозі почали записувати своє майно на інших людей, які жодним чином не пов’язані зі злочинами (водія, куховарку тощо). Наприклад, у куховарки в банку міг бути рахунок на кілька мільйонів, проте висунути звинувачення в жодному кримінальному злочині їй ніхто не міг. В ті часи в Італії розробили закон, суть якого зводиться до такого: якщо таку куховарку неможливо притягнути до кримінальної відповідальності й конфіскувати кошти, тоді за зверненням прокурора суд вимагав, щоб вона надала пояснення й докази походження грошей. Якщо людина доводила, що гроші й активи мають чесне походження, суд ухвалював рішення на її користь, у протилежному випадку їх конфісковували в дохід держави. Таке законодавство було поширене і в інших європейських країнах, зокрема, де триває активна боротьба з наркоторгівлею (Колумбія, Філіппіни, Таїланд).

«Аналогічне законодавство було ухвалено в Грузії після революції троянд. Набула розголосу справа колишнього міністра внутрішніх справ Аджарської Автономної Республіки проти Грузії, — розповідає народний депутат Антон Геращенко. — Справу розглядали в Європейському Союзі, вона еталонна. Цей грузинський високопосадовець протягом багатьох років обіймав керівну посаду і придбав чимало нерухомості, яку було оформлено на родичів. У Грузії не могли довести, що майно придбано за кошти, які давали як хабарі. Оскільки хабарі брались за багато років до купівлі майна. У межах нової процедури родичам запропонували довести законність походження розкішних будинків, але вони не змогли цього зробити, через що й програли суди в Грузії. Після чого звернулись в Європейський суд, який підтвердив право грузинського народу через державу витребувати з чиновників-корупціонерів кошти, походження яких вони не можуть пояснити. В Україні аналогічна проблема теж актуальна. Зазвичай чиновники, зокрема з оточення Януковича, не «вішали» на себе ані власності, ані активів. Для цього спеціально відкривали офшорні компанії, з’являлися треті особи, отже, постало питання: як їх переслідувати. Нині на рахунках в одному з українських банків лежить приблизно 1,5 мільярда доларів, вкладених в облігації, які записані на офшорні компанії. Проте Генпрокуратура не має законного інструменту для того, щоб їх вилучити і спрямувати в бюджет України. У разі ухвалення подібного закону жоден чиновник в Україні не зможе бути спокійним, якщо заробляв гроші нечесно і намагався їх сховати таким чином. Тому цей закон просто необхідний для нашої країни».

Уникнути оскаржень

Розроблений законопроект дуже важливий для завершення процедури повернення коштів, вкрадених попередньою владою. Протягом двох років було створено чимало механізмів для проведення розслідування справ проти корумпованих чиновників. Серед них і заочне кримінальне провадження, і спецконфіскація тощо.

«Отже, коли ми нині маємо нового Генерального прокурора, я з оптимізмом ставлюся до того, що справи, які є принциповими для українського народу (засудження Януковича та його оточення і повернення вкрадених у простих українців мільярдів), буде завершено й доведено до логічного кінця, — переконує міністр юстиції Павло Петренко. — Ми презентуємо ще один механізм, який дасть змогу Генеральному прокурору і тим прокурорам, які розслідуватимуть ці справи, повернути кошти, вкрадені в українського народу. Нагадаю, лише в Україні півтора року тому було заблоковано 1,5 мільярда доларів. Це кошти, які можна спрямувати на оборону країни, збільшення соціальних стандартів. Фактично через бездіяльність у розслідуванні справ ці гроші ще досі не в бюджеті».

Законопроект нині на експертизі у міжнародних фахівців. Це потрібно для того, аби в майбутньому Янукович і його оточення через іноземних адвокатів у міжнародних судах не змогли відсудити вкрадені кошти. Водночас цей законопроект дає можливість українським правоохоронцям у легальний спосіб провести процедуру цивільної конфіскації вкрадених коштів. «Цей закон — універсальний, і це теж дуже важливо. Адже він є превенцією для державних чиновників і корупціонерів, які намагатимуться приховати бюджетні кошти через тіньові схеми, — зазначає Павло Петренко. — Саме завдяки таким механізмам українська правоохоронна й оновлена судова системи зможуть повертати ці кошти до державного бюджету».

Загалом, на думку фахівців, у разі ухвалення законопроекту він стане додатковим механізмом у боротьбі з корупцією.