ВИТОКИ

Стиль, що закінчився сто років тому,  тепер модний тренд сучасного дизайну

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО 
для «Урядового кур’єра»

«Коли йдеться про одяг, говорити можна до безкінечності», — висловився якось лікар Комаровський. У декого такі говоріння доходять до клініки. У багатьох модний одяг — спеція до смаку життя. У когось — улюблена робота. Саме так склалося з одеситкою Наталією Резановою, яка написала вже 6 томів з історії моди.

У ХХ столітті фешн перетворився на фетиш суспільства споживання. Це потужна індустрія з нечуваними прибутками.

Там. У нас? Маємо істориків, теоретиків моди і, як засвідчив останній модний тиждень,  талановитих дизайнерів. Але людського чинника тут замало. Потрібне певне законодавче й економічне забезпечення.

Потреба змін у зовнішній привабливості закладена в людській природі. Мода нещадно експлуатує цю потребу. І жодний здоровий глузд не стане на заваді. До речі, в перекладі з латини «мода» — «правило».

 Навіщо корсет, коли така статура!  Фото з сайту ljpoisk.ru

Силует теж  підвладний моді

На пожовклих сторінках газет і журналів дослідниця Наталія Резанова відшукала знакові та рідкісні фото етапів розвитку модної галузі в Україні. Наталя додала до фото фрагменти фільмів тих часів, коли це слово було жіночого роду — фільма, і представила київській публіці власне бачення жінки епохи модерну. Вона позиціонує моду як культурний феномен ХХ століття. Мода з примхи для вузького кола перетворилася на диктатора мас та енергійно і нахабно почала спекулювати на мистецтві як його ознака. Їй вдалося стати чинником доданої вартості до вічних цінностей.     

У лекції «Тілесний код жінки модерну» пані Резанова розглянула культурологію жіночої моди в Південній Пальмірі в загальноєвропейському контексті. Модерн — час бель епок та декадансу. Саме на тогочасні тенденції креативники спираються і нині. Модерн став модним трендом сучасного дизайну загалом: у будівництві, інтер’єрі, облаштуванні побуту, зверненні до імен митців, які сприяли становленню цього великого стилю, що закінчився років зі сто тому. І хоч цитати модерну ще не потіснили псевдобарокову розкіш будівель нуворишів, але їхні просунуті діти охочіше оздоблюють та естетизують свій побут у стилі модерн. Речові докази модерну давно стали антикваріатом і тішать заможних або завбачливих сучасників. Чого коштувало зберегти автентичні речі в нашій країні, яка стільки зазнала за сто років!.. Ця завбачливість виховує дбайливість до оточення нашого часу. Через 50 років і наші певні речі стануть антикварними.

 — Яка ж то бізнес-вумен без автомобіля, навіть у епоху модерна (кінець ХІХ століття — початок ХХ століття). Фото з сайту ljpoisk.ru

Цивілізований побут — це ще  й культура  споживання

Фільми та артефакти доби модерну дають уявлення про стиль початку ХХ століття, коли панівні тепер напрями розвитку соціуму й особистості були лише маргінальними тенденціями. Завдяки зображенням дізнаємося, як людина прикрашала своє існування до 1914 року, коли Перша світова війна спричинила завершення епохи модерну. Саме тоді зародилися сучасні типажі бізнес-вумен і жінки, яку Чехов назвав Душечкою. Тоді ж виник модний s-силует із гіпертрофованими переднім і «заднім» бюстами, який в наш час найяскравіше персоніфікується в силуеті Дженіфер Лопес. І якщо наш час культивує увагу до блондинок, то в період модерну модний колір був рудий, чого досягали завдяки хні. Саме модерн ввів у гардероб жінки сукню-халат, комбінезон, штани.

Хто  ввів у моду  карнавали

Історик моди Наталія Резанова не лише використовує у змістовній лекції німі художні фільми, фотографії, твори живопису. Наталія й сама одягнена в шати модерну і позирає на слухачів крізь вуаль. Вона розпочинає наше заглиблення в культуру модерну з аналізу декадансу з його мальовничим колоритом болотяних сутінків та ідеологією страждань.      Предтечею   стилю став живопис прерафаелітів, графіка Обрі Бердслея, який за 25 років життя встиг дати творчі настанови на ціле століття. Він гумористично сприймав еротику в мистецтві та втискував у культуру порнографічні мотиви, хоч вони завжди існують на маргінесі мистецтв. В історію живопису ввійшов представник австрійської сецесії Густав Клімт. Наш час додав до його резюме ще й титул одного з найдорожчих митців на сучасних аукціонах. Хоч за його життя Франц Штук, який оспівував на полотнах любов своєї героїні з кентавром, мав більший попит та славу.

Наталія Резанова називає великих жінок минулого — законодавців стилю. Зокрема, ідол свого часу Віра Холодна вивчала пластику Бердслея. Лу Андреас, яка мала російське коріння, вплинула на життя знакових філософів часу — Ф. Ніцше та З. Фрейда. Модний тип тодішньої жінки — танцівниці Мата Харі, Айседора Дункан і Лу Фуллер. У моді нова тілесність і навчання танців у студіях, що відродилося в наші дні.

Але звернімося до моди як такої. Модерн — це час Поля Пуаре, який ввів в обіг манекенниць та моду на карнавали. А ще він сприяв розкріпаченню жінок — звільнив  їх від корсета. Його гасло: менше бюста, стегон і більше… ніг. Діва Клео де Мюрод мала талію 32 см. Краса вимагала жертв. Модниці вирізали ребра. Пуаре, можна сказати, вилікував жінок. Корсет тиснув на матку, що призводило до поширення істеричності. Зовнішні та внутрішні ознаки модної жінки того часу ствердили в поезії Ігор Сіверянин та Олександр Блок.

Модну колористику Париж сприймав на дягілевських сезонах, освоюючи палітру Бакста. У моді бузкові, ві, чорні кольори…

Модерн у декораторстві — ліани, метелики. В моді перламутр, опал, перлини, малахіт. Ювелір Рене Лалік створював прикраси, на які його надихала Сара Бернар, вона ж його і субсидувала. Це час Тіффані з його авторськими лампами, за які нині змагаються на аукціонах дизайну, як і за рекламні афіші Адольфа Мухи.

Та й сама реклама тоді народжувалася як самостійна галузь креативу, хоч до цього поняття майже ціле століття. Європа відкрила японське мистецтво з культом квітів. Ікебана тримається в полі зору досі. Розквітають букети на дамських капелюшках. Слово вуаль тоді було чоловічого роду, а черевик — жіночого.

На початку ХХ століття проходили перші конкурси перукарів у Парижі. У Росії журнал «О доме и усадьбе» позиціонував себе як часопис про красиве життя. Ось вам предтеча сучасного журнального гламуру. Одеса не була б Одесою, аби не висміювала модні захоплення в карикатурах. Їм теж знайшлося місце в лекції Наталії Резанової.

Культ зірок став економічним  чинником

Театралізації життя тієї пори сприяв культ зірок, що призводив до масового психозу. Цей культ виник у театрі як емоційний відгук, він потіснив катарсис і його засвоїв кінематограф як економічний чинник. Саме модерне життя ввело в обіг спорт і пляж. Щоправда, в ті часи одяг для спорту не сприяв заняттям, ще менше підходив до плавання купальник. Він включав у себе навіть корсет. Про ці часи яскраво написала в «Автобіографії» Агата Крісті. Стверджувався у стосунках флірт та курортні романи.

У Російській імперії в моді подорожі «на води», зокрема на Кавказ із провідниками — горцями, чиї адреси передавали разом із захопленням їхнім південним темпераментом. Цей «тренд» зберігся до нашого  часу. Тільки тепер передають телефони арабських «скакунів», наприклад з Шарм-ель-Шейху, з їхніми особистими параметрами. Ось так через історію моди дізнаємося про витоки сучасних уподобань, і наші предки стають ближчими, а не лишаються  раритетними дагеротипами в хай-теківському інтер’єрі.